Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera filer till iTunes Music-mappen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 00:24

Hej,

kanske en ngt banal fråga men...

vad är fördelarna vs nackdelarna med att välja alternativet "Kopiera filer till iTunes Music-mappen" mot att bara ha en hänvisning till filen.

håller så sakteliga på att bygga upp och organisera mitt musikbibliotek med min ext fw-hd (300 GB), och funderar på hur jag ska ha det...

om jag vill ha "iTunes Music-mappen" på fw-hd, är det bara att ändra under inst i iTunes då?

//mmi

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 01:11

Fördelen är att du då får allt på samma ställe automatiskt.

Nackdelarna är bla att du antagligen kommer få massa dubletter och att det blir jobbigare att lägga in saker tillfälligt i iTunes.

Jag tycker inte att det är en bra funktion, bara jobbig.

I iTunes-inställningar/Avancerat kan du välja var iTunes Music-mappen ska finnas. Externa hårddiskar är inga problem.

• Medlem
  • 2004-08-18 03:01

Jag tycker du ska låta iTunes ta hand om din musik, se bara till att "taggarna" är rätt för annars får du lyssna igenom varenda låt eller så. Sen tycker jag att du ska använda AAC.

• Oregistrerad
  • 2004-08-18 10:49

Om du är seriös och ska bygga upp ett bestående bibliotek tycker jag definitivt att du ska ha "Kopiera filer till iTunes Music-mappen" samt Keep iTunes Music Folder Organized påslagna. Då sköter iTunes omdöpning av filerna och flyttar dom åt dig när du redigerar namn etc på låtarna. Jag kör det på en extern FW disk med lysande resultat. Här är det perfektion som gäller

Däremot ifall du brukar slänga in lite låtar och lyssna på under en tid för att senare kasta dom så är det ju enklare att inte ha det påslaget.

Så allt är väl egentligen upp till dig hur du tänker använda biblioteket.

Och ja, AAC är definitivt att rekommendera.

D.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 11:14
Ursprungligen av dennisb:

Om du är seriös och ska bygga upp ett bestående bibliotek tycker jag definitivt att du ska ha "Kopiera filer till iTunes Music-mappen" samt Keep iTunes Music Folder Organized påslagna. Då sköter iTunes omdöpning av filerna och flyttar dom åt dig när du redigerar namn etc på låtarna. Jag kör det på en extern FW disk med lysande resultat. Här är det perfektion som gäller

Däremot ifall du brukar slänga in lite låtar och lyssna på under en tid för att senare kasta dom så är det ju enklare att inte ha det påslaget.

Så allt är väl egentligen upp till dig hur du tänker använda biblioteket.

Och ja, AAC är definitivt att rekommendera.

D.

Tack för era synpunkter!

Om det mesta är importerat och kodat med mp3 idag, finns det ngn vits med att koda om det till AAC.
Och hur gör jag det enklast i så fall?

//mmi

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 11:40
Ursprungligen av mmi:

Tack för era synpunkter!

Om det mesta är importerat och kodat med mp3 idag, finns det ngn vits med att koda om det till AAC.
Och hur gör jag det enklast i så fall?

//mmi

Du bör inte komprimera om redan komprimerad musik. Däremot kan det vara idé att komprimera om okpomprimerad originalmusik i aac, då det blir bättre ljud vid samma storlek på filerna. (om du orkar vill säga)

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 12:03

AAC är väl bättre vid lägre bitrate? Vid högre bitrate är det mindre skillnad mellan AAC och mp3. Däremot vinner mp3 då det finns annan hårdvara (bilstereos, hemmastereos) etc som fixar mp3-skivor.

Tänk efter noga innan du importerar 100 talet skivor i AAC.

Annars, lyssna på dennisb här. Låt iTunes sköta biblioteket, det blir perfekt.
Vill du ta bort en låt är det bara backspace i Library som gäller så försvinner den, inga konstigheter. Så lägga till/ta bort är inga problem.

• Medlem
  • 2004-08-18 15:17

Men om du importerarbara för att lyssna en stund, kan du göra en gruppering av dem låtarna och sen ha dem i en smart spellista.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-20 00:08

AAC i 128 kbps låter mycket bättre än MP3 i 160 kbps. Du får alltså både mindre filer och bättre kvalitet med AAC.
Här är ett bra exempel: En låt i MP3 160. Samma låt i AAC 128.
Fast nackdelen med AAC är ju att väldigt få program/enheter klarar att spela upp formatet. Det är väl i princip bara iTunes, Winamp, iPod, Motorola-telefoner och någon mer. Men AAC är ändå uppföljaren till MP3, så om några år kommer det nog att vara mer spritt tror jag.

Ursprungligen av Rajje:

Men AAC är ändå uppföljaren till MP3, så om några år kommer det nog att vara mer spritt tror jag.

YES, thats right! Läs mer om detta här http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=13634395

/t

1
Bevaka tråden