Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konstigt problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-07-21 12:02

hej i min förra tråd så undrade jag hur jag skulle ställa in macen för telia, och fick svar på det.
MEn nu har det kommit upp ett änu märkligare problem: när vi försöker komma till "loggin" sidan så kommer det upp " den här fysiska adressen : 00 05 34 0E 9B används redan av ip 123.123.123 så nu kommer tcp/ip grännsninttet stängas av."

det står inte riktigt så där i medeladet men något liknade nr stämmer inte men något liknade.

vad är fel? vad ska jag gjöra?

Edit: har mac os 9.1

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 12:05

Betyder det inte att det IP:t är låst till en viss MAC-adress och att du nu anropar det IP:t från en annan MAC-adress…

Det är inte så att du bytt dator precis innan? och skrivit in fast IP i "TCP/IP"?

• Medlem
  • 2004-07-21 12:32
Ursprungligen av Pär:

Betyder det inte att det IP:t är låst till en viss MAC-adress och att du nu anropar det IP:t från en annan MAC-adress…

Det är inte så att du bytt dator precis innan? och skrivit in fast IP i "TCP/IP"?

den har varit inkopplad till en pc och på pc tror jag att ajg ahr samma ip hella tiden men på macen så ändras det emn det är j7u barta EN dator som är inkopplad itaget. hur menar du att jag ska srälla in?

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 12:43

Det var inte lätt att läsa

Dels skall du väl ha DHCP (det är väl ADSL eller liknande?) och att operatören låser sin DHCP-server mot en MAC-adress är fullt normalt… Kan ta en halvtimma att byta dator s.a.s.

• Medlem
  • 2004-07-21 15:25
Ursprungligen av Pär:

Det var inte lätt att läsa

Dels skall du väl ha DHCP (det är väl ADSL eller liknande?) och att operatören låser sin DHCP-server mot en MAC-adress är fullt normalt… Kan ta en halvtimma att byta dator s.a.s.

Så det är något fel med inställnigarna i mac:en, och det gjör så felmedelandet kommer upp och stänger av tcp/ip.
hur "stänger jag" av det felet?

edit: kan ingen hjälpa mig? hur får jag bort felmedelandet?

Senast redigerat 2004-07-21 16:04
Ursprungligen av oooo:

Så det är något fel med inställnigarna i mac:en, och det gjör så felmedelandet kommer upp och stänger av tcp/ip.
hur "stänger jag" av det felet?

edit: kan ingen hjälpa mig? hur får jag bort felmedelandet?

Koppla ur/stäng av modemet, vänta en halvtimme så släpper nog adressen och du ska kunna logga in från din Mac.
Använd DHCP i nätverksanlunigar

Omvänt; om/när du vill koppla in PC:n så får du göra det samma

I många fall när man är ansluten till kabeltvnät (osäker på hur det är med Telia ADSL) så kopplas IP-adressen till den fysiska (MAC-adressen på nätverkskortet som sitter i datorn eller routern [Obs MAC adress har inte med Macintosh att göra]

Vill du komma lindrigt undan och har flera datore igång samtidigt - skaffa en router

• Medlem
  • 2004-07-21 17:23

men deta fel blev när vi koppla in en rauter

Ursprungligen av oooo:

men deta fel blev när vi koppla in en rauter

Router eller dator skit samma.

Stäng ned modemet en stund
Routern får med all säkerhet sin adress med DHCP från din leveratör sen ska den leverera lokala nätverksadresser till ditt nätverk. Detta sker enklast genom att låta routern jobba som en DHCP server.

Kolla i manualen till routern

Nätverksinställningarna på dina datorer ska då givetvis oxå vara DHCP

1
Bevaka tråden