Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mindre digitalkamera med 28 mm vidvinkel?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-05 11:38

Hoj,
jag är inget proffs, men tycker ändå att bilder med 35 mm objektiv är tråkiga, vilket verkar vara standard för de flesta digitalkameror (nikons coolpix-kameror är på 38 mm)...

Därför undrar jag om någon känner till en digitalkamerea för under 5000 kr som har 28 mm objektiv. En Nikon D70 verkar intressant, men det är nog en kompaktkamera jag vill ha.

/S

Under 5000 är inte så lätt att hitta, men nya Canon PowerShot S60 har 28 mm och kostar drygt 5000 kr på Cyberphoto. Recension finns här.

Den är lite gammal nu, men Nikon Coolpix 5400 har 28 mm.

Går du upp i pris så har fyra av de fem 8 MP-kamerorna 28 mm (alla utom Nikon), läs mer om dom i mitt inlägg här (scrolla ner lite).

Innan nån rättar mig: Ja, jag vet att dom inte har 28 mm, utan har motsvarande 28 mm.

• Oregistrerad
  • 2004-07-05 15:00

Olympus 5060WZ kostar en aning mer än 5000 och har 27 mm.
Köpte en sådan för ett par månader sedan och är helnöjd.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-07-05 15:08

Det är svårt att göra billiga bra vidvinkliga objektiv i den prisklassen du talar om.
Vad det gäller 8 milj pixlar kamerorna är det endast Olympus som är någorlunda bra med tanke på priset.
Och den kamerans brus är ett skämt jmf med Canon D300 eller Nikon D70.
Hälsningar från en som faktiskt har testat dom alla.
mvh

Maria köpte en Ricoh kamera häromdagen med 3 megapixel och "wide" objektiv = 28 mm. Den kostade inte mer än 2k plus moms.

• Medlem
  • 2004-07-05 23:06

Finns också en GX på gång, ryktas vara bra.
http://www.letsgodigital.org/html/firstlook/ricoh/CaplioGX/index_en.html
Annars är det nämnda Olympus 5060 och Canon S60 som gäller upp till dryga femtusingen.

/z

• Medlem
  • 2004-07-06 02:05

Ge mig 5000 så får du min dryga året gamla Coolpix 5000 med original vidvinkeladapter, som ger motsvarande 19 mm. Kameran i sig själv kör 28.

• Oregistrerad
  • 2004-08-01 19:20

Tänkte bara berätta att jag köpte en RICOH Caplio GX från TechnicDirekt.se, ca 2800 kr. Det känns som en väldigt bra kamera för pengarna, 5.1 MP, vidvinkel och otroligt snabb i start och bildlagring. Det som är minus är att den är ganska stor för att vara en kompakt, och att man inte får batteripack med utan måste köpa det till för ca 700 kr (eller köra på uppladdningsbara batterier vilket inte är så jobbigt).

Nu ska jag pröva att beställa några bilder på papper för första gången...

Tack för alla råd.

/S

Ursprungligen av svantet:

Tänkte bara berätta att jag köpte en RICOH Caplio GX från TechnicDirekt.se, ca 2800 kr. Det känns som en väldigt bra kamera för pengarna, 5.1 MP, vidvinkel och otroligt snabb i start och bildlagring.

Vad tycker du om:

- bildkvalitet?
- bilder i måttligt ljus utan blixt?
- fokusering i dåligt ljus?
- brus?

Ricoh G4 Wide, RX och GX är hela deras vidvinkelserie. Jag har plöjt alla recensioner, och slutsatsen från dem är att alla tre är intressanta. Jag köpte RX för 2000, svensk firma, postförskott, hyfsat snabb leverans. Tyvärr hade jag oturen att få en defekt, men det är en annan historia. Jag återkommer med test när jag bytt. Än så länge kan jag säga att den är hyfsat liten (under 3 cm tjock) och lätt, har ganska stor skärm och att kontrollerna sitter vettigt.

1
Bevaka tråden