Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear trådlös säkerhet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-08-23 13:40

hej!
Jo det e så att jag har nu skaffat en netgear Model WGR614. och kör trädlös internet hemma. men jag har några frågor om den.

Jag vill nu göra att det e bara två datorer hemma som kan surfa trådlös hemma, så inga andra människor kan surfa med mitt IP nr.
räcker det då att jag ställer in på Wirless card Access list på dom två datorerna jag vill kunna surfa trådlös och sedan sätta " turn access on"? eller är det mer inställningar jag måste göra för att förhindra andra datorer att kunna surfa på mitt internet?

Tack på förhand!

/Alex

slå på WEP kryptering, då måste anslutande dator knappa in rätt kodnyckel för att kunna ansluta. Har du både access control och WEP så tror jag det är hyfsat säkert. Så kör jag iallafall.. Grannen ser mitt nät men när han försöker ansluta så går det inte pga låsta mac adresser och att han saknar WEP nyckeln

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-08-23 19:45

oki, jag har ju nu bara access control på nu... tror du funkar ändå utan WEP? kollade lite på inställningar och jag e inte så insatt i såna inställningar å sånt nätverks grejer =P men e det bara och köra "Open System" och sedan välja mellan 64 eller 128 bit sedan skriva dit kodnyckel?? för man kunde sedan välja olika "keys" och Passphrase? hehe som sagt... inte så insatt i sådana

WEP kryptering skall vara på annars kan någon sniffa upp din datatrafik som annars går okrypterat.

Så här gör du för att ställa in krypteringen

1. Klicka på Wireless Settings
2. Välj ett namn på nätverket SSID:
3. Välj "Region" europa
4. Välj "Channel" 01
5. Välj"Mode" g & b
6. Autenthication type välj automatisk
7. Välj 128 bits kryptering
8. Skapa en kodnyckel genom att skriva in valfritt ord i "Passphrase" Klicka på generate.

Nu skapas en kod i key1. Denna måste du ange när du försöker ansluta från din dator. det är denna kod som är krypteringsnyckeln.

Efter detta så är allt klart. skulle det skita sig så du inte kommer åt routern från din dator via trådlöst så är det ju bara att ansluta med kabel istället och göra om inställningarna.

Se min bifogade bild hur det ska se ut i inställningarna.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-08-24 01:36

Tja!
det funkar bra nu! gjorde som du sa och det funkar klockrent! tack! nu känns det säkert att ha trädlös internet men vad händer om jag nu skulle råka inte ha den koden nu som det behövdes för att komma in? hur ska man kunna ta in sig i routern då?

ansluta med kabel går ju alltid, då behövs ingen WEP nyckel, eftersom krypteringen bara gäller den trådlösa delen av routern

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-08-24 09:55

oki, jupp man lär sig nåt nytt varje dag hehe. Då vet jag det! tack för alla svar jag fick! verkligen en bra forum!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-24 10:02

Har "Netgear Model WGR614" samma prestanda som Airport Extreme?

Ursprungligen av gert:

Har "Netgear Model WGR614" samma prestanda som Airport Extreme?

ja, men den har ingen usb-port för att ansluta skrivare och den är inte (tror jag) lika 'själv-administrerande' som apples egna.

jag kör wgr614 och den fungerar klockrent.

förresten passade jag på att confa för wpa ps istället för ingenting, sporrad av den här tråden!

99mac regerar!

Senast redigerat 2004-08-24 11:17
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-08-24 15:41

Om det går så är det alltid bra att stänga av SSID broadcast, dvs att routern skickar ut nätverksnamnet i luften, då måste du veta vad nätet heter för att kunna ansluta

Byt lösenord på administratörskontot i routern.

Om möjligt, stäng av administratörsmöjligheterna över den trådlösa delen, så att du bara kan göra det från det trådbundna nätet.

Dock har inte alla routrar alla inställningsmöjligheterna.

1
Bevaka tråden