Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

router netgear eller dlink eller ...

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av David Slättne:

vem säljer linksys?

Förut var det bara Inwarehouse, men på sistone har Dustin börjat sälja dem också. Det är en sån här som står hemma hos mig:

http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010066055

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-23 13:34

Några kommentarer kan vara på sin plats.
För dom som inte gillar "sardinburksutseendet" på netgear köp någon av de större lite mer proffsinriktade burkarna så får ni fortfarande det gamla (blåa) metallutseendet. Angående Linksys ska man ha klart för sig att det är Cisco som står bakom Linksys (det är deras märke för hemkonsumenter). Själv kör jag en Netgear MR314 (med det gamla blåa utseendet). Har funkat perfekt i flera år.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-23 20:22

Samuel K: Går det att köra in den andra firmwaren på alla Linksys routrar?
Har redan en Airportstation som gott och väl täcker upp mina 24 m2 så det känns lite onödigt att köpa något med wLan...

Ursprungligen av nillon:

Samuel K: Går det att köra in den andra firmwaren på alla Linksys routrar?
Har redan en Airportstation som gott och väl täcker upp mina 24 m2 så det känns lite onödigt att köpa något med wLan...

Sveasoft-firmwaren går tyvärr bara att köra in på WRT54G och WRT54GS, med stöd för accesspunkten WAP54G på gång inom kort. Däremot har Linksys publicerat källkoden för firmwaren till RV082 (8-portars 10/100-switch/VPN-router), deras trådlösa webbkamera samt några andra wlan-routrar. Men hittills har inget utvecklingsteam tagit på sig den utmaningen

• Medlem
  • 2004-05-10 21:14
Ursprungligen av Samuel K:

Sveasoft-firmwaren går tyvärr bara att köra in på WRT54G och WRT54GS, med stöd för accesspunkten WAP54G på gång inom kort. Däremot har Linksys publicerat källkoden för firmwaren till RV082 (8-portars 10/100-switch/VPN-router), deras trådlösa webbkamera samt några andra wlan-routrar. Men hittills har inget utvecklingsteam tagit på sig den utmaningen

Hur lätt är den att att konfigurera, görs det via webbgränsnitt? Hur många portar kan man forwarda på den?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-03-25 15:41

VIlka av d-link, netgear, linksys, 3com etc går att montera på väggen? Vissa enheter (bla SMC Barricade) har ju asymetriska hål för att haka upp dom på skruvskallen. Man kan då montera botten platt mot väggen. Sticker ut minst från väggen = snyggaste lösningen.

• Oregistrerad
  • 2004-04-02 22:50
Ursprungligen av frazze:

VIlka av d-link, netgear, linksys, 3com etc går att montera på väggen?

• 3-coms officeconnect serie kan väggmoteras.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-25 15:51

Dom blåa Netgearburkarna går att montera på vägg eller upp och ner under bordsskiva. De andra har jag inte koll på.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-03-25 16:07

Jag tänkte närmast på en Netgear WGR614.

Jag skulle också vilja slå ett slag för Linksys (ett dotternbolag till Cisco för er som missat det). Deras Routrar och access points. Dessutom de enda som kan leverera repeater funktionalitet vilket är super. Jag har en Router och en Accesspoint från linksys som används som repeter. Kunde inte fungera bättre!

• Oregistrerad
  • 2004-03-28 20:24

Hur är det här med 100mbit?

Jag har nämligen en 100mbit internatanslutning går uppemot 9-11Megabyte i sekunden (100MBIT)
Alla routrar jag har hat kontakt med klarar inte detta.. de skyfflar i max 20mbit från internet... mellan datorerna visst 100mbit men inte från internet..

Någon som har lösning. föruto att fixa ihop en server..finns ingen router som klarar detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-28 21:01

Finns det några fler trådlösa 54Mbps routrar med en inbyggd printerport förutom Apples AirPort?

Ursprungligen av Fredric:

Finns det några fler trådlösa 54Mbps routrar med en inbyggd printerport förutom Apples AirPort?

