Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL krångel..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har kört "MySQL 4.0.18-standard" ett bra tag och det har fungerat finfint. Servern har startats tillsammans med os x med hjälp av ett StartupItem (./Library/StartupItems/MySQL/MySQL start).

Nyligen fifflade jag lite med PureFTPd. Det gick snett så jag avinstallerade PureFTPd och körde in det på nytt, därefter funkade det finfint.. MEN, nu vägrar MySQL-servern att starta sig när jag startar datorn =(

Jag har inte rört någonting som har med MySQL att göra, förrutom att jag försökte få PureFTPd att hämta loginuppgifter från en MySQL db (jag tror det var då det sket sig).. Kanske har jag dubble versioner av MySQL eller nåt?

Men konstigt nog fungerar MySQL perfekt bara jag startar (om) servern manuellt med "cd /Library/StartupItems/MySQL" och "sudo ./MySQL restart".

Någon som har en idé?

Oliver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-13 09:45

och om du skriver "sudo SystemStarter start MySQL" ?

/glemme

Ursprungligen av glemme:

och om du skriver "sudo SystemStarter start MySQL" ?

/glemme

imac-g4:~ oliver$ sudo SystemStarter start MySQL
Password:
Welcome to Macintosh.
Startup complete.
Hangup
imac-g4:~ oliver$

Men jag får fortfarande:

Can't connect to local MySQL server through socket '/Private/tmp/mysql.sock' (2)
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 02:09

Två olika saker, mysql servern är nu startad men det är configfilen som är fel på.

testa att skriv "ps -ax |.grep mysqld" så ser du att mysql demonen är igång men configfilen har fipplats sönder. Byt ut configfilen mot standard som följde med så bör det fungera.

/glemme

Okej. Jag fick "-bash: .grep: command not found" på ditt kommando (är väl nåt litet stavfel som jag inte kan se =).

Men var hittar jag configfilen? och hur får jag tag i default?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 09:25

Det ska vara: ps -ax | grep mysqld

Du får då något som ser ut så här:
351 ?? Ss 0:51.22 /usr/local/bin/mysqld
17024 std R+ 0:00.00 grep mysqld

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-15 11:36

hade smugit sig in en punkt. sorry.. den skall inte vara där..

/glemme

Okej.

Nu funkar kommandot iaf ett steg närmare målet..

1
Bevaka tråden