Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Progrmvara som fungerar som Ariport Express?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en bärbar ibook och en windowsdator med itunes på. Jag skulle vilja spela låtarna från ibooken via windows-datorn. Så det jag behöver är ett litet program som fungerar som airport express.

Någon som känner till något sådant program eller annan lösning på problemer?

mvh Hugo

Om du skaffar iTunes på båda datorerna så kan du dela ditt itunes-biliotek på ibookrm md Windows-,maskinen..

iTunes är helt klert den bästa lösningen. Se till att slå på delningen i Preferences. Sen får du upp den andra datorns spellistor och låtar i den vänstra kolumnen, enklare kan det inte bli!

Ni misförstod mig jag skrve nog lite väl snabbt, Det jag menar är att jag vill spela muisk VIA windows-datorn till försträkaren som är kopplad till windows-datorn. Så jag använder min ibook som en fjärrkontroll. Borde ju gå med all rendevous teknik.

Förstår ni nu?

Såvida ingen kommer på något bättre kan du ju använda quicktime streaming server på ibooken. Lite bökigt, men det går.

Låtarna ligger inte på ibooken så jag måste komma åt dem, helst via itunes. Jag skulle villa ha ett program som simulerar en airport express så att datorn kommer upp som en air tunes station.

• Oregistrerad
  • 2004-08-07 22:38

Kör remote desktop på mac:en då…
(finns hos MS och kräver XPpro och lite inställningsjox på pezen…)

smart lösning. Skulle nog fungera utmärkt. Nu är det bara att luta sig tillbaka i soffan med ibooken...

• Oregistrerad
  • 2004-08-08 13:15

Jag förstår inte riktigt din fråga heller.
Mitt musikarkiv finns på en stationär Mac (skulle kunna vara en PC). Den är ansluten till en switch precis som Airport Express:en, som i sin tur även är bredbandsrouter. När jag så sitter i vardagsrumssoffan kan jag med den medhavda trådlösa Powerbook:en och iTunes, spela musiken från den stationära Mac:en till stereon. Allt tack vare ituens delning och Rendezvous.
Är inte det vad du är ute efter?

• Oregistrerad
  • 2004-08-08 21:51
Ursprungligen av Schuckert:

Jag förstår inte riktigt din fråga heller.
Mitt musikarkiv finns på en stationär Mac (skulle kunna vara en PC). Den är ansluten till en switch precis som Airport Express:en, som i sin tur även är bredbandsrouter. När jag så sitter i vardagsrumssoffan kan jag med den medhavda trådlösa Powerbook:en och iTunes, spela musiken från den stationära Mac:en till stereon. Allt tack vare ituens delning och Rendezvous.
Är inte det vad du är ute efter?

Måste inte ljudkabeln sitta i din powerbook för att det ska fungera? Han vill ju egentligen kunna fjärrstyra sin pc mha sin mac som jag förstår det.

Har för mig att det finns något program som man kan installera på pc:n som gör att man kan fjärrstyra den via ett webbläsarfönster. Fast det var länge sedan, kanske 4 år sedan jag såg det. Finns det något liknande i dag?

Ursprungligen av Daniel R:

Har för mig att det finns något program som man kan installera på pc:n som gör att man kan fjärrstyra den via ett webbläsarfönster. Fast det var länge sedan, kanske 4 år sedan jag såg det. Finns det något liknande i dag?

