Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.3 och Handelsbanken?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sedan ett år tillbaka kört med Handelsbankens internet lösning via Classic och det har fungerat bra. Att uppdatera från 10.1 till 10.2 var innebar inget problem, men efter att ha uppdaterat till 10.2.3 så slutar certifikatet att fungera.

Att mejla Handelsbanken om det hela var kalla handen så jag gick dit och frågade, fick en ny kod och ombads att försöka igen. På frågan om en riktig OS X lösning var att tänka sig så fick den trevliga receptionisten över telefon svaret att det var under "utveckling" från någon som "visste mer".

Hur som, det fungerar självklart inte med ny kod så jag undrar: är det någon som vet om vad problemet kan bero på och eventuellt en lösning? Alternativt kan tipsa om en bank som kan tillhandahålla en smidig lösning?

Har du bytt namn på någon partition?

Jag kom på av en slump att certifikatet slutar funka om man ändrar partitionens namn.

I mitt fall handlade det om att flytta hela installationen från en grå G3 till en ny Quicksilver med OS X. Det vägrade funka trots att jag flyttat allt noggrant. När jag bytte namn på partitionen så hoppade allt igång.

Samma namn som partitionen hade vid installation av certifikatet alltså...

Som vanligt har man för bråttom... såg nu att du även fått strul med ny kod. Har du startat i OS 9 för att göra installationen eller försöker du fixa detta i Classic?

Starta i OS 9 så ska det funka.

Det är inte så att du bytt namn på disken? Jag gjorde det och efter det så kom det upp en ruta om att det inte fanns giltiga certifikat på min dator.
Jag gick då in i iD2 Administration Utility som finns under inställningarna i gamla äpplemenyn (classic). Där ser man sin ID-fil som slutar på .p12. Den hittade inte sökvägen till den filen eftersom jag bytt namn på disken. Jag gick in och pekade återigen på den filen och efter det fungerade också certifikaten.
Har annars inte haft problem med att det slutat fungera vid just 10.2.3 uppdateringen.
Om du inte bytt namn på disken så kan det ändå vara idé att gå in och verifiera att sökvägen till din .p12 fil stämmer.

hehe, Anders Täpp, vi skrev inläggen samtidigt och tipsade ungefär om samma saker, kul

ja fast jag hann med 3 st... satt du å såsade eller?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
ja fast jag hann med 3 st... satt du å såsade eller?

nja, jag var effektivare och komprimerade ner allt till ETT inlägg istället

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Olsson:
...På frågan om en riktig OS X lösning var att tänka sig så fick den trevliga receptionisten över telefon svaret att det var under "utveckling" från någon som "visste mer".

Låter ju intressant... kan du bedömma om detta bara var standard BS eller något mer?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Som vanligt har man för bråttom... såg nu att du även fått strul med ny kod. Har du startat i OS 9 för att göra installationen eller försöker du fixa detta i Classic?

Starta i OS 9 så ska det funka.

man får tacka för tipsen, Mårten ej bortglömd .

Jag testade med den nya koden under OS 9 och då fungerar det, det vill sig dock inte om jag startar X igen och kör genom Classic. Underligt och lite besvärligt om man ska vara tvungen att starta om för att betala lite räkningar.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Olsson:
...På frågan om en riktig OS X lösning var att tänka sig så fick den trevliga receptionisten över telefon svaret att det var under "utveckling" från någon som "visste mer".

Låter ju intressant... kan du bedömma om detta bara var standard BS eller något mer?

Vet faktiskt inte, jag vet ju inte vem det var som receptionisten pratade med. Som jag förstått så är det väl iD2 Technologies AB som gjort deras lilla system (eller?) och receptionisten bör ju pratat med någon form av standard support inom handelsbanken. Så man ska väl inte vara allt för hoppfull med den kedjan av informatörer, men man ska ju aldrig säga aldrig.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Olsson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Som vanligt har man för bråttom... såg nu att du även fått strul med ny kod. Har du startat i OS 9 för att göra installationen eller försöker du fixa detta i Classic?

Starta i OS 9 så ska det funka.

man får tacka för tipsen, Mårten ej bortglömd .

Jag testade med den nya koden under OS 9 och då fungerar det, det vill sig dock inte om jag startar X igen och kör genom Classic. Underligt och lite besvärligt om man ska vara tvungen att starta om för att betala lite räkningar.

Skumt. Så fort det funkar i OS 9 så brukar det bara vara att starta om och köra i Classic.

Du är helt säker på att hårddisken eller partitionen som OS 9/Classic finns på har exakt samma namn i båda fallen?

När jag fipplade med det här (vilket var på tidiga OS X versioner) så kunde en hårddisk ha olika namn i OS X och OS 9. Fråga mig inte hur men om jag bytt namn på en hårddisk i OS X så kunde det gamla namnet hoppa fram när man startade med OS 9.

Hur yttrar sig felet mer exakt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-07 18:50

De få Mac-användare som finns är det inte mödan värt att satsa på tycker SHB. Fuck Handelbanken! Jag ska byta bank så snart jag kan.

mondo65
Gå över till Föreningssparbanken, de har den bästa webbsidan. Bra tjänster, lyhörda, deras tjänst med e-kort är det jag alltid använder när jag handlar på nätet.
Toppenbra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-07 20:44

Låter bra! Ska kolla det. Men hur flyttar man sitt fondsparande osv?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
<snip>
Du är helt säker på att hårddisken eller partitionen som OS 9/Classic finns på har exakt samma namn i båda fallen?
<snip>

Det var faktiskt olika namn i 9 och X, man får väl skylla på att man aldrig kört 9 eller tidigare. Nu fungerar det i alla fall. Man får tacka.

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Olsson:
[QUOTE]Det var faktiskt olika namn i 9 och X, man får väl skylla på att man aldrig kört 9 eller tidigare. Nu fungerar det i alla fall. Man får tacka. [/quote]Lite skumt det där men det tycks som om OS X namn på partitioner "klistras" ovanpå namnet från OS 9.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
mondo65
Gå över till Föreningssparbanken, de har den bästa webbsidan. Bra tjänster, lyhörda, deras tjänst med e-kort är det jag alltid använder när jag handlar på nätet.
Toppenbra.

Hur går det till?
Berätta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-09 17:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Olsson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Som vanligt har man för bråttom... såg nu att du även fått strul med ny kod. Har du startat i OS 9 för att göra installationen eller försöker du fixa detta i Classic?

Starta i OS 9 så ska det funka.

man får tacka för tipsen, Mårten ej bortglömd .

Jag testade med den nya koden under OS 9 och då fungerar det, det vill sig dock inte om jag startar X igen och kör genom Classic. Underligt och lite besvärligt om man ska vara tvungen att starta om för att betala lite räkningar.

Gå in i inställningspanelen för Classic och kolla under avancerat-fliken. Är "Använd inställningar från hemmappen" valt? Om jag inte minns fel så kryssade jag ur det när jag installerat Jaguar. (Fler än jag som använder handelsbanken på samma dator).

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-09 17:52

Ja.
Det är väl ett brev på gång tror jag som skall skickas till SHB. Eller Hur?
Täpp m.m.

1
Bevaka tråden