Köpte precis en Netgear på datorbutiken. På baksidan av kartongen är där en bild där en skrivare är inkopplad till routern!

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=NETWGR614

Ursprungligen av korthoga:

Köpte precis en Netgear på datorbutiken. På baksidan av kartongen är där en bild där en skrivare är inkopplad till routern!

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=NETWGR614

har en likadan, tror dock att man måste ha en nätverksskrivare (med ethernetport, alltså) för att kunna utnyttja det...

• Oregistrerad
  • 2004-05-18 01:41
Ursprungligen av Fredric:

finns 108mbit's också..dlink säljer..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-28 21:15

Jajamensan, här är ett exempel, Netgear FWP114P, kostar 1455 ex moms på Dustin. Då får man även en 4-ports switch, riktig stateful inspection brandvägg, bättre loggning, stöd för WPA via firmware uppdatering samt stöd för externt modem som backup. Denna har jag fundrat på att köpa en längre tid. Den har det mesta!

Product Specifications

• Physical Interfaces:

- LAN:
Four (4) 10/100 Mbps, Auto Uplink™ RJ-45 ports

- WAN:
One (1) 10/100 Mbps Auto Uplink RJ-45 port RS-232 serial port with DB-9 connector for external analog or ISDN modem

- Printer Connection:
Serial port - USB 2.0
(USB 1.1 printers supported now)

• Wireless:

- IEEE 802.11g 54 Mbps Wireless Access Point
- Single 5 dBi, detachable antenna

• Physical Specifications:

- Dimensions, not including antenna
(l x w x h):

1.25 x 7.4 x 4.9 in. (32 x 188 x 124 mm)

- Weight:
0.64 kg (1.4 lb)

- Power Adapter:
12V DC 1.2A Plug is localized to country of sale for North America, UK, Europe, Australia

- Processor:
166 MHz, Brecis MSP2007

- Memory:
2 MB Flash, 8 MB DRAM

• Performance Specifications:

- WAN-to-LAN throughput: 55.9 Mbps
- Average Wireless thoughput: 20 Mbps
- Users Supported: Up to 253 on LAN, 64 on WLAN

• Environmental Specifications:

- Operating temperature:

0 to 40º C (32 to 104º F)

- Operating humidity:
90% maximum relative humidity, noncondensing

Software Specifications

• Protocol Support:

- Network:

TCP/IP, DHCP server, PPPoE, NAT,
ICMP, UDP

- Routing:
Static Routes, Dynamic Routing (RIP v1
and RIP v2), NAT (one-to-many)

- Print Server:
TCP/IP

• Security:

- Firewall:

Stateful Packet Inspection (SPI), DoS Attack prevention, Intrusion Detection including logging, reporting and alerts

- Logging:
Dropped Packet, Security Event, E-mail, Syslog

- Filtering:
Port, IP Packet, JAVA™/ URL/ActiveX® Blocking, URL Keyword

- VPN:
IPSec, L2TP, and PPTP VPN pass-through

- Wireless:
40/64- and 128-bit WEP encryption and WPA*

• Management:

- Smart Wizard Browser-based administration
- Remote management by IP Administration Address using SSL
- DHCP Server, WAN DHCP Client
- Port Range Forwarding
- Exposed Host (DMZ)
- Enable/Disable WAN Ping
- DNS Proxy, PPPoE login client support
- MAC Address Cloning
- NTP support
- Save/Restore Configuration files
- Upgrades via Web Browser
- Diagnostic Tools (ping, trace route, other)
- Display statistics

Regulatory and Agency Approvals

• Electromagnetic Compliance:

- FCC Part 15, Class B
- Wi-Fi certification

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-11 12:20

Vad är skillnaden på t e x Netgear FWP114P och Apples Aiport? Priset är ju inte speciellt långt ifrån varandra, och skall man prata snyggt så...

Jag letar efter en bra trådlös airport liknande uppkoppling. Vad är t e x skillnaden på Neatgear 614 och 814?, det verkar som om 614 är billigare.

Går det att koppla en skrivare till dem(via ett interface el liknande), eller måste man köpa en dyrare, typ apples egan eller nedanstående modell.

