Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SES GLOBAL väljer MPEG-4 AVC

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 17:37

Hinner inte skriva men läs här. Kan ju bara vara bra ellerhur?

  • Medlem
  • 2004-07-14 00:59

Jag wappade det på stranden idag. och skrek Yoohooo¡¡¡¡ rätt ut…

Oj. Det var inte illa.

Ursprungligen av acke:

Hinner inte skriva men läs här. Kan ju bara vara bra ellerhur?

Jo, jag tror att det är bra....MPEG-2 har idag lika stor betydelse och genomslagskraft på marknaden för kommersiell satellitöverföring som det har på DVD-skivor i videobutiken. Det går mycket TV-kanaler i DVB-formatet som innehåller bland annat MPEG-2 video. Det innebär att det finns massor med high-end lösningar för att konvertera, lagra och spela upp MPEG-2.

På samma sätt kommer det nu utvecklas (finns redan ifs en del) en massa high-end lösningar för MPEG4 AVC. Det kan innebära:
- Mycket resurser till utveckling
- Stor bredd på produkter i såväl pris som funktioner
- Mac OS X & QuickTime stödjer "industristandard"
- Förmodligen smidigt att klippa i FCP HD och sedan enkelt koda om till något som faktiskt går att sända på satellit.
- Möjlighet att enkelt spela in och hantera HDTV om det finns sätt att komma runt kodningen av kanalerna.

Apple släpper ju H264-stöd i nästa QuickTime och Sorenson har redan mer eller mindre lanserat Squeeze 4 som har stöd för det också. Hoppas nu att svenska Popwire följer efter.

hmmm.... ser onekligen bra ut.... men jag blir allt lite tveksam...
Det är "för bra" för att vara sant...
Såg ni artefakterna på sändningarna ifrån fotbolls-EM...
Hur blir det när sändande bolag som Terracom (eller TV4, eller vem det nu var
som förstörde bilden) får sätta tänderna i HD material, och komprimera ned
det till sketalåga bitrates så "dom" får plats med fler kanaler på samma
bandbredd som man har tillgång till som idag?!?!? Eller vart nu felet låg
någonstans. Bra var det inte under alla EM matcher i alla fall. 1080 är INTE att
leka med och på stora skärmar (plasma och HD-projjar) syns felen ännu mer.
Och så har vi Sverige..... Som har investerat flera 1.000.000.000:- kr på ett
marksänt nät som ingen vill ha och som kommer att plåga oss i flera år....
Artikeln gällde ju sattelitsändningar.... man får väl vänta och se helt enkelt....

/Robert

Jovisst...även om man inte ska beskylla tekniken utan dem som nyttjar den så är det klart att det finns problem. Vi kommer dock att alltid "få leva" med komprimerad video och TV...

Det som är bra är att MPEG-4 får en allt vidare acceptans och numera är standard både för DVD och Satellitsändningar i Europa. Det borgar för att standarden kan användas på andra ställen också. Microsoft försöker ju få med Windows Media istället men det är faktiskt många och stora investeringar som är gjorda i MPEG-2 idag och jag tror att proffsen inser att släktingen MPEG-4 är ett bra val för framtiden.

1
Bevaka tråden