Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockerad Mailserver!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejsan!

Har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Har en egen Server här hemma, där jag bland annat kör en mailserver. Nu har mitt IP-nummer blivit blockat så jag kan inte skicka mail till personer med telia.com adresser. Vet att felet är mitt eget, glömde att sätta på SMTP-lösenord för att kunna skicka mail från vår server. Någon har tydligen lyckats skicka nån form av SPAM via min server, nåja det är nu fixat. Nu undrar jag om det är någon som vad för spärrlista telia använder sig av och hur man kan bli borttagen från denna lista. Så det inte blir nått tjafs om den saken så har jag inte Telia utan Bostream som leverantör av bredband så det är inte så enkelt att Port 25 är spärrad. Jag kan skicka mail till en hel bunt andra domäner, det är bara telia som strular.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 18:28

Hej

Står det inget i mailet du får tillbaka? Man ska få ett svar tillbaka där det står att det inte går att leverera på grund av att din mailserver är blockad och en länk med information om hur man gör för att få bort sig själv ur listan.

Kolla om ditt IP är med här:
http://www.mail-abuse.com/support/lookup.html

Om det är det så finns det en länk där man kan begära att bli borttagen.

Lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 10:34
Ursprungligen av johan.valterson:

hejsan!

Har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Har en egen Server här hemma, där jag bland annat kör en mailserver. Nu har mitt IP-nummer blivit blockat så jag kan inte skicka mail till personer med telia.com adresser. Vet att felet är mitt eget, glömde att sätta på SMTP-lösenord för att kunna skicka mail från vår server. Någon har tydligen lyckats skicka nån form av SPAM via min server, nåja det är nu fixat. Nu undrar jag om det är någon som vad för spärrlista telia använder sig av och hur man kan bli borttagen från denna lista. Så det inte blir nått tjafs om den saken så har jag inte Telia utan Bostream som leverantör av bredband så det är inte så enkelt att Port 25 är spärrad. Jag kan skicka mail till en hel bunt andra domäner, det är bara telia som strular.

Konfiguera din SMTP-server att använda din operatörs SMTP för leverans, då slipper du även problem med att bli blockad pga icke betrodd ip-serie.

/Kalle

Jag har ett liknande problem med min mail server, men i mitt fall så fungerar inte Reverse DNS.

Mitt bredbands bolag har inte service för Reverse DNS, så jag håller på att byta leverantör för att få det att fungera.

Telia vägrar att ta e-mot e-mail ifall the Reverse DNS pekar på en annan domain än den som mailadressen skickar ifrån.

Många Spam-tjänster fungerar så att de stänger TCP-sesisonen när de ser att IP-adressen är på en RBL-lista. Så något felmeddelande måste man inte få.

mahlkvist, vad har du för ISP? De flesta brukar ju ha reverse-DNS, även om den inte går att ändra. Har du fast IP-adress?
Kan du inte peka din mx-pekare på det hostnamn du får vid baklängesuppslag på IP:n? Borde fungera.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

mahlkvist, vad har du för ISP? De flesta brukar ju ha reverse-DNS, även om den inte går att ändra. Har du fast IP-adress?
Kan du inte peka din mx-pekare på det hostnamn du får vid baklängesuppslag på IP:n? Borde fungera.

Jag bor i USA och har Comcast. Tyvärr så har de inte tjänstan tillgänglig för sina kunder. The reverse DNS pekar på deras egen domain. Man kan inte heller få en statisk IP adress som privatperson, så därför ändrar jag bolag till Speakeasy.net. De har en mycket bra kund service och alla tjänster som jag behöver.

Det är bra med forum som dessa Man får alltid nya ideér att testa.

Tack för tipset med mx-pekaren, ska se ifall det kan lösa en del av problemet.

/Jonas

Testa att surfa till www.ordb.org och sök efter din ip-address och se om den finns med i registret. Där kan du också testa din server för att se så den inte är en öppen relay.

Kan väl också tillägga, med en dåres envishet, att om man inte kan såna här grejjer ska man aldrig sätta upp en mailserver hemma. Fallgroparna är många och det ställer stora krav på den som kör servern. Det räcker inte att bara sätta upp den och slå av relay-funktionen utan det gäller att ständigt hålla sig uppdaterad med eventuella buggar och annat i sin mailserverprogramvara.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Kan väl också tillägga, med en dåres envishet, att om man inte kan såna här grejjer ska man aldrig sätta upp en mailserver hemma. Fallgroparna är många och det ställer stora krav på den som kör servern. Det räcker inte att bara sätta upp den och slå av relay-funktionen utan det gäller att ständigt hålla sig uppdaterad med eventuella buggar och annat i sin mailserverprogramvara.

Helt riktigt. Bra sagt!

1
Bevaka tråden