Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polisens kamera ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-22 10:05

Artikel hos Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,508049,00.html

Vilken typ av digitalkamera kommer de att använda ? Är det Nikon/Canon systemkamera ?, men att köpa in 700 st måste det bli väldigt dyrt.
Kanske är det specialbyggda kameror som blir till ett lägre pris ?

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-22 10:22

Står ju att projektet går på 425 miljoner.

Inkl kameror. Eftersom de köper 700 st så borde dom nog få rabatt.

• Medlem
  • 2004-07-22 10:27

I de gamla (90-tal) satt det F4:or, vilka gick lös på runt 20.000:- vid tidpunkten, så vad de än väljer blir det nog billigare i dag.

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 11:17

Det kan ju också vara beställningsbyggda kameror från tex. AXIS. Bilderna skall ju skickas till en centralstation så det lär ju finnas någon slags trådlös koppling inbyggd.

Ursprungligen av Schuckert:

Bilderna skall ju skickas till en centralstation så det lär ju finnas någon slags trådlös koppling inbyggd.

Hmm... undrar om man kan ställa sig vid kamerastolparna och kommma in på deras nätverk eller ut på nätet Någon som vet vilken teknik dom använder och om den över huvud taget är säker...

Ursprungligen av Schuckert:

Det kan ju också vara beställningsbyggda kameror från tex. AXIS. Bilderna skall ju skickas till en centralstation så det lär ju finnas någon slags trådlös koppling inbyggd.

Tror inte Axis har kamerar med mer än VGA upplösning (640x480).

/CX

• Oregistrerad
  • 2004-07-25 23:44

på nyheterna häromdagen såg man Nikon-loggan tydligt i kameraskåpet. vilken kamera det är syntes dock inte.

Lite lustig begränsning det där med 250 bilder per dag..... 250 första fortkörarna, eller?

Skum tanke med de där kameraskåpen. Här mellan Strängnäs och Enköping så sitter ett 10-tal skåp (5 i vardera riktningen). Tydligen så sitter det inte en kamera i skåpen hela tiden. Det finns en kamera som sätts ut för att lite senare plockas ner igen. Risken att det sitter en kamera ute när man åker förbi och just i det skåpet är ganska liten. Tydligen så blev kameran stulen nyligen och det skulle nog ta en stund att få in en ny (borde inte kameran kunnat fånga tjuvarna på bild?). Är det en specialanpassad kamera så är det ju inte lätta att ersätta och de blir förmodligen dyra i inköp.

Dessutom har hälften av skåpen sabbats genom sprayfärg eller att någon rammat stolpen och därmed riktat kameran fel. Dyr historia det här... Dessutom inträffade en dödsolycka nyligen där någon nitat framför en kamera (pendlare kör fort mellan kameror och bromsar just på rätt ställe) och en motorcykel körde in i baken och kom över på fel sida och fick en lastbil över sig.

Bra grej för att öka säkerheten! Knappast.

(nu blev detta inlägg lite off topic men jag är inte nykter och dessa j_vla kameror gör mig upprörd)

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Skum tanke med de där kameraskåpen. Här mellan Strängnäs och Enköping så sitter ett 10-tal skåp (5 i vardera riktningen). Tydligen så sitter det inte en kamera i skåpen hela tiden. Det finns en kamera som sätts ut för att lite senare plockas ner igen. Risken att det sitter en kamera ute när man åker förbi och just i det skåpet är ganska liten. Tydligen så blev kameran stulen nyligen och det skulle nog ta en stund att få in en ny (borde inte kameran kunnat fånga tjuvarna på bild?). Är det en specialanpassad kamera så är det ju inte lätta att ersätta och de blir förmodligen dyra i inköp.

Dessutom har hälften av skåpen sabbats genom sprayfärg eller att någon rammat stolpen och därmed riktat kameran fel. Dyr historia det här... Dessutom inträffade en dödsolycka nyligen där någon nitat framför en kamera (pendlare kör fort mellan kameror och bromsar just på rätt ställe) och en motorcykel körde in i baken och kom över på fel sida och fick en lastbil över sig.

Bra grej för att öka säkerheten! Knappast.

(nu blev detta inlägg lite off topic men jag är inte nykter och dessa j_vla kameror gör mig upprörd)

Mellan Luleå och Umeå har det kommit upp ca 20 kameror i vardera riktning, och jag som pendlar ofta längs norrlandskusten måste säga att trafiken känns säkrare nu. de områden som varit olycksdrabbade har nu fått en lägre medelhastighet pga kamerorna, men det säkraste skulle nog vara att installera en hastighetsbegränsare i långpendlarnas bilar. för de kör ju för fort ändå.

Har för övrigt hört att i de första stolparna med digitala kameror så sitter det Nikon D1 hur med viss modifiering. samt ett 512mb CF kort. Polisen åker då runt idag och hämtar CF korten och tankar över bilderna till en dator. Detta har en polis berättat.

