Jag har suttit och knåpat ihop ett bildspel i Flash som dynamisk laddar bilder med hjälp av funktionen loadMovie. Brydde mig inte om att testa så mycket i webbläsare förrän precis i slutet och då visade det sig att ingenting fungerade i ett flertal webbläsare. Jag lokaliserade felet till loadMovie-funktionen men kan inte komma på vad jag ska göra för att få det att fungera. Kan någon med lite kännedom om actionscript säga vad det är för fel på följande kod:
_root.onLoad = function() {
_root.createEmptyMovieClip("myclip", 0);
myclip.loadMovie("url");
}
där "url" är sökvägen till någon godtycklig jpg-fil (har prövat både exakta och relativa sökvägar utan resultat). Koden placeras i ett helt nyskapat projekts första ruta men fungerar bara fullt ut i IE (till både mac och pc). I Opera till mac kan man se filmen om man ser den genom en webbserver men inte om man ser den lokalt. I Firefox och Safari fungerar det varken eller.
Flash-filmen är gjord i Flash MX och alla webbläsarna använder den senaste versionen av Flash-pluginen. Jag kan inte för mitt liv förstå vad som är fel, antagligen något väldigt grundläggande eftersom jag inte kan hitta någon annan med samma problem när jag googlar på det...