Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Noob fråga angående terminalen.....

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag utforskar för skojs skull telnet genom terminalen lite grann.....en kompis till mig spelar svenskt mud så jag connectade till den adressen (svmud.lysator.liu.se 2046) men finner att alla å ä ö är ersatta av frågetecken. Jag undrar om man på något sätt kan ändra detta? Inte för att det är nått prblem....hade inte tänkt börja mudda men ur lärosyfte kan det ju vara bra o kunna i så fall....tacksam för svar!

Är själv lite nyfiken på mud så jag gick till adressen. Får samma problem som dig
och hittade den här tråden som verkar lösa problemet. Dock så kan jag inte logga
in som gäst, för det krävs lösen och jag har både provat att lämna blankt och att
ange gäst som lösen utan resultat. Här är i alla fall tråden.

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35707&highlight=svenska+tecken+i+terminalen

Fel av mig.....jag får ett d istället för ett ä i gäst.....hmm....fortsätter kolla

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-19 01:21

åäö blir edv om man kapar högsta biten om de kör med 8-bitars ASCII. Du måste ställa in TELNET att köra med detta genom optionen -8. Annars måste du välja ett typsnitt som har åäö på platserna för {|} om du kör med 7-bitars ASCII.

1
Bevaka tråden