• Medlem
  • 2004-07-26 02:15
Ursprungligen av mrsandin:

Mellan Luleå och Umeå har det kommit upp ca 20 kameror i vardera riktning, och jag som pendlar ofta längs norrlandskusten måste säga att trafiken känns säkrare nu. de områden som varit olycksdrabbade har nu fått en lägre medelhastighet pga kamerorna, men det säkraste skulle nog vara att installera en hastighetsbegränsare i långpendlarnas bilar. för de kör ju för fort ändå.

Har för övrigt hört att i de första stolparna med digitala kameror så sitter det Nikon D1 hur med viss modifiering. samt ett 512mb CF kort. Polisen åker då runt idag och hämtar CF korten och tankar över bilderna till en dator. Detta har en polis berättat.

att inte dom jävla kamerorna blir stulena.. Berätta för några pundare att det sitter kameror för 20k i skåpen och sedan lär det inte finnas så många kameror kvar…

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Tydligen så sitter det inte en kamera i skåpen hela tiden. Det finns en kamera som sätts ut för att lite senare plockas ner igen. Risken att det sitter en kamera ute när man åker förbi och just i det skåpet är ganska liten. Tydligen så blev kameran stulen nyligen och det skulle nog ta en stund att få in en ny (borde inte kameran kunnat fånga tjuvarna på bild?).

Jo, men vad hjälper det när tjuvarna tar med sig bevismaterialet?
Som jag förstått det har dagens kamerar inte någon trådlös central insamling av bilderna. Men jag kan ha fel.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jo, men vad hjälper det när tjuvarna tar med sig bevismaterialet?
Som jag förstått det har dagens kamerar inte någon trådlös central insamling av bilderna. Men jag kan ha fel.

Vad jag vet så har du rätt, det var lite det jag menade också. Kanske skulle man konstruerat dem så att det alltid sitter en fast monterad kamera i och att bilderna skickas direkt till en central. Då skulle man ju också kunna bygga in en rörelsedetektor om någon närmar sig kameran.

Jag tror jag hört något om att online-kameror är på gång för detta ändamål.

OT: För övrigt så kvarstår ju problemet med att identifiera föraren. Själv drar jag ofta ner solskyddet "just in case" och gömmer ansiktet. Skulle det komma en bot på posten så är det bara att neka. Typ -Jag har lånat ut bilen till mina polare, vet inte vem som kör...

Och pendlare ska tillåtas köra för fort bara för att dom pendlar? Om han inte kört för fort hade han inte behövt nita, och motorcyklen hade inte kört in i honom.. Eller hur?

Synd bara att man ska behöva kameror för att minska hastigheten.. men man kan knappast säga att de är kamerans fel, utan snarare föraren som körde för fort..

• Oregistrerad
  • 2004-07-26 02:20

Problemet... eller frågan... är när de hämtar kameror? Någon som sett en polisbil ute på vägarna "lately" ? Skojar givetvis lite, men samtidigt känns det som om det är alldeles för lite polisbilar och alldeles för många tokdårar i trafiken... :-/

PF , då har du inte varit i Östergötland.
Så fort du åker över länsgränsen så dräller det av hastighetskontroller , dvs på E4!
Så här har du ditt paradis!
Länstrafikgruppen i Östergötland bötfäller flest av alla polisdistrikt i hela landet!

• Oregistrerad
  • 2004-07-26 08:23

Vad för kamera i polisen skåp

Ursprungligen av REP:

Artikel hos Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,508049,00.html

Vilken typ av digitalkamera kommer de att använda ? Är det Nikon/Canon systemkamera ?, men att köpa in 700 st måste det bli väldigt dyrt.
Kanske är det specialbyggda kameror som blir till ett lägre pris ?

Nikon D1x !
Stora inköp= bra pris!

Tyder inte beskrivningen på Aftonbladet att dom överför bilderna trådlöst? Det enda jag kan tänka mig är telefoner, typ GPRS. Eller så köper dom billiga telefoner från Tre

/CX

<Något Offtopic>
Stilla anmärkning: Jag kan inte riktigt förstå upprördheten över kamerorna - jag hade mer förstått att folk varit upprörda över bilister som kör för fort. Jag misstänker att om det drällt av poliser ute på vägarna för att se till att reglerna följs så hade folk varit förbannade över det också.

En bra mix med poliser och kameror borde vara bäst - poliserna syns på vägarna och håller hastigheten nere, och kameror eftersom polisen inte kan vara överallt.

För dom som vill se en sträcka där kameror har gett en positiv effekt kan se på 108an mellan Lund och Svedala - innan kamerorna sattes upp skedde omkörningar som bäst kan beskrivas som chicken race, omkörning i skymda lägen, med små marginaler, på tok för höga hastigheter (nu pratar jag inte 100 på en 90väg utan 120-130 gärna mer), för korta avstånd till framförvarande bil (en del tror tydligen att man skall knuffa på bilen framför) osv osv.

Efter att kamerorna sattes upp så upplever jag det som en helt annan trafikrytm, och jag känner mig betydligt säkrare.
</OFFTOPIC>

1
Bevaka tråden