Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Super-administration av iTunes-bibliotek(en).

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 01:21

Nu har jag samlat ihop vad jag har i form av MP3or och AAC-filer. Men jösses vilken röra - trots att iTunes ska bestämma ordningen i mappen. Nu har jag t ex: "01 - Kent" och "Kent". Ta det gånger 300 och med olika artister = helt omöjligt svinjobbigt att sitta och flytta om manuellt. Låtbiblioteket är alltså på i runda slängar 40 Gb, men då finns en hel näve med dubletter där också. Hur göra? Såg att det fanns lite sköna Applescript, men de jämför TVÅ filer för att se om de är dubletter, för att sedan fråga vad du vill göra. Jättesmart, om man har 26 låtar i iTunes-biblioteket... typ.

Så jag undrar helt enkelt hur jag smartast får en riktigt snygg och överskådlig ordning - per automatik? Finns det något "hack" som gjorts eller något annat smart program man också bör använda? Vad säger proffsen på mp3-samlande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 07:39

Den hårda vägen. Se till att ID3-taggarna stämmer.
Jag har själv ca 45 Gb musik varav en tredjedel är helt åt skogen i taggarna. Det enda vettiga sättet är att fixa till taggarna. Det tar sin rundliga tid men är verkligen värt det. Rekommenderas, trots allt.

  • Medlem
  • 2004-08-09 08:16

Det finns några program som kan vara bra att köra igenom bibloteket i. Det ändrar inte allt, men man kan få mycket hjälp på vägen. MP3 Rage kan kolla, inte bara ID-taggar utan även filnamn mot CDDB. Fungerar okej, även om det tar tid och inte alltid är 100%. Sen finns det ett program som heter I Eat Brainz eller nått sånt som också funkar ganska bra.

Sen finns det ju en hel del Applescript som du själv nämnde.

Lycka till

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 08:58

Waoow! Tack! Jösses, det verkar ju kalas. Namnet har hängt med mycket länge så man har ju tyckt det varit något gammalt och mossigt. Det känns som ett sånt program / företag som Apple borde köpa upp helt enkelt. Det där med att hitta bilder är ju helt kalas också. Very very nice. Nu ska jag "sluta jiddra - börja jobba"... med mitt bibliotek. Sen alltså... eller nu... eller är det måndag nu? Gah!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 09:17

Ett tips är att ändra kolumnerna i visningsfältet till något som passar och sedan sortera i albumordning. Vet inte varför,men jag gjorde samma tråkiga jobb med gamla filer och det kändes som om "albumordning" var klart snabbaste vägen.

Att låta iTunes sköta om mapparna brukar bara bli elände till slut.

Minns inte om MP3Rage fixar att bygga ett mappträd efter taggarna men annars rekommenderar jag programmet ID3X. Du kan då peka ut allt som innehåller t ex Kent och ID3X bygger sen ett mappträd efter dina önskemål. Det bygger dock på att taggarna är på plats i filerna.

Kan rekommendera iEatBrainz som kollar upp låtarna via ett "akustiskt fingeravtryck" mot en databas, och automatiskt hämtar id3-taggar om den hittar matchande låtar. Det kan bespara en massa jobb om man har mycket som ska fixas, men det finns även en risk att den skriver över halv-riktiga taggar med helt fel information. Jag tycker ändå som helhet att det har underlättat mycket mer än det har förstört.

Som en fingervisning kanske det har hittat riktiga taggar på 90 av 100 låtar för mig (och då lyssnar jag på relativt udda musik). Jag har bara upptäckt ett fall där den har skrivit över en låt med helt fel information.

Programmet tar ganska god tid på sig, men som sagt - det kan underlätta mycket.

