Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortera utan "The"

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-21 18:32

Jag har läst nånstans (hittar inte tråden) att man kan trixa med iTunes i ResEdit så att den inte sorterar The Cult på T utan på C. Finns et enklare sätt nu för tiden, eller andra sätt som inte involverar ResEdit?

*sliter med rippningen av alla mina cd-plattor...*

• Oregistrerad
  • 2004-08-21 19:05

Om du nu inte kallar Cult för The Cult så ändra The Cult till Cult då? (batchändra…)

Jag använder iTunes 4 och alla mina "the" ignoreras. The Beatles sorteras på B, The Roots på R, etc...

Här är tråden du letar efter!

Det sorteras rätt om man har engelska som systemspråk, men det går att fixa med resedit som du sa.

Min sorterar utan att bry sig om "The" fast svenskt system. Inget ResEdit inte... iTunes 4.6

• Oregistrerad
  • 2004-08-21 19:46
Ursprungligen av Leftrustle:

Min sorterar utan att bry sig om "The" fast svenskt system. Inget ResEdit inte... iTunes 4.6

Verkar ju stämma när man tittar på sin egen iTunes…
…man kan ju undra varför Baron frågar

Men det enkla svaret är väl:
Det enklare sättet nu för tiden är iTunes 4.6

Jag fattar inte varför man ska sortera på något annat än "The"? Heter gruppen "The XXX" då är väl "T" första bokstaven?
Jag har Itunes 4.6 och jag skulle vilja ta bort denna konstiga sortering av "The". Går det utan att byta Itunes?

Upplys mig.

Ursprungligen av Alphonze:

Jag fattar inte varför man ska sortera på något annat än "The"? Heter gruppen "The XXX" då är väl "T" första bokstaven?
Jag har Itunes 4.6 och jag skulle vilja ta bort denna konstiga sortering av "The". Går det utan att byta Itunes?

Upplys mig.

Hmmm, har funderat på samma sak fast av en liten annan anledning. Heter t.ex. Rolling Stones just "Rolling Stones" eller heter de "The Rolling Stones"?

• Medlem
  • 2004-08-21 23:17

Upplys mig.

Engelska språket har under sin långa historia samlat på sig många regler. Det du beskriver är en sådan regel, nämligen att The inte räknas vid sortering.

• Medlem
  • 2004-08-21 22:30

hm... jag var lite för snabb där. Så var det inte i iTunes 4.1 har jag för mig.

Resedit, Finns det för OSX?

• Medlem
  • 2004-08-21 22:50

Bäst vore om man kunde bestämma vilket ord artisten ska sorteras på själv. Tex vill jag att alla mina Rockande samen ska sorteras på S.

Ursprungligen av Baron:

Bäst vore om man kunde bestämma vilket ord artisten ska sorteras på själv. Tex vill jag att alla mina Rockande samen ska sorteras på S.

Jag håller med. Man skulle enkelt kunna få välja hur man vill sortera. T.ex. vill man kanske sortera en del artister efter efternamn. Precis som man gör i svenskan. Och slippa den engelska "hjärntvätten".

Inte är det väl så konstigt att "The" ignoreras. Man går väl inte till avdelningen T i skivaffären om man ska hitta något med Beatles, eller Clash, eller Doors. Jag förväntar mig att hitta Beatles vid B, Clash vid C och Doors vid D. Inte alla dessa oändligt många grupper med ett The vid T.

Hur hittar man då gruppen "The The"? Försvinner de i cyberspäjs?

Hur hittar man då gruppen "The The"? Försvinner de i cyberspäjs?

Bandet med det perfekta pirat-skyddet

• Medlem
  • 2004-08-22 22:26

Enkelt, döp alla till "xxxx, The" så gjorde jag, mycket jobb men väl värt det.

Briljant! :tummeupp:

1
Bevaka tråden