Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad orsakar "Kernel Panic" för er?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan 10.2 kom har mina totalfrysningar av OS X minimerats till i princip inga. För nån vecka sen satte jag på screensaver-funktionen och sen dess har datorn råhängt sig ett par gånger (medan savern varit igång).

Jag läste i en annan tråd om nån som råkat ut för hängningar när den inbyggda ftp-funktionen använts.

Så vilka program och systemfunktioner har orsakat Kernel panics för er andra? Vad bör man undvika att göra?

Hemma: 1 GHZ MP - inga panics alls i Jaguar.

Jobbet: 800 Mhz MP - 3 panics på ett halvår. Ingen riktig koll på varför. Det varit den där grå rutan med text på 4 språk som hoppar fram plötsligt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Hemma: 1 GHZ MP - inga panics alls i Jaguar.

Jobbet: 800 Mhz MP - 3 panics på ett halvår. Ingen riktig koll på varför. Det varit den där grå rutan med text på 4 språk som hoppar fram plötsligt.

Sedan jag kopplade bort min Keyspan USB-hub har jag inte haft någon Kernel Panic, den där netonade rutan med text på 4 språk. USB-tillbehör verkar kunna störa OS X, jag har hört det även från annat håll.

Jag har fått två på en vecka
Nyköpt iBook, första gången vid start och andra gången i Safari (som f.ö. krashat många gånger, Mail likaså ).

Macnamus: Det ska inte hända, be någon ta en titt på din dator, eller installera om system/byt minnen.

Vill jag sänka OS X så är det bara att börja leka lite med SMB, inbyggda FTP-klienten och diverse andra nätverksprotokoll.

Lite 50-50 där alltså.

En kopieringsskyddad CD.

Norton Utilities.

Ett trasigt intern-minne.

Keynote

Ingen kernel panic men.. Rycker man bort nätverksladden med några remote-diskar upmountade så kan findern bli helt upphängd.. verkar inte som att den timeoutar nångång heller.. kan stå och badbolla i flera timmar..

Störande är de, speciellt med laptop när man inte alltid kommer ihåg att mounta lös alla enheter innan man rycker sladden om man ska iväg.

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-09 16:45

Har haft lite problem, först hände det en gång, när jag startade datorn, sedan någon dag efter hände det igen.. men då kom det tillbaka så fort jag startade om datorn.. surnade till rejelt och började leta fram telefonnummret till Apple support.. (visste då inte att det var dettas som hette kernel panics) men tillslut gick den igång.. då slutade jag stänga av min dator, är en ibook.. sätter den i väntläge.. nu har jag dock krabbat med ftp findern och fan vad många omstarter det har blivit då dock har jag sluppit kernel panics.. fram tills idag.. då jag vaknade i natt och det kommit en under natten när skärmsläckaren varit på.. skumt.. enligt apple support trodde de att det kunde varit ramminet.. (billigt, 350 kronors minne)...

mitt enda kpanic med jaguar har vart då jag stoppade in en cd, exakt i samma stund som jag väckt datorn ur vila.

stod nått om ms-dos filesystem i panic.log

SMB

Dave 4, när den ska ansluta till vissa Windows-servrar på jobbet.

har inte haft någon sedan 10.1.

nu:
eMac 700 cdr/rw
os x 10.2.3
original tgbord
logitech mouseman dual optical

("fulminnne" från datorbutiken sitter i burken )

• Oregistrerad
  • 2003-02-10 12:16

Jag har lyckats få den där roliga rutan med flera språk när jag haft igång itunes iphoto och deletat filer från idisk samtidigt som jag vill koppla ur min kamera.. då stannar allt ett tag och finder hänger sig tillsist och går inte att starta om.. Om man försöker så kommer textrutan upp.. Verkar vara just usb kopplingen till kameran som är den felande länken.

/Johan

Lyckades få grå ruta med språklektion på alldeles nyss, för första gången 10.2.3
Skulle bara tömma papperskorgen, helt undrande vad det kan vara?

[ 10. februari 2003, 12:36: Meddelandet ändrat av: Victor ]

Får Kernel Panic en gång i veckan, har inte lyckats lista ut varför jag får det. Misstänker att det kan vara minnena.

Datorn kraschar varannan dag också för övrigt...

Du kör OS X? Du borde nog åtminstonde installera om systemet. Börja med en vanlig ominstallation, allt är kvar som förut men ev felaktigheter rättas till.

Förresten, om datorn kraschar varannan dag men du får kernel panic en gång i veckan.. hur kraschar då datorn varannan dag? kraschar gör den ju endast av kernel panic.

Min datorer kraschar aldrig, helt seriöst alltså.
Min Ti - arbetsdator går bara ner i vila och upp igen på morgonen. OS X kraschar inte såvida man inte fifflat med något i systemet alt har dåliga drivsar för 3e partsprogram som påverkar systemet.

[ 10. februari 2003, 13:31: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-10 13:36

En katt?

Nej! Det var en Kennel Panic jag tänkte på, sorry

Jag får nästan alltid kernel panic om jag försöker ansluta till datorer i det lokala nätverket. Vissa datorer tar hur lång tid som helst på sig och då avbryter jag. Vid nästa försök att koppla upp mig får jag alltid kernel panic.

• Medlem
  • 2003-02-12 21:34

helt oväntat så fick jag KP idag när jag loggade en användare!
konstigt...

• Oregistrerad
  • 2003-02-12 21:41

Minnet, verkar det som.

1
Bevaka tråden