Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Suddig skugga på skrivbordet på PB17"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som vet varför skrivbordet skuggningen av namnraden av objekt på skrivbordet blir såhär -> (se bild)

Det försvinner när man klickar på objektet men är tillbaka efter ett tag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 16:34

Fel upplösning på skärmen kanske?

Ursprungligen av Chrippa:

Är det nån som vet varför skrivbordet skuggningen av namnraden av objekt på skrivbordet blir såhär -> (se bild)

Det försvinner när man klickar på objektet men är tillbaka efter ett tag.

Jag och flera andra här på forumet upplever samma sak, så det är nog helt enkelt en grafisk bugg. Jag hoppas på att en av de större nyheterna i Tiger kommer vara en fix på detta lilla men störande problem

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 17:45

Det är en riktigt gammal Panther-bugg. Tror den har funnits med ända sen betaversionerna och fortfarande är den inte fixad...
Men flr det mesta uppstår bara problmet i bland och försvinner direkt när man markerar de "drabbade" filerna.

Ursprungligen av Rajje:

Det är en riktigt gammal Panther-bugg. Tror den har funnits med ända sen betaversionerna och fortfarande är den inte fixad...
Men flr det mesta uppstår bara problmet i bland och försvinner direkt när man markerar de "drabbade" filerna.

Precis. Den försvinner direkt när man markerar men återkommer efter nån halvtimme. Det verkar som om det blir värre och värre när man låter bli ikonen på några dar. Men det gäller ALLT på skrivbordet. Inte bara några "drabbade". I alla fall för mig.

Ursprungligen av Rajje:

Menar du att det är ett problem i Panther och inte specifikt på PB 17"??
På jobbet använder jag både G4 och G5 med både CRT och TFT-skärmar. Alla kör Panther. Där har jag inte sett problemet överhuvudtaget.

• Oregistrerad
  • 2004-07-07 22:13

På jobbet använder jag både G4 och G5 med både CRT och TFT-skärmar. Alla kör Panther. Där har jag inte sett problemet överhuvudtaget.

Ja, det är i Mac OS, ingen specifik hårdvara. Verkar det som iaf. Jag har sett på iMac och PB15.

Jag tycker inte det finns några fördelar med att lägga saker på skrivbordet när man hanterar filer, så jag har inte haft det problemet på ett tag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 00:22

Nej, det är Panthers fel. Har aldrig ägt någon PB 17, men har haft det på alla mina datorer med Panther (se under min avatar). Har dessutom aldrig sett eller hört om någon som har haft problemet med andra system.
Hur det skulle kunna vara ett hårdvarupreoblem kan jag inte förstå...

• Oregistrerad
  • 2004-07-06 16:36

Jag får det på Imac när den varit i sleep läge. Jag brukar bara markera i sann pc-anda. Skaka filerna lite så mår de bättre. Funkar både på pc och mac

• Oregistrerad
  • 2004-07-06 17:00

Jag har samma "problem", men som Christofer och Rajje påpekar så är det säkert en bugg i systemet...lite störigt dock!

Ursprungligen av Sunesha:

Skaka filerna lite så mår de bättre. Funkar både på pc och mac

hahahaha

jag har samma "problem", som sagt, så försviner de när man markerar dom..

• Oregistrerad
  • 2004-07-06 17:15

Skaka dock inte mapparna för länge det är att lätt filerna trillar ur, ingen gillar ett ostädat skrivbord. Det tar en minut att skaka ut filerna och rekomenderas av Apple support för enbart avancerade användare.

• Oregistrerad
  • 2004-07-07 23:46

Har aldrig upplevt det på min gamla titanium powerbook. Kan kanske ha något med grafikkorts typ att göra.

1
Bevaka tråden