Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta sidor..

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Får ibland flera Quark dokument som ska läggas ihop till ett. Flera delar av en tidning i det här fallet.

Finns det något smartare sätt än att markera ett helt uppslag i taget, kopiera och klistra in i det nya dokumentet. Går det att importera sidorna direkt på något sätt?

/Jens

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-28 20:15
Ursprungligen av jensohlsson:

Hej hej

Får ibland flera Quark dokument som ska läggas ihop till ett. Flera delar av en tidning i det här fallet.

Finns det något smartare sätt än att markera ett helt uppslag i taget, kopiera och klistra in i det nya dokumentet. Går det att importera sidorna direkt på något sätt?

/Jens

Det kanske finns någon XTension som gör det - annars inte vad jag vet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 21:12

Hej hej

/Jens

Nu var det ett tag sedan jag jobbade med Quarken, men pröva att markera alla sidorna i "Sidpaletten" i det ena dokumentet och dra dem över till det andra. Funkade sist jag behövde det (4.1.X).

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-28 21:15
Ursprungligen av sputnik:

Nu var det ett tag sedan jag jobbade med Quarken, men pröva att markera alla sidorna i "Sidpaletten" i det ena dokumentet och dra dem över till det andra. Funkade sist jag behövde det (4.1.X).

Det finns väl inte en dokumentlayout till varje dokument.

Ursprungligen av Quarken:

Det finns väl inte en dokumentlayout till varje dokument.

Nja, jag har provat att dra i dokumentlayouten. (Det hade varit väldigt logskt om det fungerat, bara dra och släpp.) Men det fungerar inte.

Dokumentlayoutspaletten är den samma för alladokument, men innehållet skiftar beroende på vilket av de öppnade dokumenten man har akrivt för stunden.

/Jens

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-28 22:31

Nja, jag har provat att dra i dokumentlayouten. (Det hade varit väldigt logskt om det fungerat, bara dra och släpp.) Men det fungerar inte.

Dokumentlayoutspaletten är den samma för alladokument, men innehållet skiftar beroende på vilket av de öppnade dokumenten man har akrivt för stunden.

/Jens

Jo, men vänta... om du lägger båda dokumenten brevid varandra och ger dem minsta möjliga visningsstorlek a´la tumnaglar - DÅ kan du dra sidorna från det ena dokumentet till det andra, Det sätter jag brallorna på!

• Medlem
  • 2004-07-29 00:45

man kan dra vad som helt mellan olika dokument. Men det finns extensions so mfixar detta. Dessa brukar iofs vara knutna till olika redaktionella program, men det kanske finns fristående. Där jag jobbar nu finns ett kommando i Arkiv-menyn som heter "Byt ut sida" med vilket man importerar allt som finns från en annan sida. Och det är i QXP 3.32... :eek:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 11:27
Ursprungligen av Baron:

man kan dra vad som helt mellan olika dokument. Men det finns extensions so mfixar detta. Dessa brukar iofs vara knutna till olika redaktionella program, men det kanske finns fristående. Där jag jobbar nu finns ett kommando i Arkiv-menyn som heter "Byt ut sida" med vilket man importerar allt som finns från en annan sida. Och det är i QXP 3.32... :eek:

Dra och släpptekniken jag nämnde ovan har funkat sedan 3.3x, och även om jag inte kan verifiera det så b_o_r_d_e det funka även i 6.x.

Hej Jens! Jobbar du med Egmont kanske? De älskar att göra så här. Man blir tokig.

Trixet är som står ovan, att välja (i två eller fler öppna dokument) Visa->Översikt (Shift F6) och bara dra och släppa från ett dokument till ett annat. OBS! Inte från dokumentlayoutpaletten, utan från själva sidan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 13:14
Ursprungligen av sjovall:

Hej Jens! Jobbar du med Egmont kanske? De älskar att göra så här. Man blir tokig.

Trixet är som står ovan, att välja (i två eller fler öppna dokument) Visa->Översikt (Shift F6) och bara dra och släppa från ett dokument till ett annat. OBS! Inte från dokumentlayoutpaletten, utan från själva sidan.

Tack för att du kunde uttrycka vad jag menade det var fööör länge sedan jag hade Quarken installerad...

• Medlem
  • 2004-07-29 13:23

Men man måste väl inte visa översikt? Man kan ju dra hela sidor i alla lägen. Skillnaden blir iofs att man måste markera allt först. Vill man inte ha med huvud eller annat gemensamt kanske det är att föredra.

