Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textedits ordböcker

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag rotar runt och letar i mitt OS X för att se vad som finns.

Har nu hittat programmet "TextEdit" och ser att det finns stavningskontroll i det, men jag har bara en English(Apple) ordbok. Är det någon som har en svensk ordbok?

Sen har jag letat för att hitta vart på disken ordboken finns ..... jag letar fortfarande!
Någon som kan ge mig pathen till "TextEdits" ordbok/böcker?

mvh
Olof

PS
Kan någon rekomendera en bra bok om OS X.
DS

• Medlem
  • 2001-12-28 20:55

Vad jag kan minnas / vet (detta är ett kärt ämne) finns det ännu inga ordlistor utom den engelska. Detta kan jag inte garantera eftersom jag med största anglofila nöje särskriver utan att skämmas, jag har inte kollat så noga. Skulle dock tro att filen du letar efter finns i /System/Library/Services/AppleSpell.service/Resources/English.lproj/bindict (en svensk skulle funnits under Swedish.lproj). Problemet här är att det visserligen kraftiga men underutvecklade rättstavningssystemet i OS X är ett ganska duktigt NeXT-arv så vad du ska göra med den är tveksamt.

Därför har de flesta komersiella texteditorer som finns för OS X egna eftersom de knappast kunnat vänta på att Apple ska få det proverbiella arslet ur. Det coola med hela systemet är att vilket program som helst oavsett hur banalt kan bjuda på spellchecking medan du skriver... Frogblast tex, att inte fler gör det är underligt.

Nu finns det ju alternativ om jag inte minns helt fel, OmniDictionary tex. Dessutom så registrerar den sig som en tjänst globalt för hela oset.

Ett annat alternativ är Aspell

Sen finns det ju en uppsjö av fristående spellcheckers tex Excalibur.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Lukas:
....
Problemet här är att det visserligen kraftiga men underutvecklade rättstavningssystemet i OS X är ett ganska duktigt NeXT-arv så vad du ska göra med den är tveksamt.
.....

Om du har tid, förklara det där med NeXT-arv för mig.
Hängde inte riktigt med där.

mvh
Olof

1
Bevaka tråden