För alla Quinn-fans; we present to you....
Tetrinet!! Samma princip: ett tetris som du kan lägga in egen grafik i och spela mot andra. Vad är skillnaden då? Jo Tetrinet är otroligt mycket mer offensivt än Quinn. I Quinn slår man motståndarna genom att få bort rader som istället byggs upp på motståndarens spelplan. I Tetrinet finns det ett mycket ondare system. är du får bort rader skapas det specialblock märkt med en bokstav på planen. Lyckas man få till en kombination så att specialblocket elimineras så poppar bokstaven upp i ens "inventory". Denna bokstav innebär olika elaka saker för motståndarna. Vissa bokstäver innebär att jag kan få en motståndares block att röras till i en enda röra. Andra har "snälla" funktioner som man kan använda på sig själv, tex rensa hela sin spelplan eller få bort några rader.
En av de absolut elakaste specialarna är "S" som innebär att du kan byta spelplan med någon av motståndarna (för övrigt kan man hela tiden se alla andra motståndares spelplaner, till skillnad från Quinn där man bara ser sin egen). "S" är alltså väldigt uppskattat när ens egen spelplan inte ser något vidare ut.
Tetrinet kan spelas av 6 pers samtidigt. Man kan spela över internet direkt när man laddat ner det, antingen över officiella tetrinet.org servern eller skapa egen som i Quinn. För 5 år sedan när jag gick i gymnasiet gick alla raster åt att spela tetrinet på polarna. 6 pers som frenetiskt kastar elaka specialare på varandra. Det var otroligt kul och jag hoppas att vi kan testa spelet på 99mac. I Quinn har matcherna en tendas att ta slut väldigt snabbt. Räcker med att ett par personer får bort 3 rader efter 15-20 sekunder så sabbas 70 % av spelplanen för resten av spelarna. I Tetrinet har man alltid en rimlig chans att ta igen. Spelet är verkligen perfekt balanserat.
Laddas ner här (spelet är gratis förstås): TetriNet