Om man gör som jag beskriver så får man med allt. Du kan inte missa en enda grej. Och det är oftast att föredra. Man vill ju att det ska ligga på exakt samma ställe som i gamla dokumentet, och det sker automatiskt på detta sätt. Om man drar och släpper med metoden "markera allt" hamnar grejerna bara ungefär på rätt ställe, och det vet vi ju, att i Quark ligger saker ofta med positioner på upp till 3 decimaler.

• Medlem
  • 2004-07-29 14:50

Jo, när du skrev att man ska visa översikt gick det upp en talgdank. Jag har sett det men inte tänk på varför man inte kan peta i innehållet när man visar översikt. I mitt fall, dagstidningsredigering, har det sällan varit aktuellt att byta ut hela sidan med huvud och allt. Nu har jag lärt mig nåt igen.

Men om man flyttar grupperade block och kastar in dem mot stödlinjerna hamnar de där de ska. Eller hur?

Ursprungligen av Baron:

Men om man flyttar grupperade block och kastar in dem mot stödlinjerna hamnar de där de ska. Eller hur?

Det gör de kanske, vet ej. Men eftersom jag misstänker att Jens nya dokument som han ska föra in alla sidorna i, saknar stödlinjer på exakt samma ställen som i alla de lösa dokument han tar innehållet från, tror jag att han bör köra "översiktsvisningsmetoden".

Om det nu dessutom är Egmont han jobbar med (jag misstänker det, då han enligt sin presentation gör layout på ett litet magasin, och bor i Malmö) vet jag av erfarenhet att stödlinjer och liknande går inte att lita på. De här dokumenten valsar runt från tyskland, norge, polen, sverige och tillbaka i omgångar, och till slut har 300 klåfingriga hobbylayoutare gjort olika smarta grejer med dokumenten. Bättre då att skita i sånt, och bara göra en exakt kopia av de lösa sidorna och göra sina svartplåtsändringar för att sen skicka till tryck och hoppas att tryckeriet fick samma material som en själv till de övriga plåtarna..

• Medlem
  • 2004-07-29 15:15

Jo.

Fö finns det fler magasin som produceras i Malmö... Mana tex. Men jag känner han som gör Mana och det är inte Jens.

Jag har gjort Egmontgrejer i massor av år. Och 2 saker som man lätt känner igen ett Egmontjobb på är:
1) Det är i Quark 3-format. (Hehe - det ser nästan ut som Quake 3)
2) Första timmen av ett nytt jobb går alltid åt till att samla ihop 30 dokument till en enda fil.

Vad är Mana? Blir nyfiken i en strut.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-29 19:51

Jag har gjort Egmontgrejer i massor av år. Och 2 saker som man lätt känner igen ett Egmontjobb på är:
1) Det är i Quark 3-format. (Hehe - det ser nästan ut som Quake 3)
2) Första timmen av ett nytt jobb går alltid åt till att samla ihop 30 dokument till en enda fil.

Vad är Mana? Blir nyfiken i en strut.

Ett dokument till varje enskild sida är en säkerhetsgrej.

(nej jag jobbar inte på Äggmont)

• Medlem
  • 2004-07-29 16:03

saxat från http://tidskrift.nu

Kulturtidskriften Mana bevakar och diskuterar samhälle, politik och kultur ur ett antirasistiskt perspektiv. Vi skriver om det vardagliga och det strukturella, och med allvar och ironi vänder vi på invanda perspektiv och begrepp.
Mana är en religiöst och partipolitiskt obunden tidskrift.

http://tidskrift.nu/tidskrift.php?Id=450

• Medlem
  • 2004-07-29 20:08

I en dagstidning görs alla sidor antingen som enskilda dokument eller parade i uppslag.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-29 20:45
Ursprungligen av Baron:

I en dagstidning görs alla sidor antingen som enskilda dokument eller parade i uppslag.

Jag vet en tidning som gjorde hela sin tidning i ett dokument. Dokumentet blev skadat, gick inte att öppna och allt gick åt h-e. Jag tipsade om att man kan göra varje sida som ett eget dokument...det hade de inte tänkt på :/

• Medlem
  • 2004-07-29 20:50

Vilken tidning var det?

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-29 21:00
Ursprungligen av Baron:

Vilken tidning var det?

Mina kundrelationer tål kanske inte ett sådant avslöjande.

1
Bevaka tråden