Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GCC och MAKE for OSX?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är dags att använda OSX-maskinen till lite nyttiga grejer

I detta fall innebär det att göra GCC och MAKE tillgängligt.

Jag har laddat hem det stora utvecklarpaketet från developer.apple.com men inte installerat det. Paketet verkar innehålla otroligt mycket som fokuserar på att göra riktiga macprogram med gui, men jag är enbart ute efter GCC och MAKE just nu. Plus att paketet tar cirka 800 meg att installera, något jag inte kan tänka mig att vare sig GCC eller MAKE skulle ta om man bara installerade dem ensamma...

Vet någon hur man fixar så GCC och MAKE finns installerat och tillgängligt?

I Apples utvecklarpaket så heter kompilatorn "cc" och inte "gcc". make och gnumake finns också med.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
I Apples utvecklarpaket så heter kompilatorn "cc" och inte "gcc". make och gnumake finns också med.

Jag förstår. Finns det något sätt att installera bara detta utan att få med flera hundra meg saker som jag inte vill ha?

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-26 12:30

Kan du inte bara installera alltihop och sen bara slänga Developer mappen (200-300 MB). Du kommer ju ha kvar alla kommandoradsprogram. Sen tror jag att Apple kommer stödja GCC (GNU) 3 i 10.2 och inte enbart CC (FreeBSD) kompilatorn.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hgu:
Kan du inte bara installera alltihop och sen bara slänga Developer mappen (200-300 MB). Du kommer ju ha kvar alla kommandoradsprogram. Sen tror jag att Apple kommer stödja GCC (GNU) 3 i 10.2 och inte enbart CC (FreeBSD) kompilatorn.

Det skulle jag i princip. Grejen är dels att jag inte har tillräckligt med hårddiskplats för att installera allt, samt att hela installationen tar 850 meg. Om jag gör som du säger tar det mao likväl 550 meg för att få CC och MAKE. Är inte det orimligt mycket?

Installeraren ger mig följande alternativ:

• Developer Tools Software

• AppleScript Runtime Software

• Mac OS X SDK

• Developer Documentation

• Developer Example Software

Jag utgår från att vare sig CC eller MAKE bor i dokumentationen eller exemplen, men räcker det att installera EN av de andra för att få det jag vill ha?

• Medlem
  • International user
  • 2002-05-26 13:11

Jag antar att du kan manövrera i terminalen eftersom du vill ha make och gcc. Så här är ett förslag på vad du kan göra:

Om du går in i <paketnamn>.mpkg/Contents/Resources/ så finns det en bunt .pkg filer där.

Skriv

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">cd <paket>.pkg/Contents/Resources/
zcat <paket>.pax.gz | pax </pre>

så får du en lista på vad paketet innehåller. Kanske inte det smidigaste sättet, men det funkar och är roligare än att använda ett program för att lista filerna.

Pacifist tror jag det finns ett program som gör samma sak.

Mycket bra tips - stort tack! Pacifist gjorde dessutom processen väldigt smidig och enkel.

FYI: Detta gjorde att jag inte behövde installera 850 meg, det räckte med 28 meg.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hgu:
Sen tror jag att Apple kommer stödja GCC (GNU) 3 i 10.2 och inte enbart CC (FreeBSD) kompilatorn.

Vad menar du med det? cc på OS X är gcc.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">% cc -v
Reading specs from /usr/libexec/gcc/darwin/ppc/2.95.2/specs
Apple Computer, Inc. version gcc-937.2, based on gcc version 2.95.2 19991024 (release)</pre>

1
Bevaka tråden