Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOSX & GPS

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 09:45

Jag vet att vi hade en diskusion om detta för nått år sedan. Då fanns det inte mycket kul på GPS/plotter-fronten för mac osx. Hur är det nu? Är det någon som lyckats göra ett vettigt och fullt fungerande program för navigering (sjö & land)?

Nått i stil med Fugawi? Scannade kort? Vektoriserade kort?

Segelsemestern närmar sig. Att släpa med en 17"PB och lite ball mjukvara och min Magellan Color vore inte helt fel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 10:13
Ursprungligen av dboy:

Jag vet att vi hade en diskusion om detta för nått år sedan. Då fanns det inte mycket kul på GPS/plotter-fronten för mac osx. Hur är det nu? Är det någon som lyckats göra ett vettigt och fullt fungerande program för navigering (sjö & land)?

Nått i stil med Fugawi? Scannade kort? Vektoriserade kort?

Segelsemestern närmar sig. Att släpa med en 17"PB och lite ball mjukvara och min Magellan Color vore inte helt fel.

dBoy,

Jag håller med om att utbudet är lite skralt, men det beror också på vad man är ute efter...

Du har väl kollat in:

GPSNavX
MacGPS Pro
TrueNav

...samt intressanta program från:

RusalkaSoft

-Torkel

• Oregistrerad
  • 2004-06-15 10:40

GPSNavX verkar ju rätt lättbegripligt. Det tillsammans med en Bluetooth GPS-mottagare verkar ju vettigt. Är det nått som du/nån har testat? Bra eller anus?

Ursprungligen av dboy:

GPSNavX verkar ju rätt lättbegripligt. Det tillsammans med en Bluetooth GPS-mottagare verkar ju vettigt. Är det nått som du/nån har testat? Bra eller anus?

Jag har testat GPSy, MacGPS Pro och GPS NavX med BSB-sjökort. GPSy ligger i malpåse och är inte kul, MacGPS Pro har en låg noggrannhet men GPS NavX är bra.

Min GPS-mottagare kan jag sätta i simuleringsmod och med dess knappar styra och ändra hastigheten på "båten". På så vis har jag kört runt mellan kobbar och skär i Bohuslän innan sjösättningen.

Lycka till!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27091

Verkar vara en tråd med ytterligare lite info om det här på utsidan.se

// Danne

• Oregistrerad
  • 2004-06-15 12:51

...nu har jag kollat igenom en del av dem. GPSNavX verkar helt klart smidigast. Men är det nån som vet om det finns nått progg som automatiskt hittar nästa karta när den ena tar slut om man kör BSB-kartor...

Ursprungligen av dboy:

...nu har jag kollat igenom en del av dem. GPSNavX verkar helt klart smidigast. Men är det nån som vet om det finns nått progg som automatiskt hittar nästa karta när den ena tar slut om man kör BSB-kartor...

GPS NavX!!! När jag körde in i Lysekils hamn så fick jag upp "hamnkortet" automatiskt. Kräver dock att man har "kryssat" rutan för detta. Annars håller jag mig inom sjökortet 933.

Ursprungligen av Saffran:

GPS NavX!!! När jag körde in i Lysekils hamn så fick jag upp "hamnkortet" automatiskt. Kräver dock att man har "kryssat" rutan för detta. Annars håller jag mig inom sjökortet 933.

Om man däremot "seglar över kanten" och in på ett annat sjökort så vet jag inte om programmet byter kort automatiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 13:02
Ursprungligen av dboy:

dboy,

I texten om GPSNavX kan man läsa:

-"Auto Open feature makes sure the most detailed chart is displayed for the current position"

...vilket låter som den funktion du eftersöker.

-Torkel

• Oregistrerad
  • 2004-06-15 13:10

det här låter som om jag kommer ha mycket roligt med min PB17" i sommar!

