Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 rawkonstigt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 23:24

Har nu kört en rejäl test med raw NEF (största formatet om jag förstått rätt..). Utav 20 bilder blev dom första fem och dom sista fem :Image size 3008x2000 och dom mitterst tagna fotona blev 120x160 - dvs värdelösa då dom är för små. Det som stör mig är att jag inte stängt av kameran eller gjort några ändringar. Måste ju kunna lita på att kameran håller dom inställningar man gjort... Kan ju förlora mycket jobb på det. Någon som har varit med om liknande eller har nån´förklaring. Annars är jag mkt nöjd...

• Oregistrerad
  • 2004-07-08 23:36

glömde

Bör kanske tillägga att jag tankat över bilderna via flashläsare - öppnat dom i iPhoto och kopierat dom som original till en mapp... - har sen öppnat dom i photoshop i rawformat...

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-07-08 23:54

Kolla "info" på filerna!
....är de lika stora?
...om de är det ligger felet i iPhoto, eller i handhavandet av det.

iPhoto är ju optimerat för JPG... testa och använd Photoshop CS

• Medlem
  • 2004-07-09 00:17

det är inte nef+jpg eller vad det nu heter? Då får du en nef och en liten tittbildskopia. det går att välja bara nef om du vill slippa tittbilden.

• Medlem
  • 2004-07-09 00:47

RAW

BASIC

ska det stå i displayen om det är som jag gissar.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-07-09 02:02

Det är inte kameran som strular vad jag förstår.
Ta om bilderna i raw, markera bilderna som finns på cf-kortet och som kommer upp som en extern hårddisk D70, markera bilderna och dra till en mapp.

Vad dom skall göra i Iphoto har jag svårt att förstå, Iphoto kan inte läsa/tolka rawbilderna från D70. (Iphoto kan ställa till med mycket skit, bla få bilder att plötsligt försvinna)

Gå ej heller genom bildinsamling eftersom även detta program kan strula med bla vald taggning, (färgrymd) av raw bilden. En raw bild är just en raw bild som senare skall korrigeras med ett lämpligt program som Nikon Capture, Photoshop CS eller Phase One.Det finns även Nikon View som är ett enkelt och gratis program + plugin till PS 7 och CS. I Nikon View finns ej de korrigeringsmöjligheter som finns i de övriga programmen . Bilden räknas fram men resterande korrigeringar får göras i Photoshop.

Finessen med raw format kan du läsa om i en tråd här på digitalfoto.

mvh

Senast redigerat 2004-07-09 02:30
  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 10:42

tack alla

och speciellt Miri... precis - vad har bilderna i iPhoto att göra. Antagligen bara för att programmet startat av sig själv - så har jag stängt av hjärnan... på dom andas kommentarer - så var det precis som jag skrev - vad som gäller format och storlek. Tyvärr fick jag en hemsk aning om min hjärna - kan jag gått från "p"-läge till något av dom färdiga motivlägena...? Kanske - i så fall funkar väl inte raw?
Trevlig sommar på er hursomhelst. Skall ta mitt paraply och gå ut och fota...

Du kan stänga av funktionen för iPhoto som öppnas automatiskt (och även bildinsamling) så att du får upp minneskortet som enhet på skrivbordet istället. Gå in i programmet Bildinsamlning och gör dessa inställningar och du kommer att leva ett lyckligare liv - utan iPhoto.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 15:19

120*160 pixlar... Låter som att du får upp en inbäddad tumnagel tycker jag.

1
Bevaka tråden