- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
Ursäkta braskande rubrik, men så kändes det nästan.
Tog en tupplur (jo, det FÅR man när man är så gammal som jag). När jag återvände till datorn hade skärmsläckaren (sånt där akvarie) låst sig. Bilden på firrarna stod still och insprängt fanns en massa rader med kod. Gick inte att låsa upp medelst t.ex. musrörelser, så jag tvångsstartade om datorn.
När den bootat klart så funkade inte Finder. Intet var klickbart. Programikonerna i dockan döda som sillar och blev inte ens större när jag rörde pekar'n över dom. Gick inte att starta om daton på vanligt sätt, så jag tvångsstartade om den igen.
Efter en bra stund med svart skärm så dök det upp en mapp med ett frågetecken på, och nu började magen dra ihop sig på mig: Neeeeeeej!!!!! Jag väntade och väntade 5-10 minuter på att den skulle hitta startskivan, men icke.
Tvångsomstartade igen - eller rättare sagt: försökte. Samma sak. Ingen startsskiva hittades. Gulp. In med OSX systemskiva, starta om för att reparera startskivan eller nåt. Men inte ens nu hittas det nån. Större gulp.
In med Drive 10-skivan. Nejdå, startskivan fortfarande borta. GULP. In med DiskWarrior-skivan: nehej, inte där heller. JÄTTE-GULP!
Så nu drog jag ur nätkablen och lät maskinen lugna sig ett tag. Gick och läste en gonattsaga för grabben utan större inlevelse (nu blir han väl gangster bara för det) och återvände efter en kvart till datorn med en stoooor klump i magen. Tryckte på start-knappen, och vips var allt igång precis som vanligt. Startskivan hittades, allt spann igång som om inget hade hänt och jag kan nu skriva det här.
Frågor: Vad hände (eller snarare "inte hände")? Är det tecken på att nåt håller på att balla ur?
Jag har en G4, gott om plats på hårddisken och 10.2.8.
Danne
EDIT: Ändrade dievrse stvafel
Kort, den insprängda texten är nen så kallad "Kernel Panic" som man skulle kunna jämföra med "Bomben" eller "hängningen" I Mac OS 9.
Säkert?
Jag har fått kernel panics förut, och då kom det upp en skylt (om jag inte minnns fel så var delar av t.o.m. på japanska eller nåt?), och så drogs en grå "släöja" över hela skärmen.
Det här var nåt helt annat: svarta linjer med vit kod lite här och där över den låsta bilden på akvariet.
Säkert?
Jag har fått kernel panics förut, och då kom det upp en skylt (om jag inte minnns fel så var delar av t.o.m. på japanska eller nåt?), och så drogs en grå "släöja" över hela skärmen.
Det här var nåt helt annat: svarta linjer med vit kod lite här och där över den låsta bilden på akvariet.
Från början visade sig kernel panics som kod på skärmen, Vit text mot svart bakgrund "insprängd* på skärmen. Senare ändrade Apple detta till den "gråa slöjan" med information om kernel panic istället, på många olika språk.
Kanske var det så att den gråa skylten med informationen inte kunde visas den här gången av någon konstig anledning och det gamla sättet att förmedla kernel panic togs åter i tjänst för en enstaka gång?
Kanske lite långsökt, en en möjlighet?
Från början visade sig kernel panics som kod på skärmen, Vit text mot svart bakgrund "insprängd* på skärmen. Senare ändrade Apple detta till den "gråa slöjan" med information om kernel panic istället, på många olika språk.
Kanske var det så att den gråa skylten med informationen inte kunde visas den här gången av någon konstig anledning och det gamla sättet att förmedla kernel panic togs åter i tjänst för en enstaka gång?
Kanske lite långsökt, en en möjlighet?
Jo, lite långsökt kanske, men vafasen, vad som helst kan ju hända med dom här manickerna. Så jag tar emot all idéer.
Men nu har apparaten funkat klanderfritt och lika blixtrande snabbt (hehe) som vanligt under två hela timmar. Under förmiddan tog det inte fem minuter innan den låste sig. Så jag har tydligen gjort NÅT rätt. Eftersom den blev bättre när jag slängde mappen Microsoft User Data och la dit backup-mappen istället, så kanske det var den hela tiden... Eller också var det promenaden runt brunnen som var tungan på vågen.
Nu e de bara att vänta och se vad som händer - eller helst INTE händer. I alla fall så har maskinen fått en rejäl rundsmörjning.
Tack, alla, för idéer. Jag återkommer.
