Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iMovie ett bra val för DV-import?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 03:30

Jag har en massa MiniDV kassetter som jag vill säkerhetskopiera till en disk. Sedan tänkte jag sortera allltihop i iView. Så småningom vill jag klippa ihop filmer av det mesta. Och köra ut på band i så hög kvalitet som möjligt.

Final Cut är ju ett självklart val, kan man tycka. Men i Final Cut avbryts hela tiden importen pga tidpsbrott. Det är också ett jämrans besvär att dela upp varje klipp i enskilda filer.

iMovie känns ju helbra när det gäller filuppdelningen. Men hur hårt komprimerar iMovie4? I filerna jag får står det DV-medium. Kan man ställa in kompressioneni 4an? Sparas filerna i något speciellt iMovie-format, eller kan man få ut klippen i quick time DV?

Foottrack heter ett program som gör mycket av det som jag vill göra. Filerna som jag får ut från det programmet blir också DV-medium. Någon som testat det? (www.foottrack.com)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-07-24 03:48

i FCPs inställningar kan du stänga av att den ska stanna vid tidsbrott.

Ska du bara tanka ner och om du har avbrott i tidskoden här och var så är iMovie klart bäst. Andra program får spader när det är avbrott i tidskoden.

Filformatet är detsamma; DV-stream. iMovie sätter dock ingen filändelse på klippen och det gör att andra program kan få problem att öppna dem, eventuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 22:20

Tack för de svaren! Vilken filändelse ska det vara? .mov?

Ursprungligen av Axel von Matern:

Tack för de svaren! Vilken filändelse ska det vara? .mov?

.dv om jag inte minns fel
Pröva att exportera ett klipp i Quicktime Pro till DV-stream och se vad fet blir för ändelse om du är osäker.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 08:01

Det är möjligt att får ljud drift om tidkoden är bruten.

Jag har både läst om det och fått det själv. Efter det stripar jag (spelar in tom tidkod i VCR läget) nya band.

Det händer inte alltid men det händer.

I mit fall i iMove och en PC110.

Ursprungligen av bhagert:

Det är möjligt att får ljud drift om tidkoden är bruten.

Jag har både läst om det och fått det själv. Efter det stripar jag (spelar in tom tidkod i VCR läget) nya band.

Det händer inte alltid men det händer.

I mit fall i iMove och en PC110.


Är du säker på att det är just det som är felet? Det har inte hänt mig någon gång.
iMovie 4 ha dock en obehaglig bugg som gör att ljudklipp som är separerade från filmklippet inte kan låsas. Det ser ut att funka, med lilla knappnålen och allt, men det halkar iväg ändå. Riktigt, riktigt irriterande.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 17:30

Det här var iMovie 3 (2 kanaler audio) för ett bra tag sedan. Jag har gjort massor med filmer med tidkodsklipp i dem som har varit is synk hela tiden och jag ser det som ett undantag men jag jagade audio på det sätt du beskriver

Jag tror att tappa ljudsynk är ett undantag och inte en regel i det här fallet enligt min egen erfarenhet. (Men världen består ju inte av mig!!!!!)

  • Medlem
  • 2004-07-26 15:54

Kanske en korkad fråga; men går det att kopiera från band till disk på något snabbare sätt än att importera i iMovie ?Att importera en timme film tar ju då just en timme.....

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 18:03

Jag har just testat att importera DV i Toast 6, det verkar funka bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 18:16
Ursprungligen av tby:

Kanske en korkad fråga; men går det att kopiera från band till disk på något snabbare sätt än att importera i iMovie ?Att importera en timme film tar ju då just en timme.....

Om du kopplar kameran till starkare ström kanske den går fortare...!? Eller sätter den på dubbla hastigheten, men du vet ju hur det ser ut när man snabbspolar DV... Nej det går inte!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-19 00:01

Jodå det ska gå o importera snabbare, det står i boken final cut pro on the spot - men jag håller på o flyttar o kan inte hitta den nu

1
Bevaka tråden