Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videovägg?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 18:29

Tillbaka till verkligheten efter denna "sommar" så sitter jag här nu med lite film tekniska frågor och funderingar, så jag tänkte kolla om man kunde hitta lite goda råd även här..
Det är så att jag har fått i uppdrag att göra en video installation för ett stort skomärke,, swooosh,, det är nu så att jag har en vägg som är ca 50m lång och 5m hög som det är tänkt att denna film-(er) ska projiceras på. Helst av allt så skulle jag vilja producera hela filmen i detta super panorama format och dela upp bilden på projektorerna i efterhand. Men eftersom jag aldrig har jobbat i detta extrema format tidigare så känns det som att jag måste hitta tekniklösningen innan vi börjar skissa på film idéer, dvs om vi måste jobba med flera separata film loopar som vi själva får synk montera ihop eller om det går att göra en superpanorama film ifrån början som man kan montera isär via någon mjukvara,?? och i så fall håller kvaliteten? förhoppningsvis 35mm med lite otur måste vi filma på DV.. Vi håller på att kollar på olika alternativ på projiceringar, program, företag som kan göra detta men det känns att vi behöver alla råd och tips vi kan få ??

/Fred

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-04 19:51

En Mac med ett antal (3 kanske) tvåkanals PCI videokort i?

Förr åtminstone kunde man stoppa in flera videokort i Macen och på så sätt få ett virtuellt skrivbord som sträckte sig över flera skärmar. I kontrollpanelen för bildskärmar fick man upp en liten ruta för varje skärm (som var proportionell mot skärmens storlek) och kunde möblera om bland dem så man fick dem placerade precis som de fysiska skärmarna. Man kunde också bestämma vilken som skulle vara startskärm, det var på den som menylisten hamnade. Sedan kunde man flytta fönster och paletter mellan skärmarna.

Själv hade jag en sån uppställning för FrameMaker där jag hade alla paletter upplagda på en annan skärm.

Det borde gå att göra så här med men med en projektor i stället för skärm på respektive kanal. Med rätt upplösning på respektive videokanal skapar du ett skrivbord som har proportionerna 10:1.

På det sättet har du eliminerat alla synkproblem då allt körs i samma maskin.

Om det sedan är lämpligt att producera själva filmen i 10:1 format eller inte har jag ingen åsikt om utan överlämnar med varm hand åt "multimediafreaksen".

För åratalsen läse jag en artikel i macworld om ngt liknande för vasamuseet. Jag hade för mig att de fixade det i final cut och med g4or. Gå till biblioteket och rota runt. Mina gamla nimmer ligger tyvärr opå en vind i norrland så jag kan inte leta själv. Jag skulle gissa på 2001

pp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-04 23:12
  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 00:10

Hej. Gjorde ett -väldigt- likt gig i Turkiet på EurovisionSongContest nyligen.
50x5m backprojection. Vi använde Catalyst med 8 dubbla projektorer för att få full täckning.
Det var på tapeten att använda Video/LCD skärmar men golvet skulle inte hålla för vikten!
Allt material vi använde gjordes på plats med bl.a. Cinema4D, Combustion, AE etc. Alltså 3 och 2D grafik. Det gjordes ett försök med 3 kameror att filma en helikopter landing. Fick dock göras virtuellt i slutänden...

Allt material gjordes i det nätta formatet 5700x600 pixels....
Projektorerna har en 25 procentig pixeloverlap så allt material fick styckas upp med hjälp av ett specialsytt comp i AfterEffects.

Jag rekomenderar varmt att du kontaktar Bullen Lagerbielke på:

bullen@avabscand.com
.
Han är nog den i landet som har mest erfarenhet av projekt som detta.
I detta fall kan du hälsa från Korven

mvh
Lennart Wåhlin

Hej Fredrik detta går att göra på flera olika sätt men ett av de bättre som jag skulle rekommendera är en Watchout rigg.

det är en programvara från Dataton http://dataton.com/

På deras sida kan du läsa om Case Studies med Watchout samt programvaran.

Du an med flera projektorer samt datorer synka ihop en bild hur stor och bred du vill ett underbart verktyg som vi brukar hyra ut kompletta riggar till olika tillställningar.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2004-08-05 20:31

Jag plåtade en liknande grej för några år sedan.Vi sköt på super35 och scannade bilden i 4 delar från negget.
Vi fick maska på monitorn och fick ett förhållanede på 1:5,35,vi sköt bara fasta bilder.Ett förslag är att skjuta på Vistavision som är liggande 35mm jag tror att brädden 100mm.MFX studios i GBG har en sådan kamera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-07 21:39

Tack för alla svar,, ska ta tag i allt på måndag! har lite att göra tror jag..
/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 00:28

Vad hände?

Så här 6 månader senare blir jag lite nyfiken på hur det gick. Är själv användare av Datatons utrustning även om jag inte använt Watchout ännu. Ja, hur gick det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-06 21:18

Det blev inte som vi först hade tänkt,, vi gjorde istället en jätte utskrift på 40 x 4,5m av ett collage, som byggdes ihop med en scenografi med samma grejer som i motivet, så det var ett collage där 2D möter irl 3D,, på detta kördes projektorer på några delar av collaget, så det blev 40m collage de la´2Dx3Dx4D gott och blandat...

1
Bevaka tråden