Danne
Det där händer mig en hel del. Man går alltså runt problemet genom att stänga av datorn och sätta på den igen - om man bara startar om fungerar det inte. Lösningen på problemet är helt enkelt att reparera skivbehörigheterna (när man väl fått igång datorn alltså). Och om man reparerar skivbehörigheterna regelbundet samt efter varje ny systeminstallation eller installation av systemkomponenter, så inträffar problemet inte.
Min erfarenhet iaf.
Det där händer mig en hel del. Man går alltså runt problemet genom att stänga av datorn och sätta på den igen - om man bara startar om fungerar det inte. Lösningen på problemet är helt enkelt att reparera skivbehörigheterna (när man väl fått igång datorn alltså). Och om man reparerar skivbehörigheterna regelbundet samt efter varje ny systeminstallation eller installation av systemkomponenter, så inträffar problemet inte.
Min erfarenhet iaf.
Jorå, här körs det allehanda skripter regelbundet. Senast i går (eller förrgår, eftersom det är över midnatt nu) så körde jag permissions.
Tack för alla era svar!
Jag kom på en ovanlig sak som jag glömde förut: När jag tvingade datorn att starta om alla de där gångerna, så stängdes den liksom inte av innan den bootade igen. Fläkten stannade inte några sekunder som den ju brukar vid omstart.
Jag gjorde iofs ett löjligt litet "ingrepp" strax innan detta hände: Jag kopplade ihop datorn med stereon genom högtalarutgången. Det var allt. Inte fasen ska väl det ställa till ett sånt hät helsike?
Nu har jag i alla fall dragit ur sladden igen. Ska köra permissions imorrn bitti. Kanske t.o.m. kolla igenom aggremaljerna med DiskWarrior eller Drive 10.
Är det nån .plist fil man borde slänga? Eller liknande?
Tycker det låter som om den blivit lite väl varm…
Fråga inte mig hur
Varm? Njaeee...det vete sjutton. Tror du det?
I natt körde jag permission innan jag la mig. Tidigt imorse låste sig Firefox när jag var inne på 99mac (det har naturligtvis inget med sajetn att göra). När jag färsökte tvinga Firefox att stänga av, så låste sig hela skiten - eller Finder. I vart fall fick jag badboll som aldring slutade snurra oavsett var på skärmen jag försökte klicka. Ingen respons på nåt.
Så nu har jag i tur och ordning:
1. Kollat alla fonter med FontDoctorX
2. Byggt om filstrukturen med Drive 10 (tog 1,5 timmar!). Den hittade några fel.
3. Byggt om filstrukturen med DiskWarrior. Den hittade också några fel.
4. Kört permissions
5. Kört re-prebinding
6. Kört alla cron-skripter
7. Tömt alla cacher i hela systemet, inklusive Start-up cachen (motsvarar ungefär "bygga om skrivbordet" i Mac OS 9)
8. Släng bort alla swap-filer
9. Byggt om Entourages databas
10. Gått baklänges tre varv runt en brunn med selleri i öronen och sjungit "Mors lilla Olle" (jaja, skrockfullt, men man vill ju vara säker...)
Men tankarna har naturligtvis även kretsat kring ett systemskifte (inte riksdag/regering, utan Macens). Men eftersom man inte vill tappa alla inställningar och installera alla program, så undrar jag om man bara kan lägga in Panther ändå?
Men förslag på vad som kan ha orsakat mottages med glädje (eller FORTFARANDE orsakar - jag har ju huniit testa om mina ansträngningar gett resultat).
Danne
Men tankarna har naturligtvis även kretsat kring ett systemskifte (inte riksdag/regering, utan Macens). Men eftersom man inte vill tappa alla inställningar och installera alla program, så undrar jag om man bara kan lägga in Panther ändå?
Danne
Det ska givetvis gå men om du har mycket problem så kan jag varmt rekommendera att du säkerhetskopierar undan allt viktigt och sedan blåser du disken totalt och installerar en vanlig installation.
Är det en gammal burk?
I så fall: Ta dän allt och sätt dit'et igen…
Jo, den borde va på museum: b/w G3 uppgraderad med ett Sonnet-kort till 500Mhz G4....
Vad menar du med "allt"? Inte bara skrivare, nätverkssladd, firewire-disk, utan åxå kort och minnen?
Jag gissar på att det är nån inställningsfil som blivit korrupt. Men jag vet inte vilka man kan slänga. Har du en lista?
Ja g har också fått som du beskrev tidigare, en massa linjer med vit text över hela skärmen, det ser inte ut som en kernel panic, men jag tolkade det som det. Jag fick det några gånger lite hursom helst utan någon som helst "förvarning" eller at t jag hade gjort något med burken. Jag lyckades tillslut lokalisera felkällan, det var en apple pro mus som hade glapp i sladden. Efter att jag bytt den så fungerade allt som normalt.
