Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AP Express kopplad till Ethernetskrivare? Ja eller nej?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man ha en AE vid sitt adsl-modem på husets plan 1, och en till AE på ovanvåningen som kopplas till ett nätverk (icke trådlöst) som redan är draget där? Eller är det det som inte går i och med att den endast har en WANport i st f en LANport?

På ovanvåningen vill jag ha AE's ethernetport kopplad till en router som står i en garderob och är i sin tur kopplad till RJ-45-jack i 3 olika rum däruppe.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-07-05 21:21

Att koppla en AE till en vanlig router borde fungera utmärkt.
Att koppla en annan AE direkt till ethernetporten på en skrivare går inte. Men om du kopplar in en vanlig hubb eller switch mellan AE och skrivaren så borde det fungera. Du kopplar ju alltid från WAN-port till LAN-port när du skall koppla ihop två hubbar/switchar. Och från LAN-port till respektive dator eller skrivare.

Jag har inte haft möjlighet att testa, så jag lovar inget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 08:54

Som jag har fattat det kan Ethernet-porten på AExpr funka både som WAN- och LAN-port (men inte samtidigt). Så det bör funka. Tror inte heller man behöver sätta en hubb eller switch mellan - den där uplink-porten som jag antar att Macus pratar om behövs väl bara när man lägger till flera portar..?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 09:20

TP-porten beskriver apple i reklamen som:

Dom skriver oxa att "boxen" kan användas för att skapa en "WiFi-tapp" på ett befintligt TP-nätverk...

Så så vitt jag förstår så borde det inte var anågra stora problem (problemfritt LAN är väl inte här ännu) även om jag lusläst all info på Apple.com, så:
Ja, det borde funka...
Men köp lokalt på öppet köp och tala om vad du skall prova, så har man ju hängslen till livremmen oxå...
Är lite tveksam till om den ena vill funka som basstation så som du behöver, men eftersom de funkar som förlängare så borde den funka...

Egentligen är det ju ett käckt sätt att bygga nät... In med en AE i en väggkontakt i varje rum och sedan har man ett färdigt TP-uttag... Även om sladd är billigare så är det fasen inte gratis att dra, för att inte tala om att hitta rätt uttag till rätt port om man har fasta IP.

Denna info har jag hittat hos Apple. Men jag fattar inte riktigt allt ändå. Någon av er klokhuvuden som kan fortsätta hjälpa? Tack!

Question: Can AirPort Express act as a bridge?
Answer: AirPort Express can act as a bridge in three different ways:

If you have an existing wired network, it can bridge this network to wireless clients.
If it is set up as a WDS remote or relay station, it can bridge the wireless network to wired clients.
If it is set up as a WDS remote or relay station, it can bridge the wireless network to wireless clients (or "wirelessly extend" the range of the network).

Question: Can AirPort Express be used for a Wireless Distribution System (WDS)?
Answer: Yes. AirPort Express can be a WDS main, remote, or relay station. It can function as a WDS main whether or not you are using it as a router to share your Internet connection (NAT).

Question: Since AirPort Express only has one Ethernet port, does it act as a LAN port, WAN port, or both?
Answer: Depending on how you have it set up, the Ethernet port can function as a LAN port (defined as either simple bridging or distributing NAT-based "private" IP addresses) or a WAN port (connecting to your broadband Internet service provider or upstream router). However, it never acts as both simultaneously in the way that the original AirPort Base Station (Graphite) can. When the AirPort Express is functioning as the router responsible for sharing your Internet connection (NAT), the Ethernet port acts as a WAN port. When it is set up as a WDS remote station, it can act as a LAN port. Assuming that your Internet service provider only gives you one IP address (the most common scenario for homes), this means that AirPort Express can only accommodate wired clients when acting as a WDS remote base station or bridge. Therefore, if you need to support wired clients and only want to get one base station, you should get the AirPort Extreme Base Station instead.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 10:06

Det står väl i korthet att om AE:n får ett IP på tp-porten så är det WAN, och om den ger ett IP på tp-porten så är det LAN...
i.e. Om den är "basstation" så bryggar den från WAN-porten till WiFi (med NAT och DHCP), och om den är "slav" så bryggar den från WiFi till WiFi och LAN-porten (ny IP-sub eller plockar den från "basstationen"?).

Låter jävligt smutt faktiskt om det funkar
Extremt smutt för tillfällig eller flexibel/rörlig/rörig kontorsmiljö, kan någon företagskrämare vidimera detta? Borde ju gå att sälja en mass...

Kan säga att det börjar ljusna i tunneln, Pär. HOPPAS vi kan få detta bekräftat. Jag fick under tiden denna tråden pågått äntligen igång min gamla Graphite AP Basstation ändå (den har varit trasig några dagar!), så det är inte längre akut, men ouch så fint det hade varit att slippa dra en lång jäkla kabel genom hela huset upp till ovanvåningen också!

2 st AX är ju inte så farligt dyrt - det vore underbart.

1
Bevaka tråden