Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail i Mac OS X fungerar inte med specifik leverantör!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett konto hos Aleborg och det fungerar inte med Mail!

I Windows - nemas problemas, men i Mail händer absolut ingenting! Inte ett felmeddelande ens...! När jag kopplar upp mig kan man se att användare och lösenord skickas men det hämtas inga mail trots att det finns mail att hämta.

Jag har varit i kontakt med Aleborg men dom har inga tips...

Dock ska det tydligen ha varit problem med andra Mac OS X användare.

Anything, anyone??

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 15:15

Tja, det man kan göra är väl att be dom följa protokollen för POP3 eller IMAP (eller exchange)…
Så mycket mer kan ju inte ett mailprogram göra.

Fråga dom på vilka punkter dom avviker från protokollen så kanske det går komma runt det hela…

Vi har inga avvikelser och det borde fungera utan problem, mig till vetes så fungerar det för andra kunder med Mac OS X och Mail.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-22 16:22
Ursprungligen av Eclipse:

Jag har ett konto hos Aleborg och det fungerar inte med Mail!

I Windows - nemas problemas, men i Mail händer absolut ingenting! Inte ett felmeddelande ens...! När jag kopplar upp mig kan man se att användare och lösenord skickas men det hämtas inga mail trots att det finns mail att hämta.

Jag har varit i kontakt med Aleborg men dom har inga tips...

Dock ska det tydligen ha varit problem med andra Mac OS X användare.

Anything, anyone??

Är du 100 på att användarnamn o lösen är korrekta?
Kan du använda annat epostprogram (t.ex. Thunderbird - som ju är gratis. Eller om du har Entourage) och få ner mailen till samma burk?
Kan du skapa nytt konto och få det att funka?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 16:22

Ja är det POP3 eller IMAP så som det ska så bör det inte vara några problem - då är det nog "knas i inställningarna från inställaren"…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-22 17:28

jag har konto hos aleborg solutions och har aldrig haft några problem med att hämta epost i mail app.

Ursprungligen av markus:

jag har konto hos aleborg solutions och har aldrig haft några problem med att hämta epost i mail app.

Gött mos! Då finns det hopp!

Vad har du för version av Mac OS samt Mail?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-22 17:53

senaste. 10.3.4 och mail 1.3.8

jag har linuxkonto hos aleborg.

Hmm... klart att du har senaste versionen av OS:et och Mail... Något annat vore konstigt!

Det är just Windows-konto + Mac OS X som inte fungerat.

Jag har 2-3 konton själv och har förmedlat ett 10-tal konton men alla är windowskonton. Inga Linux-konton vad jag vet.

Jag är flexibel (= Windows + Eudora), men "folk i min närhet" använder Mac OS X.... Jag kan byta dator eller logga in i webbmailen, men jag kan inte säga till "folk i min närhet" att dom ska byta dator bara för att kolla e-posten hos Aleborg...

It's not an option!

Återkommer...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-22 19:03

Jag har tidvis haft problem med att hämta mailen från Aleborgs server med Mail i OS X och även Becky! för Windows. I Outlook har det fungerat bra. Jag löste det genom att byta leverantör för webbhotellet så jag kan tyvärr inte ge några konkreta tips om hur du ska gå tillväga för att få det att fungera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-23 00:33

Linux- eller Windows-konto har ju inget med POP- och IMAP-protokollet att göra. Jag tolkar att ett Linux-konto gör det möjligt att logga in och köra interaktivt, men det är ju en helt annan grej, vida skiljt från mail. Dock finns ju det hopp när det finns flera på 99mac som kör OS X mot samma ISP. På'n igen, bara! Gör om - gör rätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 00:59

Drar upp den här tråden igen. Står i planeringsdelen att föra över en kund till Aleborg eftersom det fungerar bra med en annan (som iofs har sina konton på linux-servern). Blir lite byxis när jag läser detta. Har det löst sig med det problemen du hade?

Det är ingen fara!

Jag tror det var så här att man byter från snabel-a till procenttecken i användaren.

Det är nå't med att Mail inte stödjer snabel-a i användaren i mailklienten... Ja, eller nåt.

Min kund använder Mac OS X och jag har inte hört något från dom på jättelänge... så jag utgår från att det fungerar.

Det är inte Aleborg det är fel på utan Mac OS X.

Aleborg har för övrigt många Mac OS X kunder!

***
http://forum.aleborg.se/

Det stämmer, vad vi har sett så skickar Mac OS X och Mail "@" på fel sätt, man kan komma runt det genom att använda "%" i stället på vår Windows-server, Linux-kunder har inte detta problemet lustigt nog utan det funkar utan problem.
Har jag inte helt fel så hade "Gislaved.net" konto på vår gamla Linux-server som inte är lika stabil som vår nyare FreeBSD-server. Vi har dessutom bytt ISP från DSC.NET till Bahnhof, efter det har många problem försvunnit.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 11:26

Aleborg har helt rätt. Det verkar ha blivit bra mycket mer stabilt nu än när jag var kund. Både koppling till server och själva serverns driftsäkerhet har förbättrats. Så jag tror att du lugnt kan bli kund hos Aleborg. Skulle det bli några problem så brukar supporten vara ganska kvick på att ordna felet.

1
Bevaka tråden