Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

säg till mig att köpa en D70

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall köpa en ny digitalkamera och är givetvis sugen på en D70 men för mig är den dyr Så dyr så att jag inte kommer att ha råd med extra tillbehör alls (och får äta lite nudlar).
Jag kommer antagligen aldrig byta objektiv men jag vill ha en D70 för:
1 Optiska sökaren. Jag hatar icke optiska sökare och använder bara skärmen på min digitalkamera undantagsvis.
2 Ljusstyrkan. Det är skönt att slippa blixt. Jag tar hellre brusiga bilder än stör skeendet med blixt
3 Snabbheten. Mina söner är favorit motivet och de står inte stilla. Jag vill ha en blixtsnabb autofokus och om det är fokuserat så vill jag ha ingen fördröjning vid avtryck.

Men 12000 sek är mycket pengar. det finns andra kameror som verkar OK och då kommer jag ha råd med tex en bra bläckstråle eller ett gigantiskt minneskort. Dessutom kommer lita andra finesser som filminspelning (vilket jag inte kommer använda men är kul ibland) och bättre zoom. De andra kamerorna jag funderar på är

Panasonic Lumix DMC-FZ20
Konica Minolta Dimage A2
kodak Digitalkamera DX6490

alla tips mottages tacksamt
PS jag har läst tråden om Jämförelsen mellan d70 och canons variant

Jag säger: Köp Nikon D70, där har du en kamera du kan leva med länge. De andra du nämnt är förvisso inte dåliga, men jag skulle köpa en D70 om jag hade pengar.

Nu har maken dessutom sagt att jag ska få en i julklapp då vår ekonomi ÄNTLIGEN är bättre. Är det inte julafton snart?

• Medlem
  • 2004-08-09 18:29

-Klart grabben ska ha en D70!

Alternativt kan du köpa en begagnad Hasselbladare, fast då kommer du inte ha råd med film...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-08-09 19:27

Detta och nästa år är det stora genombrottet för digitala systemkameror.Inför Photokina i slutet av september kommer bla Canon visa upp en efterföljare till sin 10D med troligtvis 8 miljoner pixlar.
Deras 300D ses redan som för dålig i jmf med D70. ( Fulhack finns att ladda ner och gör kameran i pricip till en 10D .) Även här ryktas det om en efterföljare. Liksom datorvärlden där man får mer för pengarna varje år, undantaget Apple , så kan vi förvänta oss lägre priser på nya digitala systemkameror

Har du inte för bråttom så skulle jag vänta tills Photokina i Köln är över.
Denna mässa sker vartannat år och är startskottet för vad vi kan förvänta oss de närmaste 2 åren.
Å andra sidan köper du en D70 idag så är den lika bra idag som om 5 år. DVS den duger till väldigt mycket.
mvh

KonicaMinolta ska väl komma med en också? Dynax 7 Digital som arbetsnamnet heter. Får lite rapporter då och då om denna maskin då jag har Minolta sedan tidigare. Är nyfiken på den i alla fall, för då skulle jag slippa köpa ett nytt sytem med nya objektiv, mm.

Det låter vist att vänta några veckor. Dessutom kommer ju en macmässa snart så då kanske en ny kamera blir mindre viktigt. Jag var nere på stan o kände på D70 och konikan. Resultatet var att jag vill ha en optisk sökare!!! Konikan var jättefin och mycket mindre än D70 (framför allt lättare). Men vilken skitsökare. Det kändes som att fota genom en dålig webcam eller övervakningskamera.

tack för tipsen
PP

enligt cyberphoto.se har D70 mer problem med Moiré än vad 300D har...

Lite OT. men ändå: Kan man använda objektiv från analoga kameror till digitala? Jag har nämligen en gammal Nikon FM2 med objektiv.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-08-10 14:35
Ursprungligen av ill_chrill:

Lite OT. men ändå: Kan man använda objektiv från analoga kameror till digitala? Jag har nämligen en gammal Nikon FM2 med objektiv.

Vad jag har förstått: Ja, men ändå inte.
De passar fysiskt, men bland annat funkar inte ljusmätning, vilket gör att man får ha lite koll på vilka inställningar man ska göra.
Vill dock inte gå ed på detta

Har själv en Nikon FA i kanonskick (med en rad gluggar), men när jag igår kände på en D70...
Tja. Klart jag vill ha en! Men det är många slantar att spara tills dess

• Medlem
  • Lund
  • 2004-08-10 21:35
Ursprungligen av 509blkl:

enligt cyberphoto.se har D70 mer problem med Moiré än vad 300D har...

finns en tråd d70 jmf med d1x där detta avhandlas och där jag visar att moire får du med alla digitala kameror oavsett märke
mvh

Ursprungligen av miri:

finns en tråd d70 jmf med d1x där detta avhandlas och där jag visar att moire får du med alla digitala kameror oavsett märke
mvh

I teorin kan man undvika det med tillräckligt dålig (!) optik. Det är en ren fråga om att bandbegränsa signalen. Och just därför ifrågasättter jag om man alltid har det på små skräpkameror.

