Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDG startar iPodWorld

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Errol Garner:

Matts du är ute och cyklar Saab och Nokia är tillverkare iPod är en produkttyp. Och eftersom tidningen kommer heta iPodWorld så kommer den självklart handla om det mesta som har med iPods att att göra antagligen även om dess konkurrenter .

Att ipod kommer få filmkapabilitet och fler PDA funktioner verkar givet specielllt efter Steve Jobs senaste uttalanden att Apple ser iPod mer och mer som en dator,,,,,,,,,,,,

Förstår inte din filosofi riktigt varför skulle du fira ettårsdagen av en tidning du inte uppskattar ? (trots att du inte ens sett ett nummer än)

Errol, du menar alltså att iPod är en hel produktkategori/typ och inte en produkt. Jaha, det kan jag ju inte hålla med om alls.

iPod är en produkt. Saab 9-5 är en annan produkt. Power Mac G5 är en tredje. Att iPod skulle vara ett så brett ämne att det går att skriva en tidning om det tvivlar jag på. Varför finns det inte en P900World förresten?

Mobile Entertainment hade varit ett bättre namn om tidningen kommer behandla "mobil underhållning". Som du säkert förstår antyder namnet iPodWorld ett mycket smalt fokus, eftersom iPod är en produkt, inte en produkttyp. MP3-spelare och iPod är inte synonymer än. Jag kan alltså inte säga iPod och mena MP3-spelare eller vice versa utan att det låter konstigt.

Får iPoden handdatorfunktioner och därmed byggs ut kan tidningen fungera bättre, men då bör den inrikta sig på mobil underhållning och heta Mobile Entertainment.

Du tolkar nog grejerna annorlunda men jag får ge min tolkning:

Mobile Entertainment. Bred tidning om mobil underhållning.
iPodWorld. Smal tidning som handlar om iPod från Apple.

Säkert tolkar du det på ett annat sätt.;)

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Errol, du menar alltså att iPod är en hel produktkategori/typ och inte en produkt. Jaha, det kan jag ju inte hålla med om alls.

iPod är en produkttyp precis som Walkman är en produkttyp om det råder det inget tvivel. Eller anser du att det bara finns en iPod ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 14:08
Ursprungligen av Errol Garner:

iPod är en produkttyp precis som Walkman är en produkttyp om det råder det inget tvivel. Eller anser du att det bara finns en iPod ?

Jag tror att du är ganska ensam om den inställningen. Produkttypen är väl 'mp3-spelare'?

Jag har aldrig hört någon referera till sin icke-Apple-mp3spelare som 'iPod'. Däremot hör jag ofta det motsatta, ipodägare som pratar som sina mp3-spelare - då syftande på sina ipodar.

Ursprungligen av tei:

Jag tror att du är ganska ensam om den inställningen. Produkttypen är väl 'mp3-spelare'?

Jag har aldrig hört någon referera till sin icke-Apple-mp3spelare som 'iPod'. Däremot hör jag ofta det motsatta, ipodägare som pratar som sina mp3-spelare - då syftande på sina ipodar.

Fast iPod är ju inte bara en mp3 spelare tack vare sina pda funktioner och lagringsmöjligheter. I USA så är det relativt vanligt att "mp3spelare" kallas iPods. Eller iPod type player.
Apple startade ju dessutom nyligen en iPod division , något de knappast skulle göra om de såg iPod som EN produkt.

Ursprungligen av tei:

Jag tror att du är ganska ensam om den inställningen. Produkttypen är väl 'mp3-spelare'?

Jag har aldrig hört någon referera till sin icke-Apple-mp3spelare som 'iPod'. Däremot hör jag ofta det motsatta, ipodägare som pratar som sina mp3-spelare - då syftande på sina ipodar.

...och världen går under imorgon. Typ. Vem vet hur det blir framöver? Får Apple sin 70%-iga marknadsandel världen över så kommer nog iPod bli synonymt med mp3-spelare på samma vis som bärbara kassettbandspelare en gång i tiden allmänt kallades "walkman" trots att endast Sonys variant de facto hade det namnet. Eller Rollerblades för inlines, PC för Wintel, Golf för mellanklassbilen. Att iPod redan i dagsläget är mycket mer än bara en mp3-spelare samt att just mp3 formatet säkerligen kommer att gå under långt innan iPoden gör det tror jag kommer att påverka händelseförloppet.

Tidningen? tja...nej den låter lite väl nichad för mig åtminstone. Men mig skall man inte basera marknadsundersökningar på ;-).

iPodWorld kommer nu att börja komma ut i Sverige. Det är Andreas Leijon på MacWorld som blir chefredaktör.

