Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Kommer port 25 som är spärrad för Bredbandsbolagets kunder att bli spärrad även för de som varit Bostream-kunder?
Det finns inga planerade ändringar i nätet. Port 25, 135-139 samt 445 kommer fortsatt att vara öppna.
Antingen har de backat för kritik eller kommit fram till att avtalen de har med sina kunder förhindrar en stängning. Men det vore ju trevligt om de kunde berätta varför de ändrat sig.
I teorin borde vi kunna relaya till smtp.bredband.net:25 och fortsätta kunna använda våra mailservrar trots att port 25 är stängd. Om det fungerar i praktiken återstår att se.
Ja, det är självklart. Tanken är inte att stänga av SMTP-trafik. Bara att tvinga den att passera deras system där Spam kan filtreras bort. Utan SMTP alls kan vi ju inte skicka mail utan webbinterface (typ Hotmail).
Så har man en server får man konfigurera en forwarder. Har man bara en vanlig klient får man konfigurera om kontoinställningarna.
Som jag skrivit i en annan tråd skapar detta problem för folk med bärbara datorer som byter ISP. Lite synd att operatörerna inte fattat att de KAN styra om trafiken transparent....
Ja, det är självklart. Tanken är inte att stänga av SMTP-trafik. Bara att tvinga den att passera deras system där Spam kan filtreras bort. Utan SMTP alls kan vi ju inte skicka mail utan webbinterface (typ Hotmail).
Så har man en server får man konfigurera en forwarder. Har man bara en vanlig klient får man konfigurera om kontoinställningarna.
Som jag skrivit i en annan tråd skapar detta problem för folk med bärbara datorer som byter ISP. Lite synd att operatörerna inte fattat att de KAN styra om trafiken transparent....
Hm, jag gillar idén med styra om trafiken transparent, kanske någon borde fråga operatören varför de inte styr om trafiken transparent? Lösningen är ju riktigt bra. Mängden spam reduceras samtidigt som inställningarna på datorerna (f.a. bärbara) inte behöver ändras.
Nackdelar?
Det är kanske inte en nackdel, men man måste ändå informera om det så att ingen sitter och felsöker eller testar SMTP-förbindelser utåt. (Skulle någon ringa mig till exempel och säga att de har problem med mailservern skulle jag telneta till port 25 och testa anslutningen. Vissa mailservrar och brandväggar är så anonyma som möjligt, så har ISP ha en anonym proxy och jag inte visste om det skulle det vara svårt att felsöka. Och jag skulle inte bli glad. Nu har de nog inte anledning att vara anonyma med detta, men det kan ställa till problem. Och det är ju inte alltid det räcker att informera abonnemangsinnehavaren. Användaren bakokm tangentbordet kan ju vara någon helt annan, som sitter och sliter sitt hår.
Men situationen är inte mycket bättre som den är iofs. Så svaret på din fråga är nog ett klart NEJ!