Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koda om till mpeg från AVI

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HAr en liten fråga om omkodning av filmer...
'HAr ett antal filmer som jag vill kunna köra på DVD:n med vcd men problemet är att jag ej hittar bra konverteringsprogram för att få dom till mpeg.
Toast kodar om automatiskt om man droppar filen på och väljer video, men då är.ljudet väck!!!
Dessutom tar det flera timmar!!!! på en fil som är 700MB, finnes det bättre program att andvända sej av??

Tacksam för svar

IGgy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-01 15:40

Prova att söka här på 99mac så ska du se att du kommer att hittar en hel del.

Har inte testat detta program, men det ska klara det mesta - inkl AVI till mpeg2.
http://homepage.mac.com/major4/

Ursprungligen av iggy1963:

HAr en liten fråga om omkodning av filmer...
'HAr ett antal filmer som jag vill kunna köra på DVD:n med vcd men problemet är att jag ej hittar bra konverteringsprogram för att få dom till mpeg.
Toast kodar om automatiskt om man droppar filen på och väljer video, men då är.ljudet väck!!!
Dessutom tar det flera timmar!!!! på en fil som är 700MB, finnes det bättre program att andvända sej av??

Tacksam för svar

IGgy

Orsaken till att ljudet är borta är att det är "muxat" (eller multiplexat som det egentligen heter) vilket du ser om du tar fram infofönstret (äpple+I) i QuickTime Player. Det betyder att video och ljud är ihopkodat i en enda ström. QuickTime Player klarar bara att ta hand om ljudströmmen och sparar du det så blir det ett videospår i en .MOV-kontainer. För att få ut ljudet finns det som sagt program som "demuxar" video och ljud till separata ljudspår. Då kan videosignalen kodas om till lämplig codec och samma med ljudet. Det demuxade ljudet kan ibland komma ut i AIFF eller WAV vilket innebär att man får koda om det till MP3 eller AAC separat och sedan klistra ihop de båda tracksen i QuickTime Player. Vissa program gör dock allt det där helt automagiskt.

1
Bevaka tråden