MacWorld om iPodWorld

Ursprungligen av Errol Garner:

iPod är en produkttyp precis som Walkman är en produkttyp om det råder det inget tvivel. Eller anser du att det bara finns en iPod ?

För mig är en iPod en iPod, ser inget generellt i det. Hittills har jag faktiskt inte hört någon annan än du säga att iPod är en produktkategori Jag vill påstå att iPod, än så länge iaf, går under den ytterst generella kategorin "mp3-spelare" i folkmun.

När det gäller den här typen av magasin handlar det ganska mycket om hur väl man lyckas sälja annonser. Säljer man bra kostar det inget att prova om det finns läsare till en så pass nischad produkt.
Det finns så otroligt många obskyra tidningar (många riktade till små grupper) så det borde väl även finnas plats för denna. Men som sagt allt hänger på om man lyckas pricka in företag som vill annonsera i de första 4-5 tidningarna, samt att man får en del läsare som kollar på annonserna (läser artiklarna.)
Det känns dock som om tidningen textmässigt kommer bli ganska enahanda och tråkig – men IDG kanske överraskar oss.

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

När det gäller den här typen av magasin handlar det ganska mycket om hur väl man lyckas sälja annonser. Säljer man bra kostar det inget att prova om det finns läsare till en så pass nischad produkt.
Det finns så otroligt många obskyra tidningar (många riktade till små grupper) så det borde väl även finnas plats för denna. Men som sagt allt hänger på om man lyckas pricka in företag som vill annonsera i de första 4-5 tidningarna, samt att man får en del läsare som kollar på annonserna (läser artiklarna.)
Det känns dock som om tidningen textmässigt kommer bli ganska enahanda och tråkig – men IDG kanske överraskar oss.

Precis och med tanke på att Apple nu kommer lägga ned ännu mer energi på att säkra iPods fortsatta framgång med hjälp av nya mer avancerade iPods och kringutrustning till dessa så blir det nog inte så enahanda läsning som pessimisterna befarar.

Häpp!
Verkar som fler tycker att det behövs iPod-tidningar:
http://www.macworld.co.uk/ipoduser/

Dock framgår det inte om det är tänkt som en ny tidning, eller en engångsföreteelse.

Ursprungligen av snowdog:

Häpp!
Verkar som fler tycker att det behövs iPod-tidningar:
http://www.macworld.co.uk/ipoduser/

Dock framgår det inte om det är tänkt som en ny tidning, eller en engångsföreteelse.

"Send me the 1st Edition of iPod User" låter som det skulle kunna bli fler exemplar.

Såg nyheten - jag förstår inte varför Apple gör så. Det hade ju varit en mycket god marknadsföring för iPod utan att det skulle kosta Apple ett öre.

Apple skyddar sina intressen.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Såg nyheten - jag förstår inte varför Apple gör så. Det hade ju varit en mycket god marknadsföring för iPod utan att det skulle kosta Apple ett öre.

Tro det? IDG är ju inte precis i Apples sold. Att säga ja skulle betyda att Apple sa att det var OK att varumärkes-snylta. Inte för det är en direkt parallell men kolla gärna in hur MS härjat med Lindows -> Lindash -> Linspire. Det är bättre att stämma än bli överspammad...

Om IDG betalade royalty och förklarade sig villig att aldrig skriva ett ont ord om Apple så hade detta varit ett bra marknadsföringsdeal för Apple. Men det är knappast vad IDG är ute efter. Mest troligt är att de varit ute efter att locka MP3-publiken och sälja annonsplats för Jens och andra mer eller mindre of(f)-företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-10 21:26
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Såg nyheten - jag förstår inte varför Apple gör så. Det hade ju varit en mycket god marknadsföring för iPod utan att det skulle kosta Apple ett öre.

Inte om tidningen får lägga ned efter några få nummer. All reklam är inte bra reklam. Tror lika lite som de flesta andra här på ett så smalt ämne.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 08:03

Jag köpte mig en iPodUser tidning när jag såg den. -eller min flickvän sa att den fanns, o hade själv tänkt köpa den- Dom sista 20Sidorna är bara massa tips o trix. byta batteri, osv, kanon bra.. om det hade vart en bilaga i en annan tidning. Som fristående tror jag inte på det. Det kan bara inte gå.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 19:53

Jag hoppas det kommer en idg-tidning som heter "iPodCableUniverse". Den skall (får) bara handla om olika ipod-kablar, guldpläterade & icke-sådana m.m.

Jag låg ute ganska tidigt med nyheten iallafall

Bevaka tråden