Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

K700, en bra telefon?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av skatan:

Wiho!

Nu ligger luren på laddning, jobbigt och vänta tills man får sätta igång den.

Skall man vänta 4h tills man kan använda den?? Förr va de väl typ 24h.

PS. Gud va liten den va! O fiiiiin!

Du behöver bara vänta tills telefonen indikerar att den är fulladdad - den har ju inte NiMH-batteri så du behöver inte bekymra dig om något tränings-hokuspokus. Och visst är den fin... har haft min i en dryg månad nu, och jag är fortfarande alldeles förälskad!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-05 11:42
Ursprungligen av Samuel K:

Du behöver bara vänta tills telefonen indikerar att den är fulladdad - den har ju inte NiMH-batteri så du behöver inte bekymra dig om något tränings-hokuspokus. Och visst är den fin... har haft min i en dryg månad nu, och jag är fortfarande alldeles förälskad!

Hehe, ok men säger den till då typ "Hey, jag e laddad nu"

För nu står det "Laddar", men den gröna grejen den är full.

Man behöver alls inte vara rädd för att man inte väntar tillräckligt laddad för å första nåt??

Ursprungligen av skatan:

Hehe, ok men säger den till då typ "Hey, jag e laddad nu"

För nu står det "Laddar", men den gröna grejen den är full.

Brukar inte ha för vana att tokstirra på mobilen under hela laddningstiden, men vad jag hittills sett så ger den inget särskilt meddelande. Den är alltså fulladdad när batterisymbolen är grön och helt fylld.

Citat:

Man behöver alls inte vara rädd för att man inte väntar tillräckligt laddad för å första nåt??

Nepp, det är absolut ingen fara alls. Batteriet behöver inte ens vara fulladdat egentligen, så du behöver inte oroa dig.

När jag laddar upp telefoner får de alltid ligga över natten och laddas (12-16 timmar), batteriet mår bäst av det under de första laddningarna. Då det körts in kan man ladda det lite som man tycker, t.ex i 20 minuter eller så.

När mitt batteri till min fd T39m började bli trött motionerade jag upp det genom att köra ner det helt och sedan ladda det över natten, upprepade proceduren några gånger. Resultatet blev lyckat. Det batteriet som väl är drygt 4 år gammalt vid det här laget fungerar fortfarande bra.

Min standbytid på K700an har varierat runt 4-5 dagar, ej uppgraderad. Får ta och uppgradera den nån dag framöver.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

När jag laddar upp telefoner får de alltid ligga över natten och laddas (12-16 timmar), batteriet mår bäst av det under de första laddningarna. Då det körts in kan man ladda det lite som man tycker, t.ex i 20 minuter eller så.

"Träningsladdning" av litiumbaserade batterier tjänar i princip inget till. Först och främst består batteriet bara av en cell (till skillnad från NiMH-mobilbatterier som brukar ha tre), så eftersom ett av huvudsyftena med träningsladdning är att få upp alla celler till samma laddningsnivå är det rätt poänglöst. Den andra effekten är att elektrolyten fördelas jämnt vid polerna, men det problemet finns i praktiken inte med litiumbatterier. Vinsten i batterikapacitet blir därför inte mätbar, så enda påvisbara resultatet är att man förlorar tio timmars kvalitetstid då man kunnat gå omkring och tracka kompisar med sin sprillans nya K700i.

Citat:

När mitt batteri till min fd T39m började bli trött motionerade jag upp det genom att köra ner det helt och sedan ladda det över natten, upprepade proceduren några gånger. Resultatet blev lyckat. Det batteriet som väl är drygt 4 år gammalt vid det här laget fungerar fortfarande bra.

Undvik att "motionera" litiumbatterier, det sliter något alldeles vansinnigt på dem. Har batteriet en intern laddningssensor kan man i vissa fall behöva kalibrera den på det sättet, men eftersom den proceduren samtidigt förkortar livet på själva battericellen ska det helst bara göras när man verkligen behöver det. Resultatet är då inte att själva batteriet får mer kapacitet, utan att telefonen får en lite bättre hum om batteriets laddningsnivå. Och proceduren ska absolut inte upprepas flera gånger efter varandra, det är rena tortyren för batteriet.

