Goddagens Mac-människor!
Jag är en unix-räv som har fått en Xserve dual G5 på halsen. Det är den enda Apple-datorn på det här bygget än så länge, därav mina installationsproblem. Apple verkar anta att man har en till mac som kan bistå vid installationen av Xservern.
Jag började med att boota från CD1, men när jag loggade in via ssh och kollade runt såg det ut som att det redan var ett system installerat. Allt jag tidigare läst tydde på att man måste börja med att installera systemet, men det verkar inte så, rätta mig gärna om jag har fel (gäller även fortsättningsvis). Därför bootade jag om och fick den att spotta ut skivan, den började läsa från disk, och hallelulja, jag kunde logga in via ssh igen! Jag lyckades hitta ett dokument om hur man just installerade en Xserve headless och sedan aktiverade ARD för att göra resten därifrån (http://www.afp548.com/Articles/system/headlessg5.html). Toppen tänkte jag, eftersom jag läst att ARD är kompatiblet med VNC. Nu verkar man dock behöva kryssa i nån ruta för att få denna VNC-kompatibilitet, nåt som är lite svårt för mig som bara har en VNC-klient och ett skal via ssh.
Efter denna utläggning lyder alltså min fråga: Hur aktiverar jag detta VNC-stöd i ARD via cli't?
Tusen tack på förhand!