Efterhand har jag upptäckt har jag upptäckt hur destruktivt iEatBrainz kan vara om man har hyfsade men inte fullständiga taggar. Jag vet inte om jag vill rekommendera det längre. Är man medveten om att man kan förlora värdefull information och använder det därefter, så kanske det är OK. Jag har idag gått igenom en massa musik i mitt bibliotek, och upptäckt 7-8 fel programmet har gjort. Ett program som tror att Awful Day med Neon Judgement är någon låt av Four non Blonds kan inte rekommenderas

Senast redigerat 2004-10-21 15:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 21:12

Täpp... vad menar du med att det blir ett elände?

Ursprungligen av Axel von Matern:

Täpp... vad menar du med att det blir ett elände?

Elände = att jag förlorar kontrollen?

Att överlåta kontrollen till iTunes förstör väl ingenting men man blir ju tvungen att följa programmets sätt att jobba. Jag vill ha undermappar i en artists mapp, t ex Livealbum, Singlar, Bootlegs etc. och känner mig motarbetad av programmet om jag låter det styra.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 01:29

Under tiden ni kom med finfina tips importerades 10 gb över från min Powerbook via Airport (jag läste in mina bil-mp3-cd-skivor i den nu i helgen) och jag fasade en än värre oordning bland filerna när biblioteken sedan slogs samman, men av en lustig händelse finns nu inte längre så mycket dubbletter kvar, och ej heller längre exempel på när siffror av iTunes lagts i början av vissa artister/gruppers namn. Så nu handlar det nog mest om lite gallring i själva iTunes-programmet. Har inte provat någon av de wunder-tools ni föreslagit, men ska ha det i åtanke om sorteringen blir problematisk. 22 Gb har biblioteket landat på och jag vet inte alls hur det gått till, men det blir nog bra. Bara ingenting har rensats ut av datorns digitala misstagsmöjligheter nu bara...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 01:35

Hupps, nej jag misstog mig. Fem ex av vissa låtar, ett ex av andra, ... i en salig blandning. Blir nog ett bra verktyg till det här... får vi si...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 02:46

Nicklas Högås; iEat verkar funka hyfsat. Gör iaf lite jobb som var skönt att få fixat.

Problemet jag har NU är iaf att jag har för många exemplar av många låtar. Hur fixar man nu det då? Programmet borde ju kunnat "se" vad som var dubletter och snyggt lagt dem i en mapp på skrivbordet med namnet - "Double entries in iTunes" eller ngt smart. Så man kunde slänga den rakt av bara - eller hittat lite att bita i för kontrollfreaket!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 23:29
Ursprungligen av PF:

Nicklas Högås; iEat verkar funka hyfsat. Gör iaf lite jobb som var skönt att få fixat.

Problemet jag har NU är iaf att jag har för många exemplar av många låtar. Hur fixar man nu det då? Programmet borde ju kunnat "se" vad som var dubletter och snyggt lagt dem i en mapp på skrivbordet med namnet - "Double entries in iTunes" eller ngt smart. Så man kunde slänga den rakt av bara - eller hittat lite att bita i för kontrollfreaket!

Varför har du så mycket dubletter, det räcker ju med att rippa skivan en gång?

Taggarna hämtas ju från CDDB när du stoppar in CDn...om du vill.

Hur kan det bli så rörigt för dig?

  • Medlem
  • 2004-08-10 11:28

Testade iEatBrainz på två blandskivor (1 reggae och 1 hip-hop) EN låt blev rätt, 7 låtar gav han upp på, men resten blev helt fel. Även de som hade hyfsade id3 taggar innan, fick jag förslag på att det var elvis eller alcazar...
Så det funkade sådär.....

  • Medlem
  • 2004-08-11 09:40
Ursprungligen av garda:

Testade iEatBrainz på två blandskivor (1 reggae och 1 hip-hop) EN låt blev rätt, 7 låtar gav han upp på, men resten blev helt fel. Även de som hade hyfsade id3 taggar innan, fick jag förslag på att det var elvis eller alcazar...
Så det funkade sådär.....

Att den inte klarade Hip-Hop skivan kan jag förstå, eftersom programmet är till för musik, men Reggae-skivan var ju konstigt. (Bara skoja).

