Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnesförslust

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-01 14:58

Min G5:a tappar minnet ibland (=oftast) när den startas om eller har varit avstängd. Den tappar minnet på det sättet att den helt plösligt kan säga att du tänker öppna Siberlius för första gången, vill du verkligen öppna denna filen med det programmet.
Det verkar inte vara batteritrassel då den inte tappar klockan och datum och sånt.
Ibland får jag dessutom starta den 2 gånger för den inte hittar alla USB-pryttlar.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Det är en G5:a på 1.6 med 2,5 GB ram, 2 HD sitter det i den. Allt orginal förutom den där extradisken då.

Martin

Har du testat att reparera behörigheter? i Program/Utilities/Skivverktyg..

Det brukar ofta fixa till konstiga fel.

• Oregistrerad
  • 2004-08-01 17:40

japp. Kör med jämna mellanrum fsck, skivverktyg och cocktail.
Men eftersom alla kräver omstart så uppstår ju problemet när jag kör dom :).

Martin

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-01 18:03

Kör Apple Skivverktyg och markera din hårddisk symbol.
Där visas en text S.M.A.R.T. där nere.
Moderna hårddiskar har inbyggd felsöknings/varnings system.
Där kan S.M.A.R.T. tala om om din hårddisk är okey hårdvarumässigt

Ja detta inträffar speciellt efter varje gång som jag kört Cocktail och förvalt allt i "Pilot" och allt förkryssat i "Options"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-02 13:12

Olle, du som roddat med minnesbatterier en del.
Kan man tänka sig att en maskin som levererats med defekta batterier tappar all info som sparats i parameterminnet men ändå lyckas hålla klockan vid liv?

• Oregistrerad
  • 2004-08-02 08:00

OK, är det cocktail som gör att minnet tappas. Har inte tänkt på att det är just efter den, ska testa. Tycker det brukar inträffa lite när som helst.........testar

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-02 08:53
Ursprungligen av Martino:

OK, är det cocktail som gör att minnet tappas. Har inte tänkt på att det är just efter den, ska testa. Tycker det brukar inträffa lite när som helst.........testar

Kanske värt att kontakta Krister Szymanski (stavning?) som utvecklat Cocktail. Han lär väl vara medlem här på 99mac...? Eller mail honom här: http://www.macosxcocktail.com/support.html

EDIT: Ska vara "Kristofer". Inte "Krister"....

Senast redigerat 2004-08-02 10:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-02 09:55

Liknande problem

Har en G5 2x1.8 som tappar enheter och måste startas om 2 ggr för att allt ska fungera.
Första starten hittar den inget system alls.
Andra starten hittas system disken och den bootar men optiska enheten hittas inte förrän efter ytterligare en omstart.
Har aldrig använt Coctail på maskinen.

• Oregistrerad
  • 2004-08-02 11:36

Då är jag tydligen inte ensam om problemet......
Kommer inte ihåg när detta kom, men system hittar den varje gång. Men det är detta med att den inte kommer ihåg att jag använt programmen och att den inte alltid hittar usb-pryttlar och sånt. palmen tex funkar nästan aldrig efter en uppstart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-02 12:05

Bryter du huvudströmmen med tex en grenkontakt eller drar ur sladden vid något tillfälle?

• Oregistrerad
  • 2004-08-02 13:07

Drar aldrig ur strömmen, bara om jag reser bort en längre tid.

Har funderat på detta med batteriet om det kan vara det i alla fall. Jag vet inte hur snabbt datorn går ut och syncar datum och kl på nätet vid omstart. Burken är ju ständigt uppkopplad. Men vet inte om detta är problem som batteriet kan vara orsaken till.

Fick fenomenet precis igen nu efter en omstart (den hittade inte min palm ), då när jag startade en wvm-fil säger den att det är första gången jag använder programmet..........underligt.

Jag har nog inte mer erfarenheter än någon annan.. kan egentligen bara gissa... så en vild gissning av att klockan går rätt är att systemet automatiskt kollar det exakta klockslaget via nätet... står väl lite olika sådana beroende på vilken kontinent man befinner sig. Så byt till nya batterier om dom nu var eller är deffekta.

Jag kör G4 466MHz och Panter. Jag har fått liknande meddelanden, men jag kommer inte ihåg i vilka sammanhang. Det i allafall inte i Sibelius eftersom jag inte har det programmet.

1
Bevaka tråden