Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eget tema för OS X - vad tycker ni?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-01-05 13:36

Sammanfattar tråden:
Jag har gjort två egna teman. Båda funkar i Duality. Ladda ner Duality och installera. Lägg sedan tema filerna (mapparna) i library/themes

Ladda ner SmoothStripes här!

Ladda ner Brushed här!

(Gammal text: Vad tror ni? Mitt hemmagjorda tema där jag har tagit bort alla aqua linjer, inte så tokigt va? Har ni något förslag på vad som kan vara bättre? Och om ni fick välja en färg på aqua knapparna o scroll lister osv vad skulle ni vilja ha för färg då?)

[ 17-01-2002: Meddelandet ändrat av: bOOzo ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-05 15:12

för att du skulle kunna få mig att använda det så krävs det att du har någon form av mönster istället för aqua-linjerna, för jag tycker att de platta ytorna som finns i flera OSX theman inte är speciellt fula.
Själv föredrar jag när fönsterkanterna är rundade, men även det är nog en smaksak.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-05 15:15

Emn, skrev lite fel. Vart jag ville komma var att jag föredrar när det är ett mönster i menyerna framför släta ytor.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-01-05 15:32

Ganska snyggt och stilrent, men rundade kanter på fönstren önskas helt klart...

Sedan tror jag på att största behovet av skinz till OSX vore att någon tog fram hack som plockar bort transparenser och andra effekter o.dyl så det flyter på lite bättre på äldre burkar.

• Oregistrerad
  • 2002-01-05 15:49

Jag vill se ett helt sv/v tema för OS X. Då lär datorn gå som ett spjut!! OK, det är förstås mest på skoj, men det skulle nog gå att göra ganska läckert. Jag gillar grafiken i Tetris 1.0 från 1988 skarpt! Se bild.

• Oregistrerad
  • 2002-01-05 19:04

Som synes har jag gjort rullgardinerna solida. Det går att göra så att menylisten på fönster förblir solid även när det ligger i bakgrunden, men mycket mer går inte, då måste man ändra mer än GUIt.
Men ärligt talat så märker jag inte hastighetsförändring alls, men det kan vara bekvämare med solida menyer så att det är lätt att se vad som står..

Rundade hörn är inte svårt att fixa, kan ju ha två versioner av temat, ett med kantiga o ett med rundade hörn. Men menyraden tycker jag ska vara kantig.

Om ni vill att datorn ska gå snabbare så hjälper det nog inte mycket att ändra på GUIt, jag tyckte det var kul att göra bara

Däremot finns det ju ett antal "haxies" på versiontracker som tar bort skuggor från fönster t ex.

>>bOOzo

Oerhört snyggt! Randningen på fönster som Apple har i orginal är säkert en eftergift då de varit ängsliga att folk inte direkt ska kunna avgöra att operativet framför dem är OS X.

Citat:

Däremot finns det ju ett antal "haxies" på versiontracker som tar bort skuggor från fönster t ex.

Finns det någon som inverterar texten i det som är markerat i t.ex en ordbehandlare?
Eller har jag missat någon inställning???
--
mvh
Olof Svensson

[ 06-01-2002: Meddelandet ändrat av: Olof Svensson ]

Citat:

Randningen på fönster som Apple har i orginal är säkert en eftergift då de varit ängsliga att folk inte direkt ska kunna avgöra att operativet framför dem är OS X.

Eller så tycker de som jag: att det är snyggt och ger lite liv. Finns det något tråkigare än en enfärgad yta på en skärm? Det finns inget som tillåts spela på den - inga skuggor, inga färgskiftningar (om man inte som jag har TFT-skärm), ingen textur, ingenting!

Less is bore.

Citat:

Och om ni fick välja en färg på aqua knapparna o scroll lister osv vad skulle ni vilja ha för färg då?

lime som på min iBook. Är det svårt att ändra färgerna? Jag skulle verkligen vilja göra det på min dator - byta ut allt blått mot lime.

• Oregistrerad
  • 2002-01-09 12:07

Det är inte svårt att ändra färgerna (med rätt program), men det tar tid..

Vad tror ni om det här temat???:

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: bOOzo ]

Ser ju precis likadant ut som Iridum..

XThemination

• Oregistrerad
  • 2002-01-10 14:25

...NOT!

Vad är det för likheter...?

dom är väl rätt så uppenbara. Även om previwen är mörkare. Har den på min X burk och den ser precis likadan ut som din. (då menar jag två första)

Iridium Theme för MacOS X (har funnits ute ett bra tag)

• Oregistrerad
  • 2002-01-10 18:32

Ok, trodde du menade andra. Dom första är isånna fall lika Aqua, och det är meningen. Iridium är mörkare och väldigt grått, du ser ut att ha dragit på ljusstyrkan på den bilden...

Jag ska posta två nya bilder, jag har gjort om dom sen jag postade dom första.

Säg till när du har klara teman att posta.. Det är roligt att fler gör teman..

Om ett tag kanske vi får mer "k2" kavlités teman..

Håller själv på med oändlighets projektet med ett QNX Photon tema..

Snabbar fråga: vad ska man använda för "tema-hanterare" tycker ni? jag prövade metamorphX men den historien slutade med att det inte gick att starta fönsterhanteringen överhuvudtaget... lite rotande i single user mode och ett par omstarter senare efter chansartat bortagande av gamla Extras.rsrc filer så funkar vanliga Aqua igen. vågar inte testa igen? Är jag enasam om detta? Eller finns det ngn bra tema-hanterare"

• Oregistrerad
  • 2002-01-11 08:44

Använd INTE metamorphX, det funkar inte ordentligt med senast OS X!
Du ska istället tanka ner det nyligen släpta Dualtiy som finns på www.versiontracker.com

Jag ska ladda upp mitt tema (det senare, brushed) när jag kommer hem idag. Det funkar i Duality.

• Oregistrerad
  • 2002-01-11 16:53

Nu finns "Brushed" att ladda ner.
Funkar i Duality. Om det inte går at lägga till innifrån progget så lägg det i library/themes/

Hur gör man?

• Oregistrerad
  • 2002-01-17 09:16

Laddar ner brushed o duality. Installerar Duality. Lägg sedan temat i library/themes. Öppna Dualtiy och byt.

1
Bevaka tråden