Mitt tips är att kolla om sladdar och så är ok, det kan ju vara så att kablen från stereon skickade någon lite strömspik som gjorde att datorn ballade ur.
/Mattias
Ja g har också fått som du beskrev tidigare, en massa linjer med vit text över hela skärmen, det ser inte ut som en kernel panic, men jag tolkade det som det. Jag fick det några gånger lite hursom helst utan någon som helst "förvarning" eller at t jag hade gjort något med burken. Jag lyckades tillslut lokalisera felkällan, det var en apple pro mus som hade glapp i sladden. Efter att jag bytt den så fungerade allt som normalt.
Mitt tips är att kolla om sladdar och så är ok, det kan ju vara så att kablen från stereon skickade någon lite strömspik som gjorde att datorn ballade ur.
/Mattias
Den idén låter "intressant". Jag tänkte faktiskt på det. I all synnerhet som jag köpte en billig skitsladsd på Biltema.
Men på nåt sätt har tydligen också datafilen i mappen "Microsoft User Data" för bl.a. Entourage blivit korrupt. Om detta kan ha orsakats av vad-det-nu-är, eller tvärtom har jag ingen aning. Men jag la in backupen som jag tar varje dag på mappen, och det verkar som det kanske eventuellt möjligen funkar nu (peppar, peppar).
Jaha. Där fick man för att man var stursk. Fem minuter efter förra inlägget låste sig skiten igen. Men eftersom barn och blomma äro utflugna är det nu tyst i lägenheten. Alltså kan jag höra konstigheter från hårddisken. Bl.a. konstiga knackningar och ibland går den ner i varv, rejält, vid minsta kommande, som t.ex. att öppna ett nytt e-postfönster.
Helevete också....
Kernel Panics handlar nästan alltid om anrop till hårdvaran som går snett. Alt felande hårdvara. Jag har en känsla av att ditt uppgraderingskort inte spelar rätt. Eller att din hårddisk har pajat.
Kernel Panics handlar nästan alltid om anrop till hårdvaran som går snett. Alt felande hårdvara. Jag har en känsla av att ditt uppgraderingskort inte spelar rätt. Eller att din hårddisk har pajat.
Jo, men det är väl ingen kernel panic, va? Alla andra (kanske 4-5) har haft den där rutan där det står att man ska starta om, åsså dras den där slöjan över skärmen. Långt ifrån vad som hände den här gången alltså.
Å andra sidan låter det ju skumt om hårddisken då o då.
Jag ska till Sthlm nästa vecka, så om nån där har en vass G4:a till salu, så kanske det kan bli affär....
Jo, men det är väl ingen kernel panic, va? Alla andra (kanske 4-5) har haft den där rutan där det står att man ska starta om, åsså dras den där slöjan över skärmen. Långt ifrån vad som hände den här gången alltså.
Det du beskriver är en kernel panic, det var så de såg ut innan 10.3
Det du beskriver är en kernel panic, det var så de såg ut innan 10.3
Nääääeee? Jag har haft kernel panics på 10.2.8 förut, och då såg det absolut inte ut så, utan som jag beskrivit ovan.
Å andra sidan ska jag köpa ny HD imorrn eller idag. Kan inte strula med detta längre.
Nääääeee? Jag har haft kernel panics på 10.2.8 förut, och då såg det absolut inte ut så, utan som jag beskrivit ovan.
Å andra sidan ska jag köpa ny HD imorrn eller idag. Kan inte strula med detta längre.
Strunt samma när de bytte till det nya utseendet då.. det är fortfarande en kernelpanic
Strunt samma när de bytte till det nya utseendet då.. det är fortfarande en kernelpanic
Jorå, det var det kanske. Men nyss fick jag en "riktig" kernel panic - med "rätt" skylt, så det spelar ingen roll längre vad det var.
Så dom bytte alltså utseendet före 10.3. Kan kanske vara bra att komma ihåg.
Jag ska till Sthlm nästa vecka, så om nån där har en vass G4:a till salu, så kanske det kan bli affär....
Allt som får din dator att tokkrascha är Kernel Panic. Kolla i loggarna får du se. Är nästan garanterat din HD som har pajat ur.
Allt som får din dator att tokkrascha är Kernel Panic. Kolla i loggarna får du se. Är nästan garanterat din HD som har pajat ur.
Jo, som sagt: Jag har bestämt mig för det. Nu ska jag försöka få reda på vad max storlek är för en boot-disk till en sån här gammal skorv.
Körde fsck -y i Single User Mode 75 ggr (jo, jag räknade) men fick aldrig nåt "OK", utan bara att systemet modifierats. Så nu installerade jag combon 10.2.8 och hoppas den har skrivit över felaktiga filer och rättat till filhierarkin.