Men jag har haft samma problem. Ibland klarar den jättekonstiga skivor och inte de vanligaste och vice versa. Undra hur de byggt upp sin databas? Vad är det för unik nyckel som matchar låtarna då det inte verkar vara ID-taggarna?

Håller delvis med Anders. Men jag låter iTunes sortera, så slipper man själv. Dock tycker jag generellt att ID-taggarna är för grovhuggna. Jag vill ha mer info där, som texter, typ av album (som Anders sa...), produktionsfakta osv.

Sen vill jag kunna välja hur iTunes lägger upp mappstrukturen. Helst vill jag ha Bokstav -> Artist -> Typ av skiva -> Skiva. Men jag vill inte behöva ordna det så själv...

Hoppas stenhårt på iTunes 5

Förresten... vad gör den där taggen i iTunes som de kallar Gruppering? Jag gjorde några tafatta försök att klura ut detta men kom inte på't.

ingen aning om 'gruppering' men jag vill tipsa om ett litet program som heter autotagX som är riktigt bra. söker mot cddb och man kan konfa hur man vill att mapparna skall döpas. tar dock bara ett album i taget, men det passar mig alldeles utmärkt.

http://www.mmalson.com/Products/AutoTagX/

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 10:40

En lösning för mig har varit att söka & ta bort filer som " 1.mp3", " 2.mp3". Det är dubletter. Åtminsone till namnet... :-/

  • Medlem
  • 2004-08-11 23:23

Täpp: Gruppering använde jag mig av när jag konverterade mina mp3:or till AAC:are, då sökte jag på "mpeg-ljudfil" vilket mp3 heter i iTunes. döpte gruppen till "xxxx" och gjorde en smart spellista.

Och den ordning som jag vill ha är på själva filen är:

Artist - År - Album - Spårnummer - Spårtitel.Filändelse

ex: Coldplay - 2000 - Parachutes - 3 - Spies.AAC

Och i Artistmappen: År - Skivtitel.

Men sålänge låter jag iTunes sköta den biten.

Hoppas på förbättringi iTunes 5.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-12 00:39

Jag hade bränt ut en del på mp3-audioskivor och ville ha tillbaks det in i datorn, och en del låtar ligger med på flera sådana cd's. Nu har jag börjat få hyfsad ordning igen dock, men iTunes kunde vara bättre på att hitta dubletter och just ha ett kommando / kryssbox för "automatically delete identical copies" el likn.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 16:02

Hur gör ni med taggningen av kompilationer. Jag har till exempel en jättesamling med Motownlåtar, som jag inte vet vad jag ska göra med. Om man lägger alla artister i varsin mapp blir det ju en helvetes röra i musikmappen. Som jag har det nu har jag Artist: Variuos Artists på den. Lite tråkigt det med.

Några tankar?

Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Några tankar?

Handlar det om utgivna samlingsalbum med olika artister, eller har du plockat låtarna själv från olika artisters album?

A) Om det t ex är skivan Motown Classics vol 1 så har du det som albumnamn och artistfältet är artistens namn. Markera alla låtarna i det albumet och ta info. Klicka i rutan Samling. Sen hittar du albumets låtar samlat under rubriken Samlingar men även som separata låtar under respektive artist.

B) Om det handlar om dina egna samlingar så kanske du inte vill byta albumnamnet mot ett generellt albumnamn. En variant kan ju annars vara att kalla "albumet" Pelles Motown-stänkare men då blir du av med originalets albumsnamn.

C) Om det rör sig om låtar enl B) så finns ju även möjligheten att göra en smart spellista. Lägg t ex in Pelles Motown-stänkare i kommentarsfältet och gör en smart spellista som letar efter detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 17:11

Här sitter jag och har inte en aning om att man kan klicka i samling. Tack!

Jo den är bra men som sagt den funkar bara på rätt sätt om albumnamnet är gemensamt mellan låtarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-19 17:28

Så är det Hitsville USA. En samling jag rekommenderar.

1
Bevaka tråden