Var inte Moiré problemen fixade i den senaste D70 firmwaren ? Har för mig det..
Tror de flesta gamla Nikkor funkar med D70'n.. eller ?

• Oregistrerad
  • 2004-08-11 19:20

Har haft min D70 sedan i slutet av maj och skulle inte byta den mot allt smör i småland (eller vad man nu brukar säga)!

En sak som du bör tänka på är att tillbehören kostar! Att endast köpa D70 med kitobjektivet är inte optimalt, för att kunna utnyttja kameran så bör du ha bra optik. Ett rejält teleobjektiv till att börja med är otroligt bra att ha (åminstone 200 eller 300mm), det kommer du att ha mycket glädje av. Sedan såg jag att du skulle fota dina söner vilket innebär att du skulle ha stor glädje av en ljusstark fast optik på omkring 50mm. Jag köpte en AF Nikkor 50mm 1:1,8D, grymt trevlig bekantskap. När vi ändå är inne på att det kostar så räkna in ett stort och hyfsat snabbt minneskort. Jag själv köpte en 512Mb Lexar 40x samt kör på en 256Mb historia som jag har haft sedan tidigare, för att slippa slösa gigantiska summor på minneskort så kompletterades dessa med en 40Gb stor extern hårddisk med CF-läsare.

Vart vill jag då komma med allt detta? Jo, räkna inte med att det kostar 12.000kr och sen är du safe, visst du kommer att ha en utomordentlig kamera som håller till det mesta men du missar det där allra roligaste! Lägg på minst 5.000kr till din kalkyl så kommer du att få ut så otroligt mycket mer av din D70.

//Micke

• Medlem
  • 2004-08-11 22:42

Man kommer långt med det bundlade objektivet. Jag köpte en Microdrive på 2 Gb och lät det vara med det. Fler linser får komma senare.

Det går att trycka dit Nikkorgluggar från 1959 och framåt. Ljusmätningen fungerar inte på anuella objektiv, men den som kan tyda ett histogram (inte jag) kan pålåta först och justera inställngarna efter histogrammet och ta en ny, riktig bild.

(© Molarin)

Alltså: köp en D70 för fasen!

Kul med alla engagerade kommentarer.
Ja det blir nog en D70 fast inte med det bundlade objektivet utan en sigma sak 18-105. Den var visst lika ljusstark som den bundlade men gick till lite mera tele.
Jag kommer nog dessutom att vänta till efter fotomässan i september. Jag håller med om att ett riktigt tele och eller ett 50/1,8 skulle sitta fint men dels så har jag inte råd och jag kommer aldrig släpa med mig en kamera väska. Jag fotar antagligen lika med en liten kompakt kamera men de har ju inga optiska sökare och avtrycken är sega så jag missar min bilder ändå. Jag tänkte att vänja mig vid att ha en stor kluns hängande runt halsen. Då vet man ju var den är. Nu har jag ofta med mig kameran i någon av fickorna eller kanske i ryggsäcken (och så missade jag en bild till medan jag letade)

PP

jag som då inte har 12 laxar att släppa på en kameria, suktar efter en Canon Powershot S60.. det är för mig den ultimata kameran. många pixlar (när man vill) vidvinkel (_såå_ ovanligt bland digitalkameror) kompakt (MKT bra egenskap)

nu har jag ju aldrig använt en D70 (bara lekt med) men för mig personligen är dagarna med en 2kilos svart klump runt halsen över. jag går omkring med en silvertacka i handen istället.

mina 2€ i frågan.

• Medlem
  • 2004-08-12 09:42

det är ju som att jämföra en cykel med en bil.

heh.. ja kanske det.

jag cyklar till jobbet....

Det knepiga med att köpa kamera (och mycket annat) är att inse vad det är man egentligen behöver. Ibland letar man bil för att alla säger att det är bäst, när man behöver en cykel.

S60 är ganska lik Ricoh GX i specarna, fast Ricohn är mindre, ljusstarkare, troligen snabbare, billigare, har blixtsko, mycket bättre makro, klarar både R6 och LiIon... men sämre filmupplösning och har enligt testerna inte toppklass på bildkvaliteten (fast absolut inte dålig), och aningen dyrare minnen (SD mot CF, näst billigast mot billigast). Hm, det var mycket, men båda är kompaktkameror med 28 mm vidvinkel, 5 Mp och 3x zoom! (Rättelse, S60 har visst aningen mer zoom!) Inte helt ointressanta att jämföra i alla fall.

D70 och 300D är väldigt intressanta, så vitt jag kan se mycket bättre än alla de nya 8 Mp-kamerorna, men ner i fickan går de ju inte, och man får inte en för 3000 spänn precis. Har man inte råd med en D70 så ska man väl inte köpa en?

• Medlem
  • 2004-08-13 11:41

nej, jag menar inte att en bil är bätter än en cykel om man inte ser till behoven. Jag menar bara att de gör samma sak: tar bilder/förflyttar personer mellan platser. Vill man kunna parkera direkt utanför nattklubben tar man hellre cykeln, men om man ska till Italien med familjen kanske man tar bilen.

1
Bevaka tråden