Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen som kan ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-24 22:13

2. .DMG-filer? är det Image-filer? Och hänger de ihop med den lilla vita disken som dyker upp ibland? Har inte riktigt förståt den disken så gärna nån förklaring till den och HUR läser man .dmg-filer?

3. I energisparmenyn kan man välja både läge Batteri samt Nätadapter. Men ställer jag in saker i Batt-läge försvinner de om jag ställer in andra saker i Nät-läge.
Hur fungerar dessa menyer?

4. Ställer jag in att datorn ska vila efter 3 minuter, borde inte den lilla vita dioden på framsidan börja pulsera då? Eller när ska den börja pulsera och vad betyder den EGENTLIGEN

Tacksam för svar. Mycket tacksam

2. Javisst, dmg är skivavbilder. När man dubbelklickar på en sådan moteras den på skrivbordet. För att öppna "den vita disken" dubbelklickar du bara på den. För att mata ut den drar du den till papperskorgen. Tänk på att utmatning av skivavbilden inte har någonting som helst att göra med radering av dmgfilen.

4. Lampan indikerar att datorn är försatt i vila. Om du stänger locket och lampan inte bulserar är datorn inte i vila.

/K

Angående .DMG

Ursprungligen av basic:

2. .DMG-filer? är det Image-filer? Och hänger de ihop med den lilla vita disken som dyker upp ibland? Har inte riktigt förståt den disken så gärna nån förklaring till den och HUR läser man .dmg-filer?

3. I energisparmenyn kan man välja både läge Batteri samt Nätadapter. Men ställer jag in saker i Batt-läge försvinner de om jag ställer in andra saker i Nät-läge.
Hur fungerar dessa menyer?

4. Ställer jag in att datorn ska vila efter 3 minuter, borde inte den lilla vita dioden på framsidan börja pulsera då? Eller när ska den börja pulsera och vad betyder den EGENTLIGEN

Tacksam för svar. Mycket tacksam

Dmg är en macspecifik skivavbildning. Du kan öppna eller skapa .dmg-filer med Mac OS X medföljande verktyg Skivavbildning (eng. Disc Copy).

Många av de macfiler man hittar genom tex Macserialjunkie är krypterade Stuffit-filer som innehåller .dmg-filer, detta för att förbättra säkerheten för distributören. För att kunna öppna dessa måste du ha Stuffit Expander och ett lösenord som du förhoppningsvis fått där du hittade filen. När du packat upp filen öppnas den med Skivavbildning som placerar en virtuell skiva på skrivbordet.

Riktigt stora filer, tex program som ligger på DVD-skivor, brukar man oftast kunna ladda ner i form av segmenterade .dmg-filer. Det är filer som delats upp i mindre delar för att göra nedladdningarna enklare och säkrare. När du fått ner alla segmenten lägger du dem i samma mapp. Öppna programmet Skivavbildning som ligger i mappen Program/Verktygsprogram (eng. Applications/Utilities) och välj Konvertera avbild... Markera den första filen i sekvensen och välj sammanfoga. Välj sedan var du vill att den sammanfogade filen ska sparas. Om du har ont om hårddiskutrymme kan du i stället välja att sammanfoga sekvensen på en DVD-skiva. Välj Bränn avbild...
se http://www.piratbyran.org/index.php?view=articles&id=21&cat=1#dmg
//Anne-Lie

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 00:54
Ursprungligen av George Wide:

/.../
När du fått ner alla segmenten lägger du dem i samma mapp. Öppna programmet Skivavbildning som ligger i mappen Program/Verktygsprogram (eng. Applications/Utilities) och välj Konvertera avbild... Markera den första filen i sekvensen och välj sammanfoga.
/.../

Det är faktiskt enklare än så - man bara lägger alla dmgpart-filer i samma mapp och öppnar en av dem, så letar den reda på alla segementen automatiskt och lägger en skivavbild på skrivbordet.

Tack för mer djupgående förklaring.

Dock tror jag inte att länkning till piratbyrån är tillåtet här.

• Oregistrerad
  • 2004-07-24 23:07

3. Strömspararinställningarna fungerar på så sätt att du ställer in hur saker och ting ska fungera om du kör datorn på batteri eler nätström. Alltså: välj Batteri i popupmenyn och anpassa inställningarna. Välj sedan Nätadapter och anpassa inställningarna.

Nu kommer datorn att använda de olika inställningarna beroende på om du använder nätström eller kör på batteri. Automatiskt.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-24 23:35
Ursprungligen av fred123:

3. Strömspararinställningarna fungerar på så sätt att du ställer in hur saker och ting ska fungera om du kör datorn på batteri eler nätström. Alltså: välj Batteri i popupmenyn och anpassa inställningarna. Välj sedan Nätadapter och anpassa inställningarna.

Nu kommer datorn att använda de olika inställningarna beroende på om du använder nätström eller kör på batteri. Automatiskt.

ok, men de inställningar jag gör för batteri verkar försvinna efter jag ställt in nätinställningarna T.ex. blir rutan för CPU-hastighet TOM ?!

Sen undrade jag ifall den vita dioden inte skall pulsera när locket är öppet men skärmen blir svart??

Tack för de svar jag fått

Ursprungligen av basic:

Sen undrade jag ifall den vita dioden inte skall pulsera när locket är öppet men skärmen blir svart??

Jag var kanske lite otydlig. Lysdioden skall pulsera även när locket är öppet och datorn är försatt i vila.
Men är du säker på att datorn verkligen gått i vila? Man kan ställa in så att skärmen släcks som ett steg innan datorn går i vila.

/K

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-25 00:01
Ursprungligen av Kristofer G:

Jag var kanske lite otydlig. Lysdioden skall pulsera även när locket är öppet och datorn är försatt i vila.
Men är du säker på att datorn verkligen gått i vila? Man kan ställa in så att skärmen släcks som ett steg innan datorn går i vila.

/K

Jag har ställt in att datorn ska släcka skärmen efter 1 min och att den ska vila efter 5..men efter 5 min pulserar den inte ??!!

Lyckas du försätta datorn i vila om du väljer 'vila' från applemenyn?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-25 00:23
Ursprungligen av Kristofer G:

Lyckas du försätta datorn i vila om du väljer 'vila' från applemenyn?

japp, då fungerar det bra.

Gnäll lite på priatbyrån, texten är kopierad därifrån

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-25 10:28

undrar om den vite dioden ska pulsera om man har locket öppet och datorn går i vila? Eller är det bara när man själv sätter den i vila?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 11:50
Ursprungligen av basic:

undrar om den vite dioden ska pulsera om man har locket öppet och datorn går i vila? Eller är det bara när man själv sätter den i vila?

Dioden pulserar alltid när datorn är i vila, oavsett situation.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-27 00:58
Ursprungligen av Rajje:

Dioden pulserar alltid när datorn är i vila, oavsett situation.

ok, då har jag fel på min PB

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-07-27 08:02
Ursprungligen av basic:

ok, då har jag fel på min PB

Kanske självklart, men ändå:
Datorn går ju inte i vila om du "rör i den" under de fem minuterna - den ska gå i vila när den varit oanvänd den tid du ställer in i inställningarna...

Och den går inte heller i vila om det händer något utan att du rör vid den. Tex ett epostprogram som kollar posten en gång i minuten eller så...

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-27 09:32

Jag rör inte den under tiden och tycker att det by deafult borde vara inställt i OS X att inget ligger i bakgrunden o sabbar viloläget?!
Har inga program alls inst. utan bara OS.

1
Bevaka tråden