Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuplösningar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-23 11:58

Tjenare!

Jag fått uppdrag att fixa ett bra och enkelt sätt att kunna göra backuper på ett mindre företag.

På sitt kontor har de 3 stationära och ibland kommer det över 2 bärbara datorer.

2 av datorerna användsknappt men de vill ändå kunna backupa dem.

Jag tänkte först en FW-hårddisk, med ca 250 gb, vilket absolut räcker till alla datorer ihop. Men min fråga är går det att använda eb FW-hårddisk till flera datorer?

Att man har t ex bara vissa mappar från varje dator som skall backupas. Någon som har tips på bra FW-hårddisk för detta eller någon annan lösning??

Menar du att du alternerar hårddisken mellan datorerna? För såvitt jag vet går det inte att dela en FW hårddisk på så sätt att mer än en dator är inkopplad samtidigt.

/CX

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-23 12:14

Jag tror det blir en sån här, någon som vet ifall de är bra??

http://dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010067328

En sådan hårddisk borde fungera bra.. kör någon backup programvara som plockar de viktigaste mapparna, databasfiler mm.. från användarnas datorer till separata mappar på lagringsenheten. Har inte så bra koll på backup program men någon annan kanske kan hjälpa till.

Ett alternativ kan ju vara att köpa in en billig server som sitter på nätverket och använda den som backupserver. Kör de mac eller PC på företaget?

Ursprungligen av skatan:

Jag tror det blir en sån här, någon som vet ifall de är bra??

http://dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010067328

Den får rätt dålig kritik i ArsTechnica. http://arstechnica.com/reviews/004/netdisk/netdisk-1.html

Om du markerar HD'n, väljer Visa Info och sedan kryssar för "Bortse från ägarskap på den här enheten", så kommer alla användare i vars dator som denna hårddisk kopplas in i kunna läsa och skriva alla filer. Var det det du tänkte på eller?

Om den däringa hårddisk-med-nätverkskort är bra eller inte vet jag inte, men jag undrar om den är nödvändig. Antingen så promenerer man runt med HD' mellan datorerna och gör backup, eller så kopplar man in HD'n på en av datorerna och installerar ett program för att göra backup över nätverket.

Enklast är förstås att man mountar hårddisken via ett schemalagt Applescript och sedan kopierar vissa mappar och filer dit. Lite bättre alternativ är att köpa Retrospect eller något annat backupprogram i vilket man har en serverversion och en klientversion som automatiskt och schemalagt kan göra backup.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-23 12:39

Tyvärr använder företaget endast PC..

Men tror det blir en sådan nätverks-hårddisk. Verkar smidigast. De gäller så lite data så lär räcka.

Spara all viktig data på en nätverksdisk och ta sen regelbundna backuper på den med en DLT eller AIT bandare (eller dvd-rw om ni har lite data). kan kännas onödigt klurigt men då vet man iaf att man får ha kvar sin data

Det vanligaste sättet man blir av med data på är att man råkat kasta bort den, inte hårdvarufel.

1
Bevaka tråden