Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 9 först ??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-17 09:27

Hej

Är väldigt ny på Mac och undrar följande:

Jag ska sätta in en splitterny HD i en 12" 867MHz PB.
Kan man inst. Phanter direkt då eller måste man först lägga in Mac OS 9?
Samt kan man formatera disken ifrån Phanterns inst. skivor?

Tacksam för svar

Det går jätte bra att installera Phanter utan att först lägga in OS9. Ja du kan formatera från installationsskivan, gå bara in på diskverktyg i arkivmenyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-17 09:48

Du kan också lägga Panther på en partition och Classic på en annan så blir filstrukturen lite snyggare, eller, vilket kanske är ännu bättre, på en separat hårddisk.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-17 16:10

Har precis satt en splitterny Hitachi HD i min PB 12" satte i Phanter cd´n men såg att det bara var Upgrade cd !
Prövade och sätta i en gammal cd med Mac OS 9 och sen Mac OS 10.1 men får bara ett frågetecken. Varken jag eller mina föräldrar är så haja på det här med Mac.
Gör jag något fel?
Ska jag in i "BIOS" eller hur ska jag gå till väga.

Tacksam för svar

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 16:40

Hej!

Sätt i Mac OS 10.1 CDn, om du har "hela" versionen, och starta datorn med knappen 'C' nedtryckt.. Då kommer datorn att starta från CDn och du kan installera ditt operativsystem.. Detta gäller även Mac OS 9...

Mvh Kongo

Ursprungligen av basic:

Har precis satt en splitterny Hitachi HD i min PB 12" satte i Phanter cd´n men såg att det bara var Upgrade cd !
Prövade och sätta i en gammal cd med Mac OS 9 och sen Mac OS 10.1 men får bara ett frågetecken. Varken jag eller mina föräldrar är så haja på det här med Mac.
Gör jag något fel?
Ska jag in i "BIOS" eller hur ska jag gå till väga.

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-17 17:02

Varför skriver ni Phanter när systemet heter Panther?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-17 21:18
Ursprungligen av Mondo:

Varför skriver ni Phanter när systemet heter Panther?

Det är nog en helt omedveten phelstavning.

Sen går det inte att installera och boota från 9.x. på Pb12", Man kan endast köra "Classic" under OSX på denna dator

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 17:11

12" powerbook är så pass ny att den inte kan starta från en OS 9 CD. Det kan gälla OS X 10.1 oxå. Jag tror du behöver minst OS X 10.2. Fick du ingen Software Restore CD med PB?

//Rob

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-17 17:36
Ursprungligen av Robo-X:

12" powerbook är så pass ny att den inte kan starta från en OS 9 CD. Det kan gälla OS X 10.1 oxå. Jag tror du behöver minst OS X 10.2. Fick du ingen Software Restore CD med PB?

//Rob

Det är en beg. PB så någon sån cd har jag tyvärr inte.
Men det går inte med varken OS 9 eller OS 10.1 Blir bara en "mapp" med ett frågetecken i.
Bara jag inte satt i hop disken fel :rolleyes:
men annars låter det som om det fungerar men inget händer typ...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-07-17 20:48

Är det en ny Powerbook G4 12" du har, eller är det en äldre Powerbook med en 12" skärm?

Powerbook G4 12":

Vill bara vara säker.
Om så är fallet bör du ha fått en Grå CD-skiva med texten "Powerbook G4 Installera och återskapa program" på. Om du inte fick det bör du kontakta personen du köpte datorn av.

Ett annat alternativ är att helt enkelt knalla iväg till Kullander och Kullander och köpa dig en ny Panther skiva.

/arvid

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-17 22:19
Ursprungligen av Arvid:

Är det en ny Powerbook G4 12" du har, eller är det en äldre Powerbook med en 12" skärm?

Powerbook G4 12":

Vill bara vara säker.
Om så är fallet bör du ha fått en Grå CD-skiva med texten "Powerbook G4 Installera och återskapa program" på. Om du inte fick det bör du kontakta personen du köpte datorn av.

Ett annat alternativ är att helt enkelt knalla iväg till Kullander och Kullander och köpa dig en ny Panther skiva.

/arvid

Det är den ny som är på bilden. Tycker det konstigt att mina föräldrar som i våras köpte en ny iMac bara fick UPGRADE och ingen riktig skiva. Vad händer ifall de vill formatera om disken? jaja..vad kostar en sånidära PANTHER (hoppas det blev rätt nu ) skiva då?

Tack för svaren

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 01:28

Om du köpte Powerbooken begagnad ska du ändå få med CD skivorna som kom originalt med PB. I alla fall skulle jag be att få med det. Annars blir det svårt att installera ett nytt system. Hur mycket kostar Panther i Sverige, 1500kr?

//Rob

1
Bevaka tråden