Batteriet i K700 behöver egentligen inte "tränas" (Li-Polymer), men däremot telefonen. Många har gnällt på dålig batteritid, när problemet egentligen ligger i telefonens programvara.
Luren måste (jag vet..låter knasigt) lära sig hur mycket laddning batteriet kan ta, så att den sedan kan visa rätt mängd. Det bästa sättet att göra det är att lägga den på laddning i en 12 timmar och sen köra slut på den tills den stänger av sig. Mao samma procedur som vanligt. Var lite skeptiskt till detta resonemang när jag hörde det, men efter att ha testat så blev jag smått överraskad.

En uppgradering av firmware till R2E011 fixar inget visuellt, men däremot rättar den till en hel del buggar som fanns i R2A (Bl.a så att batteriindikatorn visar rätt). Några personer har rapporterat att menyer och annat känns långsammare efter uppgradering, men det är inget jag har noterat på min lur som funkar kalasbra efter uppgradringen. (Hade iofs inga problem innan heller, men jag hade bara haft den i ett par dagar innan uppgraderingen, så vad vet jag?)
En bugg som kvarstår (finns säkert fler) är att när laddningen är klar så visar den inte det, utan behåller texten "Laddar" på skärmen. Däremot är batterisymbolen full och slutar med att blinka. Hoppas på en fix för detta inom en snar framtid...

Uppgradering kan man t.ex göra Gumperts Bilradio på Östermalm i Stockholm.....om man dvs bor i stockholm eller har vägarna förbi. Dom tar inte en krona för besväret och kan ha det klart på 30 min. Toppenbra service och väldigt trevlig personal. Har fixat många telefoner där och det har aldrig varit något strul.

Räkna dock inte med att K700 har samma batteritider som en T68 eller T610. TFT-skärmen i sig drar sjukligt mycket mer kräm (för att bara nämna en av faktorerna) än vad skärmarna gjorde på 68/610/600.
Själv har jag kört min i 4 dagar innan batterimätaren har blivit helt tom och luren har stängt av sig. Detta efter ca. ett par timmars prat per dag, BT-synk ett par gånger om dagen, lite radiolyssnande och spelande (Splinter cell är rätt så kul även på en liten skärm). Ganska normalt användande skulle jag våga säga. Om man är "superstressad-person-i-ledningsposition-som-pratar-konstant-i-telefon"-typen så skall man nog kika efter nån annan lur, om man inte känner för att springa runt med några extra batterier i fickan.

För att ge mitt svar på trådens fråga....
JA!..K700 är en mycket bra telefon.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 16:31

Nya tips.

Fick precis veta att tdiga sim kort (mitt är från -99) går på 5volt. Nya kör tydligen på 3.3v

Om man ska tro SE så ska detta vara ett upphov till kort batteritid.

/d

Ja, 5-voltskort har alltid varit en orsak till kort batteritid i nyare telefoner som är anpassade för 3,3 V. Jag minns att man rekommenderade kortbyte då 3-voltstelefonerna började komma. Ericssons första 3-voltstelefon är T28 så har men någon lur i serien T28-K700i och har ett 5-voltskort är det således dags att byta.

Det är således T28/T29/T39/A2618/A2628/A2638sc/T68m/T68i/T610/630/K700/R320/R520
/R380/P800/P900/P910/Z200/Z600/Z1010 som mår bäst av ett nytt 3,3-voltskort.

Ovanstående modeller är de jag kommer på som bygger på den grundplattform som infördes med T28. D.v.s laddare etc är identiska till samtliga dessa modeller.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-06 16:28
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Ja, 5-voltskort har alltid varit en orsak till kort batteritid i nyare telefoner som är anpassade för 3,3 V. Jag minns att man rekommenderade kortbyte då 3-voltstelefonerna började komma. Ericssons första 3-voltstelefon är T28 så har men någon lur i serien T28-K700i och har ett 5-voltskort är det således dags att byta.