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-06-15 13:18

GPSNavX är inte riktigt i klass med Fugawi, men det närmar sig för varje ny release...
Saknar funktionen att kunna kalibrera egna sjökort och stöd för S-57 vektor-kort.

• Oregistrerad
  • 2004-06-15 13:25

vektorkort är jäkligt intressant. Men de kanske kommer med en uppdatering för detta senare. Någon som kan rekomendera en bra hårdvara om jag bara vill ha en extern antenn med USB eller kanske bluetooth? Gärna med samma underbara mottagning som magellan har. Den fungerar t.o.m. inne i segelbåten. Fråga mig inte hur...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-15 13:32
Ursprungligen av dboy:

vektorkort är jäkligt intressant. Men de kanske kommer med en uppdatering för detta senare. Någon som kan rekomendera en bra hårdvara om jag bara vill ha en extern antenn med USB eller kanske bluetooth? Gärna med samma underbara mottagning som magellan har. Den fungerar t.o.m. inne i segelbåten. Fråga mig inte hur...

dboy,

Kolla in ex.v. Soltek för kartor, sjökort och GPS:er...

-Torkel

• Medlem
  • 2004-07-27 13:53
Ursprungligen av dboy:

vektorkort är jäkligt intressant. Men de kanske kommer med en uppdatering för detta senare.

Själv så kör jag med VPC och tsunamis från Transas fungerar bra med en seriell kabel och keyspan..
verkar vara ända sättet att få vektorkorten att visas i PowerBooken !

föresten dboy känner igen dig på din avatar, du var väll lärare i tumba 96-97 ?

/Love TGYMP95

Senast redigerat 2004-07-27 14:03
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-06-15 18:45

Kör med en sån här på både Fugawi-Peze:n och Pismon med Route 66, riktigt trevlig sak med DGPS inbyggt

http://www.soltek.se/gps/gps_u2usb.htm

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2004-06-23 22:04

Gps Socket Bluetooth? är det någon som har testat den? Såg den i nyaste macoteketutskicket och blev sugen men är nyfiken om någon vet hur den funkar tillsammans med Route 66???
/Andreas

Det verkar som det kanske kommer att komma ytterligare ett GPS-program till macen inom kort, nämligen en omarbetad version av NavimaQ.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2004-07-27 12:51

Billigare utanför Sverige

Sugen på en Garmin Map60C. Hur söker man bästa pris på en sådan inom EU?
Ev problem med meny språk?
Ev problem med tull?

Tacksam för synpunkter/svar.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-07-27 14:01

E jag super jätte dum, men går det att koppla detta via sin mac o sin mobiltelefon med GPRS, fungerar det som ett "modem" för GPS:en?? Eller måste man ha en sån där GPS-dosa.

• Medlem
  • 2004-07-27 14:15
Ursprungligen av skatan:

E jag super jätte dum, men går det att koppla detta via sin mac o sin mobiltelefon med GPRS, fungerar det som ett "modem" för GPS:en?? Eller måste man ha en sån där GPS-dosa.

ja! det skulle säkert kunna fungera. (om stöd för detta fixades i mjukvaran) Men det skulle inte få någon praktisk användning av det då gsm positionering har dålig precision ca300 meter. Men utanför tätortera kan Noggrannheten vara så dålig som 10 kilometer, och fungerar inte alls ute till havs.

Senast redigerat 2004-07-27 14:29
  • Medlem
  • 2004-07-27 18:49

Svenska Macworld hade en rätt rejäl genomgång av det där senast. Men jag är inte ett dugg intresserad så jag kan inte avgöra om det var läsvärt eller inte.

Ursprungligen av Baron:

Svenska Macworld hade en rätt rejäl genomgång av det där senast. Men jag är inte ett dugg intresserad så jag kan inte avgöra om det var läsvärt eller inte.

Du menar att de testade Mac och diverse GPS-program? Isåfall får jag ta och kolla efter i Macworld när jag väl får möjlighet till det.

1
Bevaka tråden