Jo det finns. I någon av alla VNC-versioner kan man få upp fjärrskrivbordet som en javaapplet.
Har för mig att det var denna:

http://www.realvnc.com/

/K

Ursprungligen av Kristofer G:

Jo det finns. I någon av alla VNC-versioner kan man få upp fjärrskrivbordet som en javaapplet.
Har för mig att det var denna:

http://www.realvnc.com/

/K

Om du inte har eller tänker skaffa AirportExpress så använd detta program isf att krångla till det med nå VNC-hosantjosan:
http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/DOWNLOAD/MISC/RDC.xml&secid=80&ssid=9&flgnosysreq=False

"Remote Desktop Connection Client 1.0.2 for Mac OS X

Remote Desktop Connection Client for Mac allows you to connect to a Windows-based computer and work with programs and files on that computer from your Macintosh computer. To connect to a Windows-based computer, you need network access and permissions to connect to the computer, and the computer must be running Terminal Services or Remote Desktop Services. "

Såg nån annan som tipsade om det ovan och jag kan bara säga att det funkar prima! Jag köpte en pc för 800kr som jag har som "filserver" och styr den med detta program. Win XP Pro krävs dock. Då kan du ha iTunes igång på pcn och spela ljudet från den. Fast AirportExpress är ett bättre och dyrare alternativ.

• Oregistrerad
  • 2004-08-10 14:40
Ursprungligen av Rickard A:

Remote Desktop Connection Client for Mac allows you to connect to a Windows-based computer and work with programs and files on that computer from your Macintosh computer. To connect to a Windows-based computer, you need network access and permissions to connect to the computer, and the computer must be running Terminal Services or Remote Desktop Services. "

Jag har också testat det vid några tillfällen. Men måste man inte ha en särskild Terminal Services licens efter en viss prövotid?

• Oregistrerad
  • 2004-08-10 14:50
Ursprungligen av johantj:

Jag har också testat det vid några tillfällen. Men måste man inte ha en särskild Terminal Services licens efter en viss prövotid?

Nej. Man slår på fjärranvändning under "Den här datorn/Egenskaper" och loggar sedan in som samma användare man brukar använda på PC:n

• Oregistrerad
  • 2004-08-08 22:33

Måste inte ljudkabeln sitta i din powerbook för att det ska fungera? Han vill ju egentligen kunna fjärrstyra sin pc mha sin mac som jag förstår det.

Nej! Powerbook:en fungerar ju som en fjärrkontroll i det här fallet. PB:n hämtar musiken från den stationära via Rendezvous och petar sedan ut det via nätverket till APX:ens ljudport. Krångligare än så är det inte. Ännu enklare blir det när Apple släpper en fjärrkontroll.

• Oregistrerad
  • 2004-08-09 14:25
Ursprungligen av Schuckert:

Nej! Powerbook:en fungerar ju som en fjärrkontroll i det här fallet. PB:n hämtar musiken från den stationära via Rendezvous och petar sedan ut det via nätverket till APX:ens ljudport. Krångligare än så är det inte. Ännu enklare blir det när Apple släpper en fjärrkontroll.

Grejen här var väl att killen sökte ett program som fungerade som en ersättning för airport express.

• Oregistrerad
  • 2004-08-09 14:40

Grejen här var väl att killen sökte ett program som fungerade som en ersättning för airport express.

Tänk vad lång tid det tar innan man ser det lilla betydelsefulla ordet "som". Tyckte jag läste "med".

Ursäkta allihop!

/mycket nöjd med APX:en för övrigt

Ja, precis. Det jag söker är en ersättare. Jag vill använda min windows dator som en airport express eftersom den har ett fint ljudkort och är kopplad till stereon. Det jag söker är en litet programs som helst körs som en demon. Sen ska iTunes tro att det är en airport express och streama musiken dit.
Visst skulle de gå med någon typ av remote desktop men helst skulle det fungera via iTunes. Ingen som sett någon liknande?
Jag kan för lite programering för att skapa ett sådan program men det borde inte vara så svårt, det finns ju redan en massa open source program som bygger på iTunes teknik.

Såklart man ska köra terminal service om det är möjligt. Men jag svarade på vilket program som kunde generera en javaapplet som visade skrivbordet.

För övrigt är VNC inget hosan tjosan, det är mycket bra. Finns för alla plattformar och är fritt. Men som sagt, pyttemjuk terminal service är betydligt rappare.

/K

1
Bevaka tråden