Det är således T28/T29/T39/A2618/A2628/A2638sc/T68m/T68i/T610/630/K700/R320/R520
/R380/P800/P900/P910/Z200/Z600/Z1010 som mår bäst av ett nytt 3,3-voltskort.

Ovanstående modeller är de jag kommer på som bygger på den grundplattform som infördes med T28. D.v.s laddare etc är identiska till samtliga dessa modeller.

Hur vet man ifall man har den gamla modellen SIM-kort??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-06 18:21

Kan ni verifiera dessa buggar åt mig? (för er som har en k700i) Jag har själv testat på 3 telefoner men skulle gärna se om ni upplever samma sak:

* När jag använder leveransrapport på sms, skickar ett sms och låter skärmen gå i vila. Då kommer en leveransrapport och skärmen tänds. Åtgärdar jag inte det så ser jag inte om jag får vidare sms utan eventuella meddelanden som kommer kommer inte att visas under skärmvila (som det skall göra ovanför klockan)

* På mitt sim-kort har jag x antal sparade SMS, dessa tappar helt datum och tid stämpeln när jag tittar på dom. Tiden som visas där är när telefonen startades sen senaste nollställningen. Nu när jag uppgraderade mjukvaran så fick alla sms tiden från det jag startade den.

* Ljudet på kameran går inte att stänga av. Oavsett om jag har på eller av ljudet i telefonen.

* Klockan visas inte i skärmsläckarläget när jag har handsfree inkopplad.

* När man nyttjar playnow så får man först ladda hem låten på x antal kb innan man blir informerad om att det kostar pengar. Det innebär att jag får betala för nerladdningen även om jag inte vill betala för låten.

/glemme

  • Oregistrerad
  • 2004-08-06 19:38
Ursprungligen av glemme:

Kan ni verifiera dessa buggar åt mig? (för er som har en k700i) Jag har själv testat på 3 telefoner men skulle gärna se om ni upplever samma sak:

* När jag använder leveransrapport på sms, skickar ett sms och låter skärmen gå i vila. Då kommer en leveransrapport och skärmen tänds. Åtgärdar jag inte det så ser jag inte om jag får vidare sms utan eventuella meddelanden som kommer kommer inte att visas under skärmvila (som det skall göra ovanför klockan)

* På mitt sim-kort har jag x antal sparade SMS, dessa tappar helt datum och tid stämpeln när jag tittar på dom. Tiden som visas där är när telefonen startades sen senaste nollställningen. Nu när jag uppgraderade mjukvaran så fick alla sms tiden från det jag startade den.

* Ljudet på kameran går inte att stänga av. Oavsett om jag har på eller av ljudet i telefonen.

/glemme

Tror det är valt att vara så, dock kan tyckas irriterande.. (hur är tex relerna för det i korea ?Har för mig det måst finnas någon idiktion på att kort tas där..)

Ursprungligen av glemme:

* Klockan visas inte i skärmsläckarläget när jag har handsfree inkopplad.

* När man nyttjar playnow så får man först ladda hem låten på x antal kb innan man blir informerad om att det kostar pengar. Det innebär att jag får betala för nerladdningen även om jag inte vill betala för låten.
/glemme

Tror det är så att du får räkna med att all dra du requestar betalar du för... (på ett eller annasätt), det finns inga gratis luncher..

//Daniel vars K700 började att bara hela skärmen blinka myvcket och gjorde inget mer .. vi får se hur det gårr för den

Ursprungligen av glemme:

* Ljudet på kameran går inte att stänga av. Oavsett om jag har på eller av ljudet i telefonen.

Om du väljer profilen "möte" är kameran ljudlös. Inte för att det är bra lösning men det är enda sättet jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-09 09:57
Ursprungligen av glemme:

* När jag använder leveransrapport på sms, skickar ett sms och låter skärmen gå i vila. Då kommer en leveransrapport och skärmen tänds. Åtgärdar jag inte det så ser jag inte om jag får vidare sms utan eventuella meddelanden som kommer kommer inte att visas under skärmvila (som det skall göra ovanför klockan)

* På mitt sim-kort har jag x antal sparade SMS, dessa tappar helt datum och tid stämpeln när jag tittar på dom. Tiden som visas där är när telefonen startades sen senaste nollställningen. Nu när jag uppgraderade mjukvaran så fick alla sms tiden från det jag startade den.

