Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automagisk diskmounting?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-02 08:04

Jag funderar på att skriva ett kortare shellscript som känner av om jag sitter på mitt hemnät, och automatiskt mountar en samba-share om jag är det.
Om det vore ett vanligt unix-system vore det inte svårt att lösa. Skicka en ping till filservern, svarar den så mounta med smbmount. Svarar servern inte så försök igen om 5 min. (crontab)

Problemet är att Finder tycks inte gilla att man använder smbmount (skapar en ikon på skrivbordet som jag inte vill ska hamna där, och "Network" i Finder visar en lokal, okänd, del av filsystemet.

Finns det något sätt att åstadkomma vad jag beskrev ovan med OS X 10.3.4?

Är problemet bara att du inte vill ha en ikon på skrivbordet?

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-08-02 09:44
Ursprungligen av Ciryon:

Är problemet bara att du inte vill ha en ikon på skrivbordet?

Delvis. Det stora problemet är att Finder inte tycks gilla att man använder sig av smbmount själv. Vad jag egentligen vill är att ha en samba-share mountad på t.ex. /Users/nicke/Storage som om det vore en del av det lokala filsystemet (vanlig BSD/Linux-mounting)

Det är dock inte hela världen, vad jag verkligen vill är att kunna mounta en SMB-share vid boot.

Borde fungera om du gör så här:
1. mkdir /Users/nicke/Storage (om den inte redan finns)
2. mount -t smb_fs \\user@server\SHARE /Users/nicke/Storage
3. disktool -r

Kommandot disktool med flaggan -r gör så att Finder uppdaterar/refreshar monterade volymer. Det kan behövas, framförallt när man monterar volymer på andra ställen än i /Volumes . Testa gärna ovanstående, men det rekommenderade är alltid att montera nätverks-filsystem i en katalog inuti /Volumes. Då dyker de nämligen upp på skrivbordet precis som vanligt.

Du kan alltid kontrollera att monteringen fungerat genom att skriva:
mount

Om du vill avmontera så bör du göra det via Command Line eftersom du monterade den vägen:
umount /Users/nicke/Storage

1
Bevaka tråden