Hallå
Apple-newbie här som vill titta lite på programmering för Mac...till en början blir det väl lite småkrafs men målet är att komma in på Audio/MIDI-sidan...
Bakgrund:
Programmerat i 17 år, jobbat som systemutvecklare i 11 år
Har hunnit med kodning i C, C++, C#, VB, Pascal, Java, Python...whatever...
Ska erkänna att jag känner mig mest hemma i C#, Python och VB.
Har tittat på Apples developer-sidor och det verkar ju vara helt klart att det är Objective-C som är språket som gäller.
Det är bara ett problem: Jag är inte den som brukar ta till den här typen av formuleringar men jag hatar verkligen C...jag tror inte ett smack på att det var Kernighan och Ritchie som hittade på det...det måste vara djävulen själv som ligger bakom...och C++ är ju inte mycket roligare det...
Det jag har sett av Objective-C har inte heller gjort mig speciellt vänligt inställd...det känns som en rörig och obekväm syntax...
Så vad ska man då välja att koda i? Måste jag bita i det sura äpplet och trots allt satsa på Objective-C?
Är Java ett vettigt alternativ på Mac OS? Eller är det där som överallt annars? Gränssnitt som "nästan" ser rätt ut och taskig prestanda?
Har någon testat Mono? Det verkar kunna bli ett intressant alternativ när det har vuxit till sig men hur är det just nu? .NET är en miljö som jag börjar bli van vid på Windows-sidan och verkligen gillar...
Hur är det med Python och PyObjC?
Är RealBasic ett realistisk alternativ?
Åsikter någon?