Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterifel ?!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-02 23:48

HAr en ca 7 månader gammal PB 12" 867MHZ och har en skum sak med mitt batteri.
När man laddat upp den och sakta men säkert använder kommer man att batteriet har ca 1 timme kvar.

Då kan den helt plötsligt hoppa till sleepmode och man måste göra in strömadaptern för att få den att vakna.
Inget varningsmeddelande innan om låg Batt. tid heller.
Hur kan den hoppa från 1 timme till noll direkt?

Hej du!!

Har en pismo och hade samma problem precis faktiskt. Körde ett program som heter iBatt och det kollade statuden på batteriet, kasst. Köpte ett nytt 4.8Ah från Texas Apple Orginal. Betalde 906 kronor med frakt och allt.

Jag e lessen men det är nog batteriet. Har du garanti kvar så kolla upp det. Men prova iBatt finns på versiontracker, hittar du det inte så har jag det

//johan

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-03 17:21
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Hej du!!

Har en pismo och hade samma problem precis faktiskt. Körde ett program som heter iBatt och det kollade statuden på batteriet, kasst. Köpte ett nytt 4.8Ah från Texas Apple Orginal. Betalde 906 kronor med frakt och allt.

Jag e lessen men det är nog batteriet. Har du garanti kvar så kolla upp det. Men prova iBatt finns på versiontracker, hittar du det inte så har jag det

//johan

Tackar för det, ska testa det eftersom jag har uppdaterat allt jag kan så...

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-03 20:12

Datorn varnar ju själv när bara en viss batteritid återstår och efter ytterliggare en stund går den i "sista vilan"

Kan man ställa in själv när detta skall ske?
Undrar eftersom mitt Batteri var i gott skick enl. testet

Tror att Apple släppte en fix för detta...

http://www.apple.com/support/downloads/batteryupdate.html

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120281

Battery Update 1.1

About Battery Update
Enhances the performance of the battery to ensure that full capacity is available for your PowerBook or iBook.

Supports the following products:
- iBook (Dual USB)
- iBook (Late 2001)
- iBook (Opaque 16 VRAM)
- iBook (32 VRAM)
- iBook G4 (12-inch)
- PowerBook G4 (12-inch)
- PowerBook G4 (12-inch DVI)
- PowerBook G4 (15-inch FW 800)
- PowerBook G4 (17-inch)
- PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz)

http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=03454&platform=osx&method=sa/BatteryUpdate.dmg

Bland annat skriver man detta:

Note # 1: Once the Battery Update software has been installed, each battery you install in your PowerBook or iBook will be updated automatically.

Note #2 : After the battery is updated the battery memory is reset. It will take a few full charge/discharge cycles for the battery to re-calibrate to your usage patterns.

Har du testat min rekomendation?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-03 20:56
Ursprungligen av [email protected]:

Har du testat min rekomendation?

Innan har jag gjort det, vågar inte reseta mer nu för jag har äntligen fått dator möget att gå i vila av sig själv

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-04 01:25

Datorn varnar ju själv när bara en viss batteritid återstår och efter ytterliggare en stund går den i "sista vilan" Sen måste man stoppa i nätsladden för att den ska kunna vakna.
Men min PB går alltid i sista vilan när det enl. batt. är ca: 1 timme kvar.

Kan man ställa in själv när detta skall ske?
Undrar eftersom mitt Batteri var i gott skick enl. testet

Vad fick du för betyg enl testet? Testade du med iBatt? Det där med batterier är att en djungel, hur man ska ladda o.s.v. Men genom att ladda upp batteriet till max och sedan låta burken stå på tills datron slocknar, kallas ju för att kalibrera batterimätaren, det hjälpte inte mej men i ditt fall borde det vara något annat krux om det ändå inte är batteriet. Har du möjlighet att testa ett annat batteri?

//johan

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-04 18:57
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Vad fick du för betyg enl testet? Testade du med iBatt? Det där med batterier är att en djungel, hur man ska ladda o.s.v. Men genom att ladda upp batteriet till max och sedan låta burken stå på tills datron slocknar, kallas ju för att kalibrera batterimätaren, det hjälpte inte mej men i ditt fall borde det vara något annat krux om det ändå inte är batteriet. Har du möjlighet att testa ett annat batteri?

//johan

Minns ej siffrorna från iBatt. men de var helt ok ! Stod att mitt batteri varit använt men ändå i gott skick.
Tyvärr inget annat batteri. Skumt att det alltid sker runt 1 timme kvar .

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-06 10:51
Ursprungligen av basic:

Innan har jag gjort det, vågar inte reseta mer nu för jag har äntligen fått dator möget att gå i vila av sig själv

Hur gjorde du?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-06 22:23
Ursprungligen av Peth:

Hur gjorde du?

Ja du..bra fråga, jag har faktiskt inte en aning. Tror det var efter jag kastat "strömsparar configfilen" samt "nätverksconfigfilen" som det började fungera. Men som sgat det hade jag testat innan utan reultat så jag vet helt enkelt inte vad jag gjorde.

• Oregistrerad
  • 2004-08-05 01:13

Jag tror inte att din dator vet om hur länge den ska leva på ett batteri, så det är nog bara att köra lite reset så att den får lära om sig. Det klassiska ladda upp och låta gå tills det dör.

• Oregistrerad
  • 2004-08-05 04:05

Enl Olles tips, det måste du ju köra in så klart. Låter ju som om Apple fixat problemet.

Dom flesta av oss brukar missa att läsa den lilla manualen som medföljer och inte ladda enligt den manualens specifikationer. Har för mig att man första gången ska ladda den till max och direkt efter detta köra den tills varningen om att man slår av den kommer, har för mig att man då lär datorn vad som är max respektive minimum av batteriets kapacitet. Som jag minns det så hjälper då den lilla fixen. Kanske basic gjort enligt konstens regler - jag missade detta trots att jag borde ha vetat bättre.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-05 08:29

har inst. uppdateringen igen och kört slut på batteriet och laddat det full....så vi får se.

• Medlem
  • 2004-08-05 08:47

Prova att starta om datorn i tarbet mode, CMD - T?, låt den sen stå tills den dör av sig själv. Sen är det bara att ladda upp och använda som vanligt...

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-05 18:08
Ursprungligen av Tim:

Prova att starta om datorn i tarbet mode, CMD - T?, låt den sen stå tills den dör av sig själv. Sen är det bara att ladda upp och använda som vanligt...

ok..får man fråga vad det innebär då? Vad händer?

Får man någon bekäfftellse på att "det" händer? tyckte bara det tog nån sekund längre att starta upp...annars som vanligt, ska det vara så?

Ursprungligen av Tim:

Jag måste ha missat något - "Target mode" har jag hört talas om men" Tarbet mode" känner jag inte igen - berätta... Taget mode är annars för att låta en mac enbart vara extern disk, men Tarbet mode... fixar detta med så batteriet funkar bättre ??? Eller är det något missförstånd från min sida ??

• Medlem
  • 2004-08-06 07:46

Det är Target mode som jag syftar på, datorn aggerar då extern hårddisk via firewire kabeln och inga strömspar-funktioner är aktiverade utan datorn kör till spänningen blir för låg.

1
Bevaka tråden