Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Summera fält beroende på innehållet i annat fält

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 22:20

Jag håller på att bygga en databas som ska ligga till grund för betygssättningen för mina elever. I tabellen jag bygger nu håller jag på att definiera de delmoment som en kurs består av. De olika delmomenten ska viktas olika mycket när databasen i slutänden ska föreslå ett betyg enligt formeln:

(Betyg för delmoment (Bd) 1 * vikt 1 + Bd2 * vikt 2 + Bd3 ' vikt 3 osv.) / Totala antalet vikter = Betyg

Nu vill jag ha det totala antalet vikter i varje post för att hålla koll på hur jag viktar momenten. Jag skulle kunna använda mig av ett summeringsfält om det inte vore så att jag i tabellen lägger in olika prov. Som det är nu räknar summeringsfältet ihop alla vikter för samtliga prov (poster). Hur gör jag så att fältet bara summerar de vikter som gäller för just den kursen (ett urval av poster)?

Se bifogad bild. Kurs A är där korrekt summerad i fältet för totalt antal vikter

/Björn

Senast redigerat 2004-07-21 22:32
  • Medlem
  • 2004-08-20 10:13

På vänstersidan av bilden står det fält 1,2,3 o.s.v. Jag hoppas här att du menar poster (records) och inte fält.

Är alla rader olika poster gör du följande:

Skapa en självrelation till fältet kursnamn (kursnamn::kursnamn)

Total viktning blir då ett beräkningsfält med funktionen

sum(kursnamn::viktning)

Funktionen heter sum i den engelska versionen av FM och används för att summera flera olika fält - men i det här fallet summerar den över relationen i stället.

1
Bevaka tråden