- Baron
- Medlem ●
http://www.iht.com/articles/526736.html
Jag kollade på IHT efter reaktioner på grek-fra-matchen och såg att det har tre spalter istf den enda som svenska tidningar på nätet har. Jag tyckte det såg skitbra ut. Varför har man det inte så i Sverige? Finns det fler som bryter på mer eller mindre självklara sätt mot vad som anses vara comme-il-faut?
För att det inte finns någon text-flödningsfunktion för spalter, vilket innebär att man manuellt måste separera texten till spalterna. Det innebär också att det är svårt att få texten att se lika ut i olika läsare/textstorlekar. Dessutom ställer det till problem för funktionshindrade eftersom texten bryts upp.
Detta är ett exempel på att webben är gjord av tekniker, inte layoutare - och ställer till problem så fort man försöker följa konventioner från den tryckta världen.
Skulle älska en sådan möjlighet!
Det går nog att lösa med PHP (som allt annat)
Det går nog att lösa med PHP (som allt annat)
Ja jo... nu var det ett tag sedan jag strulade med detta... problemet är att du måste skriva ut rad för rad. För du vill kunna räkna radera du skriver ut så du vet när den ska byta till spalt två.
Med PHP 3 och tidiga 4 tog detta för mycket resurser i anspråk och du kunde se hur php ritade ut texten inte så snyggt. Jag har inte testat det på två år nu så det går säkerligen att fixa till nu.
Borde väl finnas någon lösning där ute.
Då när jag skulle bygga detta ville jag ha typgrafiska regler också, att eliminera änkor och horungar var inte det lättaste kan jag säga. Det såg senare ut som jag satt och byggde ett helt publiceringssystem med spciella koder för stycken och liknande. Då la vi ner det projektet, tog mer tid än det var värt.
Ni som inte vet vad dessa uttryck står för undanber jag kommentarer ifrån.
Verkar inte funka så bra med de där spalterna, i varje fall inte i min webbläsare. Beroende på hur stort jag gör webbläsarfönstret så försvinner/tillkommer text utan indikation på att nåt saknas. Blir samma när jag följer andra länkar från IHT:s huvudsida.
Verkar inte funka så bra med de där spalterna, i varje fall inte i min webbläsare. Beroende på hur stort jag gör webbläsarfönstret så försvinner/tillkommer text utan indikation på att nåt saknas. Blir samma när jag följer andra länkar från IHT:s huvudsida.
klicka på sista stycket på sid 1 så kommer du till sid 2.
iht är skitbra ur design synpunkt tycker jag (bytte design för ett par år sen), och har inget med php att göra, bara god gammal hederlig css/javascript och en kaka..
du har väl hittat ikonerna i botten? där du kan byta mellan lite olika visnings alternativ. Mer val till användaren = johan gillar.
Den ligger ute på http://odin.pucko.net
Problemet är inte att dela en text; problemet är att olika bokstäver är olika breda och att det kan ge upphov, precis som Mattias skriver, till horungar och änkor. För att detta ska fungera helt fullt måste man veta hur många pixlar varje slags bokstav tar upp på skärmen, för att sedan räkna (tämligen avancerat) på detta. Detta gäller alltså om man vill vara säker på att det alltid ser layoutmässigt bra ut; att bara splitta det är ju lugnt.
Problemet är inte att dela en text; problemet är att olika bokstäver är olika breda och att det kan ge upphov, precis som Mattias skriver, till horungar och änkor. För att detta ska fungera helt fullt måste man veta hur många pixlar varje slags bokstav tar upp på skärmen, för att sedan räkna (tämligen avancerat) på detta. Detta gäller alltså om man vill vara säker på att det alltid ser layoutmässigt bra ut; att bara splitta det är ju lugnt.
Den skillnaden är ju ganska marginel. De flesta bokstäver tar ju upp lika många pixlar. Det är ju i stort sett bara i,l,!,:,. och , som tar upp mindre pixelbredd. Det kan man ju alltid plussa på innan man splittar texten och det nu måste vara exakt.
Fast ska det bli riktigt bra är jag övertygad att det krävs ett nytt format eller protokoll. Så länge får vi väl hålla ut med halvtaskiga lösningar som CSS, PHP, ASP
Jag tror att vi nog alla kan vara överens om att det är långt kvar tills det finns något som kan liknas vid typografisk noggrannhet på webben. Det räcker ofta med att byta läsare eller plattform så har texten flödat om på sidan. Så horungar och änkor, fult radfall och obefintliga avstavningar får vi nog vara beredda att stå ut med ett tag till.
Som nämnts tidigare vore det mumma om man kunde skapa stöd för textflöde i CSS. På samma sätt skulle jag vilja ha kontroll över vilket typsnitt som används. Även det gärna i CSS. Det skulle kunna fungera ungefär på samma sätt som när man länkar in bilder på sidan. Man väljer ett typsnitt, en grad osv och sedan exporterar man det till ett pixeluppbyggt snitt (bitmappat) i just den graden och skärningen. En enkel länk i huvudet på sidan, alternativt i CSS:en, och typsnittet är tillgängligt att använda.