/Anders

QUOTE=safir]Jajamensan, här är ett exempel, Netgear FWP114P, kostar 1455 ex moms på Dustin. Då får man även en 4-ports switch, riktig stateful inspection brandvägg, bättre loggning, stöd för WPA via firmware uppdatering samt stöd för externt modem som backup. Denna har jag fundrat på att köpa en längre tid. Den har det mesta!

Product Specifications

• Physical Interfaces:

- LAN:
Four (4) 10/100 Mbps, Auto Uplink™ RJ-45 ports

- WAN:
One (1) 10/100 Mbps Auto Uplink RJ-45 port RS-232 serial port with DB-9 connector for external analog or ISDN modem

- Printer Connection:
Serial port - USB 2.0
(USB 1.1 printers supported now)

• Wireless:

- IEEE 802.11g 54 Mbps Wireless Access Point
- Single 5 dBi, detachable antenna

• Physical Specifications:

- Dimensions, not including antenna
(l x w x h):

1.25 x 7.4 x 4.9 in. (32 x 188 x 124 mm)

- Weight:
0.64 kg (1.4 lb)

- Power Adapter:
12V DC 1.2A Plug is localized to country of sale for North America, UK, Europe, Australia

- Processor:
166 MHz, Brecis MSP2007

- Memory:
2 MB Flash, 8 MB DRAM

• Performance Specifications:

- WAN-to-LAN throughput: 55.9 Mbps
- Average Wireless thoughput: 20 Mbps
- Users Supported: Up to 253 on LAN, 64 on WLAN

• Environmental Specifications:

- Operating temperature:

0 to 40º C (32 to 104º F)

- Operating humidity:
90% maximum relative humidity, noncondensing

Software Specifications

• Protocol Support:

- Network:

TCP/IP, DHCP server, PPPoE, NAT,
ICMP, UDP

- Routing:
Static Routes, Dynamic Routing (RIP v1
and RIP v2), NAT (one-to-many)

- Print Server:
TCP/IP

• Security:

- Firewall:

Stateful Packet Inspection (SPI), DoS Attack prevention, Intrusion Detection including logging, reporting and alerts

- Logging:
Dropped Packet, Security Event, E-mail, Syslog

- Filtering:
Port, IP Packet, JAVA™/ URL/ActiveX® Blocking, URL Keyword

- VPN:
IPSec, L2TP, and PPTP VPN pass-through

- Wireless:
40/64- and 128-bit WEP encryption and WPA*

• Management:

- Smart Wizard Browser-based administration
- Remote management by IP Administration Address using SSL
- DHCP Server, WAN DHCP Client
- Port Range Forwarding
- Exposed Host (DMZ)
- Enable/Disable WAN Ping
- DNS Proxy, PPPoE login client support
- MAC Address Cloning
- NTP support
- Save/Restore Configuration files
- Upgrades via Web Browser
- Diagnostic Tools (ping, trace route, other)
- Display statistics

Regulatory and Agency Approvals

• Electromagnetic Compliance:

- FCC Part 15, Class B
- Wi-Fi certification[/QUOTE]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 00:50

OK Tack, ska kolla upp den,,
Det vore även skönt om det fanns en lösning (Kanske finns) så att man kunde koppla in både skrivare / scanner / Ext HD och sedan nå det trådlöst,, är ganska jobbigt med alla sladdar som man behöver plugga in och ur i sin bärbara,,,

åhh alla dessa prylar...

//F

Netgear WGR614 - 54Mb , 699:- på ComputerCity nu....billigt....

• Medlem
  • 2004-04-05 09:47

Min D-Link DI-604 lider av dödsryckningar. Jag får ingen kontakt med WAN-porten, den delar ut konstiga IP-adresser över DHCP till datorerna på insidan. Den fungerar visserligen OK som hub, men det verkar vara allt.

Nu brinner det förstås lite i knutarna, för det är jobbigt att ha en hub istället om man vill dela på ADSL:en hemma.

