Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var göra digital bild -> papper ?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker tips på bra, svenska, fotolabb på nätet som erbjuder digital bild till papperskopia med många valmöjligheter.. ..

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

De jag tycker är bra:
www.expert.se - hyfsat pris men du måste hämta i butik. Få storlekar.
www.colormailer.se - lågt pris, lite längre lev.tid. Många storlekar
www.fotolabo.net - lågt pris, bra lev.tid. Många storlekar och även matt yta.

iPhoto, funkar skitbra...

Ursprungligen av Leftrustle:

iPhoto, funkar skitbra...

Just det iPhoto finns ja, det är kodak som sköter det va?

/K

ett kompetent labb:
www.crimson.se

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-08 13:33
Ursprungligen av Anders K:

ett kompetent labb:
www.crimson.se

Jag skulle också lyfta ett finger för Crimson och Frontline systemet dom använder, sen att du även kan beställa lambda utskrifter ifrån dom skadar inte heller..

Men kolla även www.prolabbet.se

någon som kan lämna vita ramar runt bilderna? eller måste jag meka det i photoshop innan jag skickar bilden?

Ursprungligen av wwwandi:

någon som kan lämna vita ramar runt bilderna? eller måste jag meka det i photoshop innan jag skickar bilden?

Har för mig att Odenlab fixar det. www.odenlab.se

Ursprungligen av David Molarin:

Har för mig att Odenlab fixar det. www.odenlab.se

Hur bra som helst!
Stort tack för tipsen...

/A

Ursprungligen av wwwandi:

Jag söker tips på bra, svenska, fotolabb på nätet som erbjuder digital bild till papperskopia med många valmöjligheter.. ..

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

ProPrint tycker jag är riktigt bra. Dom är snabba, billiga och har mycket bra bildkvalité. Dom har även ett rätt bra "track record":

Citat:

Internetworld, juni 2003 - BÄST I TEST
Sydsvenskan, augusti 2003 - DELAD BÄST I TEST
Expressen, augusti 2003 - BÄST I TEST
PC FÖR ALLA, augusti 2003 - BÄST I TEST
Digital Foto, september 2003 - BÄST I TEST
Allt om Digitalfoto, april 2004 - BÄST I TEST

Och ja, dom fixar vita ramar, förstås!

Nackdelen med Proprint är avsaknaden av programvara för OS X. Eller har de fixat det nu? Såg nån taskig java-app från dem en gång och den imponerade inte.

• Oregistrerad
  • 2004-07-07 11:13
Ursprungligen av David Molarin:

Nackdelen med Proprint är avsaknaden av programvara för OS X. Eller har de fixat det nu? Såg nån taskig java-app från dem en gång och den imponerade inte.

Det fina med ProPrint är att man kan droppa bilder direkt från iPhoto i Javafönstret.

Ah, det har jag inte tänkte på faktiskt. Jag har laddat upp genom deras vanliga webbinterface och det brukar fungera utan problem. Nackdelen med det är att man måste ta en bild i taget, vilket den där javaapplikationen skulle fixa. Men nu när jag skulle testa javavarianten så fungerade den inte alls, i Safari laddades den inte och i Firefox blev det ett error. Illa, för i övrigt så är ProPrint väldigt bra.

Kanske lite påtryckningar från 99mac:are om att de ska göra ett macprogram?

• Oregistrerad
  • 2004-07-07 11:14

För övrigt har Kodak ensamrätt på beställningsfunktionen i iPhoto. Allt enligt Finn Wikander på Apple.

Ursprungligen av Schuckert:

För övrigt har Kodak ensamrätt på beställningsfunktionen i iPhoto. Allt enligt Finn Wikander på Apple.

Tråkigt. Apple borde öppna upp det med ett API så alla fotolabb kan skriva egna plugins för iPhoto.

• Oregistrerad
  • 2004-07-07 23:14
Ursprungligen av Adrian B:

Tråkigt. Apple borde öppna upp det med ett API så alla fotolabb kan skriva egna plugins för iPhoto.

Det finns ett API, men det lär krävas ett smärre våldsbrott för att komma över det. Det är nog så att de aktörer som deltar blir "inbakade" i distributionen av iPhoto.
Jag ville ha tillgång till API:et för att bygga en tjänst åt våra kunder med vår trevliga produkt, men det sket sig när Finn W vidtalades. Det verkar som om svaret på min fråga var "inövat" ;). Han kan nog inte göra så mycket åt det.

Angående ProPrint och macprogram: Jag kontaktade dom och fick snabba svar. Det jobbas på ett macprogram av utvecklare i USA. Redan nu kan man använda FTP för att ladda upp bilder om man vill, man kontaktar dom så får man adress och inloggningsuppgifter.

Jag fick även veta att deras webbstatistik visar att de har nästan 93 procent windowsbesökare och knappt 3 procent macbesökare. Vilket gör att man förstår var prioriteringarna ligger.

• Oregistrerad
  • 2004-07-07 23:17
Ursprungligen av Adrian B:

Angående ProPrint och macprogram: Jag kontaktade dom och fick snabba svar. Det jobbas på ett macprogram av utvecklare i USA. Redan nu kan man använda FTP för att ladda upp bilder om man vill, man kontaktar dom så får man adress och inloggningsuppgifter.

Jag fick även veta att deras webbstatistik visar att de har nästan 93 procent windowsbesökare och knappt 3 procent macbesökare. Vilket gör att man förstår var prioriteringarna ligger.

...och att det faktum att iPhoto fungerar med drag-and-drop? Det går ju alldeles utmärkt.
Ett egenutvecklat interface/programvara tillför ju inget åt användaren, när du får det väsentliga i webbinterfacet.
Bara undrar...

Ursprungligen av Schuckert:

...och att det faktum att iPhoto fungerar med drag-and-drop? Det går ju alldeles utmärkt.
Ett egenutvecklat interface/programvara tillför ju inget åt användaren, när du får det väsentliga i webbinterfacet.
Bara undrar...

Jag fick aldrig igång javaprogrammet men jag fick uppfattningen ifrån andra att det inte var nån höjdare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-31 17:53

Nu under sommaren har Kodak en kampanj med priser från en krona. Jag har inte testat dem sjålv men bekanta har gjort det och varit mycket nöjda med resultatet.

www.kodak.se

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-31 18:20

ProLabbet har kommit långt men har legat lite lågt med det hela... o med ny ägargrupp är detta på stor framarsh i o med hösten.

Är du intersserad ta en personlig kontakt med dem.

1
Bevaka tråden