Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
När man klickar upp en bild så är den skarp och fin i en halv sekund men sedan lägger iPhoto på oskärpa. Det verkar inte finnas någon inställning för detta. Är det en bugg eller en funktion?
Förhandsvisning betedde sig likadant i 10.2 men där kunde man klicka bort kantutjämning på bilder i programmets inställningar. Misstänker att iPhotos problem bygger på samma sak men går inte att påverka. I förhandsvisning i 10.3 är denna inställningsmöjlighet borttagen.
Det har varit mycket diskussioner kring detta på MacFixit och även en del här på 99mac. Tyvärr så plockar MacFixit bort sina artiklar från den publika delen av sajten efter två dagar, men här är länken för den som är medlem. Det verkar dock som om iPhoto inte förstör bilderna för gott för om man exporterar så blir det inte lika oskarpt (om jag minns rätt).
När man klickar upp en bild så är den skarp och fin i en halv sekund men sedan lägger iPhoto på oskärpa. Det verkar inte finnas någon inställning för detta. Är det en bugg eller en funktion?
Någon mer som upptäckt detta?
Jo, upptäckt till leda, men jag trodde inte att iPhoto 4 hade samma skit. Det var en trist nyhet Tänkte köpa iLife för iPhoto 4:s skull, men där sprack ju det... Går funktionen i gång även när man kör bildspel?
iPhoto 2 beter sig inte på det idiotiska viset, men Förhandsvisning gör det. Och inte kan man avaktivera den skitfunktionen heller. Blir till att köra Classic och Bildvisning. Känns ju fräscht...
Rättar mig om jag har fel men visst har oskärpan försvunnit i iPhoto.
Körde programmet idag och det är knivskarpa bilder numer istället för den oskärpa som har varit.
Skumt eftersom det har inte varit någon uppdatering på iPhoto sista tiden.
Jag har inte gjort några ändringar.
Eller vad kan ha hänt?
Det var ju det jag menade. I 100% är bilden skarp, för då är den ju som den är. Men så fort den inte är i sin riktiga storlek så blir bilderna kantutjämnade för att det ska se bättre ut, enligt Apple. Tydligen inte enligt de här i tråden.
iPhoto är väldigt bra på att hålla ordning på bilder, men att visa dem funkar "sådär". Jag har kopplat så att JView visar bilderna istället, när jag dubbelklickar på en bild.
Tackar nu rullar det på hos mig med.
KAnon grej dedär. Vill man edigera bilden är det bara trycka på edit i iPhoto så får man upp den "gamla" vyn.
Finns det något mer program som du rekomenderar att köra parallellt med iPhoto?
Finns det något mer program som du rekomenderar att köra parallellt med iPhoto?
Photoshop.
Jag vet inte riktigt, men du kan ju markera bilder (hur många som helst) i iPhoto och öppna i vilket program som helst, slänga på en droplet eller i ett mail. iPhoto är på det sättet väldigt flexibelt, och funkar som sagt väldigt bra som en browser. Men inte mer.
Jag tycker att ViewIt är väldigt bra med ett smidigt och snabbt interface. Den kan visa som tumnaglar, slideshow, eller bildspel som man styr själv, ungefär som ACDSee / IrfanView på PC. Dessutom finns plugins för att göra webbalbum och Finder-preview-bilder etc.