Det verkar som om Netgears RP614V2 var poppis bland folket. Ser också priser föreslagna, och att Inet-Data i Göteborg säljer den billigt. 425 pix måste väl anses som ett bra pris (även om lagersaldot var oroväckande lågt).

http://www.inet-data.se/produKt.asp?p=5400407

Vad jag förstått är det ingen större ide att försöka ge sig på att få ordning på D-Linken, den har dessutom ingen garanti kvar, så att sitta och vänta på dem är inte mycket bevänt med.

Jag har Bostreams iStream, Alcatel-modem och blandat på insidan med macar och PC-maskiner. Inget trådlöst, utan sladdar överallt! Det verkar som om Netgear-burken är den bästa och billigaste. Om den ser ut som stryk, spelar ingen som helst roll - den skall stå i en garderob (även om jag tycker om att sitta och titta på blinkande lampor, så får den stå i garderoben).

Eller finns det någon annan produkt som är mer passande till ett liknande pris?

/En undrande Frans

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:29

Lurigt D-link fel

Hej

Har haft en D-link router, som funkade bra i ca 1 år sedan blev den konstig slutade fungera men såg OK ut, det visade sig vara en dålig transformator som gav för låg spänning när den blev varm, gick ca 5 min sedan sjönk spänninge under en vis nivå och då la routern av, för att gå igen när traffon svalnat.
Nu kör jag en W-link istället helt OK.

MWh

Bengt

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-05-11 09:31

Hämtade hem Netgears RP614V2 förra veckan från PC City i Sickla - 395 bagis! Verkar funka som den ska... (Min Dlink 604 fick spatt efter nästan två års konstant drift)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-18 09:42

Köpte en Netgear WGR614 igår, klockren installation ute på nätet igen efter ca 5 minuter... (hade tidigare en Netgear Rp 114) WLAN inställningarna gick på ca 5. + att den var kompatibel med Xbox LIVE... Precis vad jag ville ha. Priset kändes något högt, men jag fick med mig den direkt från affären... (1196:- Macforum)

Ursprungligen av Jonaz:

Köpte en Netgear WGR614 igår, klockren installation ute på nätet igen efter ca 5 minuter... (hade tidigare en Netgear Rp 114) WLAN inställningarna gick på ca 5. + att den var kompatibel med Xbox LIVE... Precis vad jag ville ha. Priset kändes något högt, men jag fick med mig den direkt från affären... (1196:- Macforum)

Hade du orkat ta dig ut till backaplan så hade du fått den för 799:- på ComputerCity.. men.. det är ju på Hisingen...
Lite lurigt är att det finns fyra revisioner av WGR614 som har olika features och helt olika firmware...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-18 13:56
Ursprungligen av lilledanne:

Hade du orkat ta dig ut till backaplan så hade du fått den för 799:- på ComputerCity.. men.. det är ju på Hisingen...
Lite lurigt är att det finns fyra revisioner av WGR614 som har olika features och helt olika firmware...

Det kan vara värt en del att slippa åka över till Hisingen...

• Oregistrerad
  • 2004-07-04 10:22
Ursprungligen av Jonaz:

Är det någon speciell funktion som gör en router X-box "live" kompatibel, eller hur vet man det?

• Medlem
  • Leksand
  • 2004-07-04 18:38

Jag är nog den enda Macägaren som har lite tur?
Jag har ett D-link modem en 614+ och en 2000AP+ den älsta enheten är snart 3 år och fungerar fortfarande.
Några mer lättinstalerade enheter har jag inte stött på snacka om plugg and play.
Säljavdelningen mycket hjälpsama och intresserade av mina frågor.
Support även dom hjälpsamma och intresserade.
Service supersnabba efter att åskan gjorde ett besök i min teleledning.

Jag trivs mycket bra med D-link och kommer att fortsätta bygga ut med deras produkter. (Multimediaenheter)

Jag kan inte förstå att alla andra har sån otur.

Ut med D-Link, in med Netgear

Aldrig mer en D-Link

Sånt strul jag haft, och innan jag till slut ringade in vad det var.