Det blir lika upphovsrättskyddat som bilder är idag (usel upplösning, komprimeringsartefakter) och jag får total kontroll över typografin på sidan.
Som jag ser det är det de två sakerna som fattas innan webben på allvar blir formgivningsbar.
Man skulle visserligen kunna skapa ett »webbtypsnitt« redan idag genom att göra små bilder av varje tecken, och sedan översätta bokstav för bokstav i texten mot motsvarande bild genom ett skript på servern.
Man skulle visserligen kunna skapa ett »webbtypsnitt« redan idag genom att göra små bilder av varje tecken, och sedan översätta bokstav för bokstav i texten mot motsvarande bild genom ett skript på servern.
Njae - hur skulle det se ut med kerning och ligaturer? Visst, det skulle gå, men med tanke på hur oändligt många kombinationer det finns skulle det vara praktiskt omöjligt, i alla fall utan någon slags kerningstabell kopplat till dessa pixelbilder...
Njae - hur skulle det se ut med kerning och ligaturer? Visst, det skulle gå, men med tanke på hur oändligt många kombinationer det finns skulle det vara praktiskt omöjligt, i alla fall utan någon slags kerningstabell kopplat till dessa pixelbilder...
Jag inser det orimliga i uppgiften. Det skulle visserligen kanske gå, men resultatet skulle kunna liknas vid att bygga ett layoutprogram i php, typ.
Det var mest en vild tanke, inte ett seriöst förslag.
Det har jag sett göras i praktiken, bl.a. Föräldranätet körde så i sina rubriker ett tag. Det såg inget vidare ut...
Det bästa hade nog varit ett format likt pdf där man kan baka in typsnitt och göra lager och sådant. Och sen ett par apier (snacka om svengelska för koppling mot databas och skript och sånt... alltså, skrota http och gör ett helt nytt protokoll som är lite mer modernt. Eller varför inte strunta i allt tjafs och gå tillbaka till gother?
Jo, jag förstod det. Vi får hoppas på CSS och webbläsarna...
Börja inte prata om webbtypsnitt och baka in typsnitten i designen det har jag också hållt på med. INTE ROLIGT kan jag säga... visserligen var det i dess barndom. Programmet kostade en bra slant som skulle konvertera befintliga typsnitt till webbtypsnitt och dessa skulle sedan laddas tillsammans med sidan. Vacker tanke men fungerade inte särskilt bra. En veckas labbtid i Göteborg och de projektet lades ner.
Det är precis som scoterbabe säger: Vi får hoppas på CSS!
ps. Det med att skapa ett layputprogram var precis det jag märkte att skulle krävas för att få perfekt kontroll över flödningar och annat med text i spalter. Vad vi gjorde tillslut? jpg uppdelad i tables. Riktigt ful kod men det funkade... skulle aldrig göra om det igen. Aldrig. ds.
Har också testat med "bokstavsbilder", i praktiken ingen framkomlig väg. Inte minst för att sidvikten drar iväg, och att det blir omöjligt att skriva ut sidorna på ett vettigt sätt. Att hoppas på att css ska lösa problemen är att vara optimistisk. Ingenstans har jag sett att man allvarligt kommer att överväga en sådan lösning. Så det blir att fortsätta med enspaltarna, tyvärr.
Formgivningsbegränsningarna i html är nog en starkt bidragande orsak till att insticksformat som flash blivit populära. Det blir ungefär samma resultat som att byta protokoll.
Jag brukar ofta jämföra webben med vanlig tryckt media, och det finns många likheter. Inte minst i utvecklingen. Just nu befinner webben sig på tryckmediets åttiotal. Kommer ni ihåg de gamla sättmaskinerna och när man layoutade tidningarna med vax. Ungefär så primitiv känns webben fortfarande. I sättmaskinerna fanns en handfull typsnitt, och ville man ha något annat var det Linotype-gnuggisar som gällde. Ungefär som webben funkar nu, förutom att gnuggisarna är utbytta mot giffar.
Det som Mattias pratar om har jag också försökt mig på. För några år sedan kom ett utkast till en standard från W3c som de kallade Webfonts (http://www.w3.org/TR/css3-webfonts/) där man i CSS3 skulle infoga möjligheten att baka in typsnitt för nedladdning. Standarden utvecklades ursprungligen av Bitstream (http://www.bitstream.com/webfont) och Microsoft. Problemet här kom vid tredjepart. MS å ena sidan och Netscape å andra. Det krävdes olika typer av filer för de olika läsarna, och det krävdes specialprogram för konverteringen.
MS Wep hittar ni här: http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft3/default.htm som (självklart!) inte finns till mac (går därmed fetbort).
Bitstream har lagt ned utvecklingen av Webfont maker, och därför går också den fetbort.
Så nu står vi här.