Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med protools+film

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja alla.
Har ett stort problem.
har en mac+digi 001 protools le(6:an) som jag andvänt till musik
funkat fint fint... har ljudlagt en del film på andra ställen(inte hemma)
med protools på monitorn o filmen i tv.
När jag ska göra detta hemma så ser tv o monitorn lika ut.den en kopia av den andra.
Hur gör man för att få filmen i Tv(bara) o protools i monitor(bara)
Har surfat runt o letat efter info för en massa som grötar sig i mitt huvud.
E det ett program som gör att man kan ha det så eller måste man ha ett speciellt kort eller både och????
Hade varit tacksam om nån tar sig tid o svarar just nu e jag lite nedstämd typ C# eller nått :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-15 00:12

Du måste ha någon typ av hårdvara för att skicka bilden direkt ut från Pro Tools till en TV.
Förslag är en DV-bandare eller kamera med Firewire och video-utgång. Då aktiveras
"play DV movie out firewire port" i movie-menyn i Pro Tools. Video-filen måste då vara
i DV-format.

Du kan även köpa ett Auroa Igniter Lite kort och köra MJPEG-A video i Pro Tools.
Denna lösning kräver dock en Powermac med ledig kort-plats.

Det finns också nån enklare video-burk med firewire och tv-ut för Pro Tools
men jag kommer tyvärr inte på vad den heter. Ska försöka kolla upp det...

/jens

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-16 00:26

Ett annat kort som också fungerar som Aurora är Miro Motion. Det finns modell Dc10. Dc20, Dc 30 och Dc30+. Jag har ett Dc30 som fungerar ypperligt. Dom klarar video med 3,5Mb/s men eftersom protools är begränsad till 1Mb/s (om du inte kör dv toolkit med firewire ut) så spelar det ingen större roll. Det dumma med mirokorten är att dom tillverkas inte längre och dom är ganska svåra att få tag på. Men på Ebay dyker dom upp då och då, och du kan ganska lätt få tag på ett för under tusenlappen.

Tack för svaren.
Fick detta förslaget av en polare. skaffa ett grafikkort som stödjer dubbla skärmar sen köra filmen i PT o bara dra över den till den ena skärmen. detta måste väl funka eller blir det för jobbigt för datan.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-17 13:19

Det kan du också göra. Om du har en Powermac med nån ledig kort-plats.

1
Bevaka tråden