Märkte att det gick segt, har nyligen uppgraderat från 512Kbit/s till 1024 kbit/s och det gick segare än nånsin. Körde TP-Test, fick hela tiden stora variationer i TCP-mottagningen, ibland 60 kbit/s för att vid nästa körning 1 minut senare få 412 kbit/s osv, upp och ner, enstaka ggr var jag uppe runt 800kbit/s

Det första jag gjorde var ju förstås att ringa min ISP-support, de kollade upp men fann inget anmärkningsvärt, visst kunde det variera lite i mottagningen, men de flesta i området hade 95% mottagning. Jag kom sällan upp i 45%.

Det kunde vara allt regnande trodde någon, att det var fel i våra telestolpar längs vägen mm..
Det föll sig så lämpligt att en solig dag kom jag upp i 900 kbit/s, så jag började nästan tro på den teorin.

Men så föll det igen längre fram på dagen, kom aldrig över 500 kbit/s. H-e
Ringde och tjatade igen, det hade ju funkat så himla bra när jag hade 512 kbit/s abonnemanget, varför strulade det nu när jag fått det dubbla.
Ville inte hota med att vägra betala, för då riskerar man att de blir griska och inte vill samarbeta

Kolla upp din utrustning sa de. Började med att koppla bort D-Linken, och kopplade min iBook direkt till ADSL-modemet. Full rulle direkt. 1.02 Mbit/s på TCP-mottagningen.

Då var jag rätt övertygad om att det var D-linken som var kass. Mailar min Support (som bor i grannbyn)
Fixar dig en en ny Router säger han, kommer över med en imorgon.

Får den, installerar, får samma värden igen.
Utgående värden är OK, det är bara TCP-mottagningen som är helt under isen. UDP ligger på 1.07Mbit/s

H-e igen.

Hade nu kopplat min Airport Basstation (via korsad kabel, tog ett tag innan jag kom på det, fick tips)
till ADSL-modemet och fick alltid runt 95% mottagning. Så jag uteslöt den och ADSLmodemet, dem var det inget fel på.
Det var ju en ny D-link jag fått, kunde det vara fel på den också...
Kopplade loss D-linkens trafo, och packade ihop grejerna, mailade min Support igen.
Jag kör trådlöst tills vidare, tyvärr är det en dator som får vila den har inget Airport kort.

Men så fick jag ett ryck, satte dit D-linken igen, och tryckte in trafon i vägguttaget,men vände den 180° för jag hade en idé om polaritet gentemot ADSL-modemet (gammal modelljärnvägsbyggare)
Körde ett TP-test igen.
Bingo, det var full mottagning. Nytt mail till min Support, TROR JAG LÖST DET

Glädjen varade bara en timma. Sen var jag nere i 200 kbit/s ...Vem tror ni hoppade jämfota ...confused:

Fundera en stund till, dra ur trafon,låta den vila en timma, sätta i den som den "alltid" suttit.
Full mottagning igen, dvs runt 95%

TRAFON, där var busen, något måste hända i den när den blir varm, men hur kan det påverka enbart TCP??

Nya mail igen, (han måste tro att jag är helknäpp)
Nej då, Ut med D-link säger han jag fixar en annan åt dig, vilken vill du ha, Netgear eller Barricuda?

Sen fick jag en Netgear igår. Och nu är allt frid och fröjd.

Men att hitta felet hos trafon var inte det första man letade efter, jo om den varit stendöd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 10:50

Pocahontas. Aha! jag har också misstänkt att det där med värme är ett problem för Dlink-routrarna. Jag har (på jobbet) pratat med åtskilliga dlink-ägare som haft problem, och vi har också funnit tecken på att vare sig routern eller nätadaptern gillar värme - många av de som har problem har haft router och/eller adapter placerade så att de utsatts för solljus (iofs genom glasrutor, men ändå) och på så sätt blivit onödigt varma. Dessutom verkar det som att en del äldre 604:or och 804:or har svårt att komma upp i mer än 4-5 mbit/s.

För övrigt så är det väldigt sällan som jag hör om netgear-ägare som har problem.

Bevaka tråden