* Ljudet på kameran går inte att stänga av. Oavsett om jag har på eller av ljudet i telefonen.

* Klockan visas inte i skärmsläckarläget när jag har handsfree inkopplad.

* När man nyttjar playnow så får man först ladda hem låten på x antal kb innan man blir informerad om att det kostar pengar. Det innebär att jag får betala för nerladdningen även om jag inte vill betala för låten.

1 & 2är fortfarande buggar

3 är lösningen att sätta kameran på helt ljudlös. ligger under profiler.. Störande då inga ljud kommer då. Men okej.

4: Lösningen är att ändra från "Energispar" till "automatisk" på belysning. Kul att deras support inte vet om det själva.

5: tja, bugg, featurerequest. Nåt är det iaf och jag tycker det är fel...

/glemme

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-07 15:14

Finns det någon här som vet om det går att få så när man har skrivit företagsnamn och kryssat i de i adressboken, att de står som i adressboken i telefonen sen. Alltså som rubrik.

Idag har jag vissa företag som jag bara skrivit företatsnamn och när jag synkar blir rubriken tom.

Någon som hunnit testa att synca med nya iSync ännu? funkar det bra?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-10 22:58

Jag har uppdaterat, fast verkar inte vara någon skillnad.

För jag får inte över mer info ifrån Adressboken, samma som tidigare. Inte gatuadress m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 10:32

Min synkning fungerar nu iaf.. Inga problem med att man måste para åt båda hållen.

sen funkar fjärrskärm. Ladda hem scripten från salling.com (salling Remote basics). så kan ni ha lite kul..

/glemme

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-11 12:35
Ursprungligen av glemme:

Min synkning fungerar nu iaf.. Inga problem med att man måste para åt båda hållen.

sen funkar fjärrskärm. Ladda hem scripten från salling.com (salling Remote basics). så kan ni ha lite kul..

/glemme

Fungerar det för dig att få över all fakta från Adressboken, inkl gatuadress m.m.??

Fjärrskärm funkar för mig med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-12 14:49
Ursprungligen av skatan:

Fungerar det för dig att få över all fakta från Adressboken, inkl gatuadress m.m.??

Fjärrskärm funkar för mig med.

Nej, företag och epost följer med men inget annat..

/glemme

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-12 16:44
Ursprungligen av glemme:

Nej, företag och epost följer med men inget annat..

/glemme

Ok, som för mig då.

Vet du om de går att lösa att få så om man har i kryssat företag blir de det företagsnamnet i Adressboken på telefonen?? Nu blir det ju namnet, och har man inget namn blir de tomt.

Workaround för att få med adresserna till K700:an

Detta fungerar men då inte via iSync.

Gör så här:
Markera alla adresser i adressboken (eller de du vill ha med).
Välj "exportera vCard-kort"
Spara tex på skrivbordet (det blir bara en fil).
Skicka filen via Bluetooth (skicka fil...).
Voila telefonen telefonen "splittar" upp filen till separata adresskort MED adresser (adresserna finns kvar om man senare syncar med iSync, men uppdateras inte).

//Johan

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-12 22:13
Ursprungligen av Johan Granström:

Detta fungerar men då inte via iSync.

Gör så här:
Markera alla adresser i adressboken (eller de du vill ha med).
Välj "exportera vCard-kort"
Spara tex på skrivbordet (det blir bara en fil).
Skicka filen via Bluetooth (skicka fil...).
Voila telefonen telefonen "splittar" upp filen till separata adresskort MED adresser (adresserna finns kvar om man senare syncar med iSync, men uppdateras inte).

//Johan

Galet.. funkar inte för mig de heller. När jag tar alla mina kontakter till en vCard-kort då blir den ca 630kb och när jhag ska skicka över den går de i ca 1kb/s vilket väl måste vara fel?

Och när jag bara tar en kontakt och skickar då kommer bara namnet med, inget annat?

Bevaka tråden