Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sparad sorteringsordning i tabeller med mycket data

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-22 16:51

Jag har ett behov av att snabbt presentera mycket data (10000<x<100000) poster i vissa tabeller sorterade i en annan ordning än "creation order", nämligen från ett tidsstämpelfält.

Har sökt runt lite på t ex filemaker.com och i föregående versioner av FM (jag anv dock 7) är det enda svaret att man när man går in i tabeller och vill ha de sorterade i en annan ordning än "creation order" måste man också lägga till ett sorteringssteg. Problemet är att om det är mycket data tar denna sortering mycket tid och jag skulle därför önska att posterna som standard istället för "creation order" låg lagrade i tabellen efter mitt tidsstämpel-fält.

Om jag alltså förstått infon på filemaker.com rätt är detta inte möjligt med FM. Frågan är om det är möjligt med en övergång till FM-server alternativt låta FM jobba mot en MS SQL-server? Eller finns det någon annan lösning?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-22 19:12

Det du kan göra är att:
- Spara en tom kopia av din databas.
- Sortera posterna i ursprungsdatabasen på ditt önskade fält.
- Gå in i din nya, tomma databas och importera alla data (matcha fältnamn).

Du har nu en databas där Creation Order är den samma som sortering på ditt fält.

Ok, det är en sniken fuskvariant men det funkar i de flesta fall. Men det är klart att om du ändrar ofta i ditt tidsstämplingsfält så blir det ju jobbigt.

1
Bevaka tråden