Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ARD och VNC Access från cli?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-09 20:19

Goddagens Mac-människor!

Jag är en unix-räv som har fått en Xserve dual G5 på halsen. Det är den enda Apple-datorn på det här bygget än så länge, därav mina installationsproblem. Apple verkar anta att man har en till mac som kan bistå vid installationen av Xservern.

Jag började med att boota från CD1, men när jag loggade in via ssh och kollade runt såg det ut som att det redan var ett system installerat. Allt jag tidigare läst tydde på att man måste börja med att installera systemet, men det verkar inte så, rätta mig gärna om jag har fel (gäller även fortsättningsvis). Därför bootade jag om och fick den att spotta ut skivan, den började läsa från disk, och hallelulja, jag kunde logga in via ssh igen! Jag lyckades hitta ett dokument om hur man just installerade en Xserve headless och sedan aktiverade ARD för att göra resten därifrån (http://www.afp548.com/Articles/system/headlessg5.html). Toppen tänkte jag, eftersom jag läst att ARD är kompatiblet med VNC. Nu verkar man dock behöva kryssa i nån ruta för att få denna VNC-kompatibilitet, nåt som är lite svårt för mig som bara har en VNC-klient och ett skal via ssh.

Efter denna utläggning lyder alltså min fråga: Hur aktiverar jag detta VNC-stöd i ARD via cli't?

Tusen tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 20:36

Jag tror att ARD klienten klarar av att ansluta till en VNC server pa en annan dator, inte att man kan ansluta till en ARD dator via VNC...

Men man ska kunna satta upp en OSX server via ssh... Annars ar jag radd att det behovs en Mac till...

Swede har helt rätt gällande den version av ARD klienten som levereras med 10.3 server. Den är inte kompatibel med VNC. ARD2 klienten är kompatibel med VNC efter ikyssande av en ruta i inställningarna men denna kan ännu ej laddas ner utan ingår bara i ARD2 paketet. Därför skulle jag föreslå att du installerar en gratis variant av VNC istället.

Bra information om detta hittar du här: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20040805093140594

Hoppas att detta hjälper.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-09 21:53

Men, då måste jag missförstå det jag läser i ARD Admin Guide kraftigt. Fjärde stycket på sidan 43 i http://images.apple.com/remotedesktop/pdf/ARD_Admin_Guide.pdf lyder:

Citat:

Non-Apple VNC viewers can control ARD clients if the client allows it. Allowing a non- Apple VNC viewer access to an ARD client is less secure than using ARD to control the client. The VNC protocol does not encrypt keystrokes sent over the network, so sensitive information can be intercepted over the network.

För mig låter detta som att jag kan använda en VNC-klient på en PC och ansluta till ARD på Xservern. Håller ni inte med? Säkerhetsaspekten som det skrivs om i stycket ovan lägger jag inte så stor vikt vid just nu, då burken står på ett helt isolerat nät än så länge.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 22:43
Ursprungligen av johanf:

Men, då måste jag missförstå det jag läser i ARD Admin Guide kraftigt. Fjärde stycket på sidan 43 i http://images.apple.com/remotedesktop/pdf/ARD_Admin_Guide.pdf lyder:

För mig låter detta som att jag kan använda en VNC-klient på en PC och ansluta till ARD på Xservern. Håller ni inte med? Säkerhetsaspekten som det skrivs om i stycket ovan lägger jag inte så stor vikt vid just nu, då burken står på ett helt isolerat nät än så länge.

Har för mig att det krävs uppdatering av ARD klienten på Panther server för att få version 2 - den version som följer med är ARD 1.x ARD 1.x använder inte VNC utan apples egna mekanismer för att fjärrstyra.

Så dina alternativ är att köra annan VNC server eller uppdatera till ARD version 2

Den PDF fil du hänvisar till rör ARD2. Denna klient är VNC kompatibel men finns ännu ej tillgänglig att ladda ner utan måste köpas med ARD2 paketet. Troligtvis kommer den med en senare OS uppgradering men den nuvarande fria versionen 1.1 är inte VNC kompatibel.

Jo, man kan ansluta till ARD med en VNC-klient. Det fungerar dock inte med alla klienter, men jag vet att standard unix vncviewer fungerar. Som eric (och tompab) skriver fungerar det dock bara med ard version 2. Installera en vncserver via ssh istället och kör igång den. Borde funka.

Ciryon

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-10 14:45

Aha, jag var rädd för det. Nåja, jag får testa att installera en vnc-server.

Tusen tack för hjälpen allihopa!

1
Bevaka tråden