Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN problem...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-07-22 19:52

Jag har startat VPN (med PPTP) på Xserver 10.3. När jag kopplar upp från klienten verkar allt stämma och jag får inga felmedelanden, men jag kommer inte åt nätverket jag ansluter till. Jag försöker pinga IP-nummer som jag vet finns på LANet men får inget svar. Servern står bakom en router som har alla portar öppna mot serverns IP. Har jag missat någon inställning?

Om ingen trafik alls passerar kan det vara för att din router inte NAT:ar (vidarebefodrar till servern alltså) GRE, som är ett av de två protokoll som PPTP använder sig av.

Det man ska öppna är TCP/1723 och GRE som är IP-protokoll nummer 47. GRE är alltså inte en TCP- eller UDP-port, utan ett eget IP-protokoll på samma "nivå" i hierarkin som TCP och UDP. TCP och UDP är IP-protokoll 6 och 17.

Alla routrar klarar inte statisk NAT av just GRE, eller andra IP-protokoll än TCP/UDP heller för den delen. Ett sånthär problem kan även föreligga hos klienten, då alla routrar/brandväggar inte klarar dynamisk NAT av GRE eller andra IP-protokoll.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2004-07-23 08:06

Okej, tack. Jag får testa att koppa ur routern... (Det är en Netgear av tidig modell)

Är det detta som kallas svar på tal?

Tack Jonas. Nu har jag lärt mig någor mer idag också.

1
Bevaka tråden