Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba upp VPC

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo!

Om man har ett VPC 5 som går långsamt, olidligt långsamt, t o m långsammare än testdriven på en G3:a, med ett rent Win 98 på, vad kan man göra för att få upp hastigheten..?

• Medlem
  • 2002-01-06 10:39

Ändra nice värdet på processen (dvs ge processen än högre prioritet). Hjälper en del men inte magiskt mycket imnsho.

Börja med

ps -auwx | grep PC

eller bara

ps -auwx och leta manuellt fram process id´t för Virtual PC (allt detta i terminalen även om det går i den grafiks process viewern). Skriv sedan

sudo renice -20 <VPC´s ID>

Vilket skulle ge max prioritet i systemet, jag skulle nog lägga mig på -15 kanske, hyfsat prio ökning utan att vara för viktig.

I ett VPC-test jag läste där de hade testat under en iBook 500, gjorde de en benchmark där VPC ansågs jämförbar med en Intel Celeron 266. När jag testar samma test kommer VPC´n i fråga upp i max Pentium 133, på en PB G4 550/512...

VPC kommer inte att få ngt markant ökning genom att "renice" , det ända det kommer att hjälpa lite om det är fler program än just vpc du kör samtidigt. Skulle du endast köra VPC och inget annat program så kommer "renice" inte påverka på ngt som helst sätt. Du kan prova även att köra win 2000 i stället , det ska gå lite bättre än win 98.

Skulle Win 2k kräva mindre av VPC än Win 98..?

Tydligen så ska de ha anpassats mer på ngt sätt för win2000 och XP . Man skall märka tydliga hastighets skilnader gentemot win 2000 på VPC 4. Vill du köra under x så är det vpc 5 som gäller. Fast om du vill ha maximal hastighet så kommer vpc 5 gå ca 20-30 % snabbare om du bootar upp under 9:an

VPC 5 med WinXP funkar *betydligt* bättre i OS9, där känns det som vilken vanlig PC. Även live draggingen funkar smooth, under X däremot känns det som sirap.

Rekomenderar att köra VPC under OS9 ifall man nu inte klarar sig med att det är så långsamt.

Om inte classic är ett alternativ, vad gör man då för att få maximal prestanda?

Det ända du kan göra då är att bita ihop
,och endast ha vpc igång när du väl ska köra det.

Köper en PC ... hmm, nej just det. det är ju inget alternativ : )

Connectix jobbar med Apple på att lösa det, men det måste till ändringar från Apples sida... Från MacFixit:

Citat:

Connectix At the Connectix booth, we asked about the Virtual PC for OS X performance degradation issue (mentioned in an item on today´s OS X page). They confirmed it, adding that they are working with Apple to get this fixed. As it was explained to us, it will require an update to the OS that will allow Virtual PC to preempt the normal "rules" of preemptive multitasking - so that VPC can be assured of getting the CPU time it needs. Looks like VPC has confronted one of the disadvantages of a feature that is otherwise an improvement over how OS 9 works.

1
Bevaka tråden